خبرهای داغ:

زنان سیاه‌پوست ۶ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست کشته می‌شوند محکومیت به مرگ فقط به دلیل رنگ پوست!

طبق جدیدترین گزارش کمیته بررسی مرگ‌ومیر و بیماری مادران، زنان سیاه‌پوست در تگزاس - ایالتی که ۱۰ درصد از تولد‌های امریکا را دارد- بیش از دو برابر همتایان سفیدپوست خود و بیش از چهار برابر زنان اسپانیایی‌تبار در ارتباط با زایمان می‌میرند. گزارش ایالتی منتشرشده در دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد این ایالت افزایش چشمگیری در عوارض شدید زایمان در بیمارستان داشته و این عوارض بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: «ناکافی‌بودن مهارت بالینی و کیفیت مراقبت در سطوح مختلف منجر به مرگ‌های قابل پیشگیری شده است.»
کد خبر: ۹۵۸۰۵۳۱
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱
 
   به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج دوران برده‌داری هنوز در امریکا تمام نشده و فقط از شکلی به شکل دیگر تغییر کرده است! در کشوری مانند امریکا نژاد و رنگ پوست در همه ابعاد زندگی بسیار تعیین کننده است حتی در شانس زنده ماندن! طبق گزارشی که اخیراً بر اساس نتایج یک پژوهش در مجله لنست منتشر شده است، زنان سیاه‌پوست در ایالات متحده به طور متوسط شش برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض قتل هستند. پیش از این نیز تحقیقات متعددی درباره وضعیت و شانس زنده ماندن مادران سیاه‌پوست نسبت به مادران سفیدپوست منتشر شده بود که از مرگ سه تا پنج برابری سیاه‌پوستان نسبت به سفیدپوستان حکایت داشت. این ماجرا، اما کمتر به رسانه‌های جهانی درز پیدا می‌کند و جریان مسلط رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد سایر کشور‌های دنیا از وضعیت اسفباری که هنوز سیاه‌پوستان امریکا با آن درگیر هستند و تداوم نظام برده‌داری در این کشور خبردار شوند. 
 
 
امریکا و امریکایی‌ها هر قدر هم که بخواهند ژست‌های حقوق بشری به خود بگیرند نمی‌توانند! ماجرای سال‌ها برده داری و تداوم نژادپرستی و آپارتاید نژادی داغ بزرگی بر پیشانی این کشور باقی گذاشته است به خصوص اینکه این ماجرا هنوز هم که هنوز است ادامه دارد. حتی اگر یک سیاه‌پوست برای هشت سال در جایگاه ریاست جمهوری این کشور قرار بگیرد و وارد کاخ سفید شود یا حتی همین حالا که زمزمه‌هایی از کاندیدا شدن میشله اوباما به عنوان یک زن سیاه‌پوست برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا مطرح شود. 
 
 زنان سیاه‌پوست ۶ برابر بیشتر از زنان سفید‌پوست در معرض قتل 
محققان در لنست نوشتند زنان سیاه‌پوست در ایالات متحده به طور متوسط شش برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض قتل هستند. 
این مطالعه - که بیش از دو دهه را شامل می‌شود - اولین موردی است که روند قتل را بین زنان بین ۲۵ تا ۴۴ سال نشان می‌دهد؛ دورانی که از نظر آماری احتمال بیشتری برای قتل این افراد وجود دارد. 
این شواهد دیگری است که نشان می‌دهد چگونه زندگی زنان سیاه‌پوست به طور نامتناسبی از سوی تهدید‌های سیستماتیک، بهداشت عمومی و همچنین خشونت با اسلحه تهدید می‌شوند. 
«برنادین والر»، نویسنده ارشد این پژوهش و پژوهشگر مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا در این باره می‌گوید: «کشف این واقعیت که زنان سیاه‌پوست با نرخ‌های بالای ۲۰ به یک به قتل می‌رسند، دلخراش است و بر نیاز فوری به ایجاد تغییرات ساختاری اساسی تأکید می‌کند.» 
 این مطالعه از داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده کرده است و قتل نزدیک به ۳۲ هزار زن را که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ رخ داده بود، پوشش می‌داد. این مطالعه شامل داده‌هایی از ۳۰ ایالت است که تعداد کافی قتل برای تجزیه و تحلیل داشتند. 
در سال ۱۹۹۹، میزان قتل در میان زنان سیاه‌پوست ۶/۱۱ در هر ۱۰۰ هزار بود، در حالی که این میزان برای زنان سفیدپوست ۹/۲ در هر ۱۰۰ هزار بود. 
در حالی که در سال ۲۰۱۳ کاهش موقتی داشت و به ۲/۷ در هر ۱۰۰ هزار زن سیاه‌پوست رسید، این نرخ در سال ۲۰۲۰ به ۶/۱۱ در هر ۱۰۰ هزار رسید، در حالی که این نرخ برای زنان سفیدپوست ۳ در هر ۱۰۰ هزار بود. 
بیشترین نابرابری منطقه‌ای در غرب میانه مشاهده شد، جایی که زنان سیاه‌پوست ۱۲ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض قتل بودند. 
این مطالعه همچنین نشان داد که زنان سیاه‌پوست بیشتر با اسلحه کشته می‌شوند. به ویژه در شمال شرق، محققان دریافتند زنان سیاه‌پوست شش برابر بیشتر با اسلحه کشته می‌شوند. 
بیشترین تفاوت در سطح ایالت در ویسکانسین مشاهده شد که در آن زنان سیاه‌پوست در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، ۲۰ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض خطر قتل بودند. 
این تنها گزارشی نیست که بر مرگ بیشتر زنان سیاه‌پوست نسبت به سفیدپوست‌ها دلالت دارد. 
پیش از این نیز گزارش‌های مشابهی درباره مرگ سه تا پنج برابری مادران سیاه‌پوست در رسانه‌های امریکایی منتشر شده است. 
 
