تفاوت آموزش و پرورش در کشورهای نوظهور با تمدن چند هزار ساله ایران

ژاپنی ها در خصوص اهمیت آموزش و پرورش می گویند: ما حاضریم خانه هایمان را کوچکتر کنیم اما فضا و امکانات مدرسه ها را بزرگتر و بیشترکنیم. آلمانی ها می گویند: سه گروه نباید پشت چراغ قرمز بمانند: آتش نشانی، معلم و آمبولانس !؟ در فرانسه هم ثروتمندان در مسیر شهرک معلمان خانه می خرند، تا دیگران فکر کنند آن ها هم معلم هستند.
کد خبر: ۹۵۸۰۷۶۷
|
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۵

نقش آموزش و پرورش در تربيت نيروهای متخصص،  و رشد و توسعه کشور بسيار حائز اهميت بوده و برای رسيدن به جامعه ای ايده آل، پيشرفته و پويا ، نيازمند  معلمان نوانديش و دانش آموزان نوپرداز هستيم. آموزش و پرورش  به منزله قلب  جامعه است که هرگونه آسيبی به آن، موجب زيان در ساير بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می شود.

 انديشمندان جهان به اين نتيجه رسيده اند که اگر جامعه ای می خواهد به سمت توسعه پايدار اقتصادي  برود بايد از نظر فرهنگی و علمی به رشد و بالندگی برسد و این مهم   بر عهده معلمان است.

ژاپنی ها درراستای اهمیت آموزش و پرورش اعتقاد دارند که ما برای توسعه بیشتر کشور هرچقدر در تربیت و جذب معلمان سرمایه گذاری کنیم، کم است. این درحالی است که معلمان در ایران فقط در شعار حائز منزلت و جایگاه رفیع و مهم اجتماعی هستند. به گونه ای که گاهی اوقات در خبرها می شنویم که معلمان به جای اینکه   تحقیق و پژوهش کنند تا با علم و آگاهی بیشتر تدریس کنند،  برای امرار معاش به  مسافرکشی و مشاغل دوم و سوم روی می آورند.

تاسف بار است مسئولانی که اذعان می کنند جایگاه و منصب های خود را مدیون و مرهون معلمان خود هستند، اما در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها کمتر به این مقوله توجه می کنند و تاسف بارتر اینکه  یکی از وزرای آموزش و پرورش سابق کشور دکترای تخصصی مدیریت گردشگری  و فوق دیپلم پرورشی (تربیت معلم) داشت   .    

 

در کوره راه زندگی و در شرایطی که زندگی برای همه به سختی می گذرد، مدیریت کردن هزینه ها و درآمدها بسیار اهمیت دارد. اما متاسفانه در برخی مشاغل مثل سازمان صدا و سیما، برخی مجریان تلویزیون ( مرد و زن به طور مصداقی در شبکه سه سیما) در مدت بیش از چندین ماه اجرای برنامه صبحگاهی هر روز یک مدل لباس می پوشند. حتی مدل و رنگ ساعت مچی، کفش و لباس و مانتو و روسری و... آنها با روز قبل آنها تفاوت دارد که احتمالا هزینه صرف شده برای لباس هر روز اجرای  آنها معادل حقوق یک ماه یک کارگر یا کارمند و معلم است.

  در یک اتفاق تاثر برانگیز خانم معلمی که از سرویس جا مانده بود مجبور به استفاده از سواری های عبوری برای رسیدن به محل کار می شود؛ اما خودروی سواری در بین راه و در جاده ای خارج از شهر خراب می شود. این خانم معلم از این روز به عنوان یکی از تلخ ترین روزهای زندگی خود یاد می کند و می گوید: چندین کامیون و تریلی در جاده جلوی پای او می ایستادند و با الفاظ و ادبیات مشمئز کننده ای درخواست می کردند که او را تا مقصد همراهی کنند.

 کوتاه سخن اینکه؛ اخیرا اداره آموزش و پرورش یکی از شهرستان های استان تهران با اعلام یک تصمیم، افکار معلمان این منطقه را به هم ریخت. خبر  این   بود که قرار است سرویس رفت و آمد معلمان   حذف شود و  معلمان با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به محل کار خود بروند. علی رغم تماس های مکرر با مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، ایشان حاضر به گفتگو نشدند اما علی  القائده در پیامی اعلام کردند که: «این مورد به قائده و منطبق بر مقررات در حال پیگیری است»  هرچند با پیگیری نگارنده، با تاکید بر شرایط سیاسی موجود و بحث انتخابات و جوسازی های رسانه های بیگانه که از هر موضوعی به دنبال ایجاد تنش در کشور هستند، مدیر آموزش و پرورش منطقه در تماس تلفنی با نگارنده اعلام کرد که موضوع به طور موقت  تا سال آینده  منتفی اعلام شد؛  اما امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه  مدیر آموزش و پرورش منطقه با تمام مدیران تماس گرفته و اعلام کرده است که برای برقراری سرویس باید  چک ارائه کنند.

 سخن پایانی اینکه؛

 به عنوان یک خبرنگار در کف جامعه با بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد مواجه بوده ام که  یکی از دلایل آن بی سوادی و مسائلی از این دست بوده است.

جلساتی با مدیر آبفا داشته ایم ؛ گلایه داشتند که: درپوش‌های آهنی فاضلاب‌ها را   می‌دزدند.

 رئیس اداره  برق یکی از شهرستان ها هم می گوید: سرقت  کابل‌های برق دومین عامل قطعی برق در منطقه است که علت این سرقت ها افراد معتاد هستند . 

در بهمن ماه سال 1400 هم بر اثر سرقت پیچ و مهره چراغ های برق بزرگراه آزادگان حوادث تلخی در تهران رقم خورد که تبدیل به خبر یک رسانه ها شد و پای فرمانده کل نیروی انتظامی و سایر مسئولان را وسط کشید.

 همانگونه که امام عظیم الشان (رحمه الله علیه) فرمودند: پرونده هایی که در دادگستری ها هست مربوط به آدم های بی نماز است و افراد نماز خوان و مومن در دادگاه ها پرونده ای ندارند. آموزش و پرورش نیز از جایگاه رفیعی در اندیشه حضرت امام خمینی (ره) برخوردار است و بر تقویت این نهاد همیشه تاکید داشته اند. اگر در بین افراد معتاد و سارق و آسیب دیدگان اجتماعی تحقیق کنید خواهید دید که اغلب آنها فاقد تحصیلات هستند. به اعتقاد نگارنده اگر از معلمان خود حمایت نکنیم دشمنان از فرزندان ما مراقبت خواهند کرد.

و مطلب قبل از سخن پایانی اینکه؛

حضرت علی (ع) می فرمایند: آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند . اگر قرار است سرویس ایاب و ذهاب معلمان حذف شود، سرویس شخصی مدیران آموزش و پرورش مناطق   ومدیرکل هم باید حذف شود. 

نه اینکه مدیران کل و مناطق با سرویس شخصی تردد کنند اما از مدیران مدارس بخواهند که برای هزینه سرویس را از کمک های مردمی که آن هم هزار تبصره و ماده دارد و در صورت تخلف مدیر را مواخذه می کنند،  تامین کنند.

 

علی اشرف خانلری

ارسال نظرات