 زنان سیاه‌پوست قربانیان تبعیض نژادی
نتایج تحقیقات ۱۰ ساله فدرال در سراسر امریکا نشان داد زنان سیاه‌پوست تحصیلکرده در امریکا تقریباً پنج برابر بیشتر از زنان سفیدپوست احتمال دارد از عوارض ناشی از بارداری جان خود را از دست بدهند. 
به گزارش یو اس نیوز، طی یک دهه تحقیق، زنان سیاه‌پوست و بومیان امریکا و آلاسکا به طور قابل توجهی بیشتر از سفیدپوستان و اسپانیایی تبار‌ها جان خود را از دست می‌دهند. 
«مارتین هاکت»، محقق دانشگاه هوفسترا و از حامیان سلامت مادران سیاه‌پوست می‌گوید وضعیت اقتصادی و اجتماعی در امریکا به گونه‌ای است که سیاه‌پوستان در بسیاری از موقعیت‌ها حمایت نمی‎شوند. 
در مجموع، بیماری‌های قلبی و عروقی در کنار سایر شرایط پزشکی همانند غدد درون ریز، کلیه و عفونت بیشترین سهم در مرگ و میر زنان باردار را در امریکا بازی می‌کند، اما این در حالی است که بر اساس این تحقیق تفاوت‌های نژادی در این موضوع مشهود است. 
نتایج یافته‌ها تأکید می‌کند نابرابری‌های نژادی در موضوع مرگ و میر مادران یک مشکل پیچیده ملی در امریکا به حساب می‌آید. 
 این گزارش یادآور می‌شود نژادپرستی ساختاری در ارائه مراقبت‌های درمانی امریکا باعث می‌شود تا سلامت زنان سیاه‌پوست به دلیل فشار‌های روانی، اقتصادی و محیطی حاکم بر جامعه به خطر بیفتد. 
آمار‌ها نشان می‌دهند در مجموع نرخ مرگ و میر در دوران بارداری در میان زنان سیاه‌پوست، بومیان امریکا و آلاسکا در هر ۱۰۰ هزار نفر به ترتیب ۸/۴۰ و ۷/۲۹ مورد مرگ است، این در حالی است که این میزان در میان زنان سفید پوست تنها ۷/۱۲ را نشان می‌دهد. 
مرگ و میر ناشی از بارداری بین سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۸ و از سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ به ازای ۱۰۰ زایمان ۱۵ تا ۱۷ مورد مرگ را نشان می‎دهد. 
 
 ریشه‌های تبعض نژادی 
از زمانی که کنگره امریکا قانون حقوق مدنی در سال ۱۹۶۴ را تصویب کرد، خانواده‌های سیاه‌پوست که بودجه کافی هم داشتند، عمدتاً از ورود به بیمارستان‌های سفیدپوستان منع می‌شدند و اغلب سهم‌شان درمان‌های پزشکی محدود، ضعیف یا غیرانسانی بود. کلینیک‌های تحت رهبری سیاه‌پوستان سخت تلاش کردند تا شکاف‌ها را پر کنند، اما حتی پس از حمایت‌های جدید، بیمارستان‌هایی که زمانی برای خانواده‌های سیاه‌پوست در نظر گرفته شده بودند، منابع کافی نداشتند و زنان سیاه‌پوست از حمایتی که به‌طور منظم در دسترس زنان سفیدپوست بود، برخوردار نبودند. 
مشکلات سلامتی سیاه‌پوستان امریکایی مدت‌هاست به ژنتیک یا رفتار آن‌ها نسبت داده می‌شود، اما در واقع، مجموعه‌ای از شرایط مربوط به نژادپرستی از جمله محدودیت‌ها برای انتخاب محل زندگی مردم و دسترسی نداشتن دیرینه به خدمات درمانی نقش اصلی را در این ماجرا ایفا می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده تبعیض و تعصب در محیط‌های بیمارستانی فاجعه‌آمیز بوده است. تأثیر نابرابری‌ها در بخش بهداشت و سلامت این کشور غم‌انگیز است. طی دو دهه گذشته، میزان مرگ‌ومیر در میان سیاه‌پوستان امریکایی بالاتر بوده و نتیجه آن ۶/۱ میلیون مرگ بیشتر در مقایسه با سفیدپوستان امریکایی است. 
پروژه یکساله آسوشیتدپرس نشان داد که چالش‌های سلامتی که سیاه‌پوستان امریکایی متحمل می‌شوند، اغلب قبل از تولد آن‌ها شروع می‌شود!
آسوشیتدپرس ده‌ها مصاحبه با پزشکان و متخصصان، مدافعان حقوق سلامت، مورخان و محققان انجام داد که شرح دادند چگونه تاریخ نژادپرستی که به سال‌های پایه‌گذاری کشور امریکا برمی‌گردد، نابرابری‌های امروز را موجب شده است. 
«سپسیس» (sepsis) یا همان عفونت خونی، یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر مادران در امریکاست. زنان سیاه‌پوست در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به «سپسیس» شدید هستند. این بیماری به سرعت گسترش می‌یابد، بنابراین تشخیص به‌موقع بسیار مهم است. سپسیس در مراحل اولیه ممکن است منعکس‌کننده علائم رایج بارداری باشد، بنابراین تشخیص آن دشوار است، اما تشخیص‌های دیرهنگام یا تشخیص ندادن نیز نتیجه تعصب، نژادپرستی ساختاری در پزشکی و بی‌توجهی در ارائه خدمات درمانی است که منجر به نادیده گرفتن بیماران به‌ویژه زنان سیاه‌پوست می‌شود. 
 
 غلبه ترس از مرگ برای مادران سیاه‌پوست
واشینگتن‌پست در گزارشی با عنوان ««برای برخی از زنان سیاه‌پوست، ترس از مرگ، بر شادی تولد کودک سایه انداخته است»، می‌گوید: «امریکا، مرگبارترین مکان برای زایمان در میان کشور‌های پردرآمد است! در این کشور زنان سیاه‌پوست دو، سه برابر بیشتر از همتایان سفیدپوست، آسیایی و لاتین‌تبار خود جان‌شان را از دست می‌دهند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد زنان سیاه‌پوست نه تنها در دوران بارداری و پس از زایمان بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر مشکلات قلبی و عروقی، لخته شدن خون، خونریزی و فشار خون بالا هستند، بلکه بیشتر مورد تبعیض و بی‌توجهی قرار می‌گیرند و این مسئله منجر به مرگ مادر می‌شود.»
یک گزارش فدرال در سال ۲۰۲۲ بر این نکته تأکید کرد حدود ۱۶ درصد از تمام زنانی که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در بیمارستان‌ها زایمان کردند، فشار خون بالا داشتند، اما برای زنان سیاه‌پوست این آمار بیش از یک نفر از هر پنج نفر بود. 
گزارشی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری امریکا (CDC) در سال ۲۰۱۹ که داده‌های یک دهه را از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کرده است، نشان می‌دهد مادران سیاه‌پوست با مدرک دانشگاهی پنج برابر بیشتر از همسالان سفیدپوست خود در معرض خطر مرگ ناشی از بارداری قرار دارند. در واقع این گزارش نشان می‌دهد میزان مرگ‌و میر مادران برای زنان سیاه‌پوست با تحصیلات دانشگاهی به‌طور چشمگیری بیشتر از زنان سفیدپوست بدون مدرک دیپلم دبیرستان است. 
همچنین تحقیقات «آرلین تی جرونیموس»، استاد دانشگاه میشیگان که از دهه ۱۹۸۰ درباره سلامت زنان و نوزادان مطالعه کرده است، نشان می‌دهد استرس بی‌امان ناشی از نابرابری اجتماعی - نژادپرستی، تبعیض طبقاتی، تبعیض جنسی- و تلاش بیش از حد برای غلبه بر آن، بدن را از پا در می‌آورد، باعث پیری زودرس، بیماری، ناتوانی و در نهایت، زندگی کوتاه‌تر می‌شود. 
طبق جدیدترین گزارش کمیته بررسی مرگ‌ومیر و بیماری مادران، زنان سیاه‌پوست در تگزاس - ایالتی که ۱۰ درصد از تولد‌های امریکا را دارد- بیش از دو برابر همتایان سفیدپوست خود و بیش از چهار برابر زنان اسپانیایی‌تبار در ارتباط با زایمان می‌میرند. گزارش ایالتی منتشرشده در دسامبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد این ایالت افزایش چشمگیری در عوارض شدید زایمان در بیمارستان داشته و این عوارض بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: «ناکافی بودن مهارت بالینی و کیفیت مراقبت در سطوح مختلف منجر به مرگ‌های قابل پیشگیری شده است.».
اما واقعیت دردناک‌تر آزمایش روش‌های جدید روی سیاه‌پوستان است که حتی بعد از دوران برده‌داری هم ادامه داشت!
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار