یادداشت؛

تنفس هوای پاک؛ حق طبیعی هر شهروند

بعد از گذشته ۶ سال از جایگزین شده قانون هوای پاک به جای «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» هر روز شاهد بدتر شدن هوای کلان شهر‌ها هستیم.
کد خبر: ۹۵۸۰۳۱۲
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱


به گزارش خبرگزاری بسیج؛ تنفس هوای پاک حق طبیعی هر شهروندی است. برای داشتن هوای پاک در شهر‌ها به‌خصوص تهران، ایده‌های مطرح و قوانینی نوشته شده است، اما بعد از گذشته ۶ سال از جایگزین شده قانون هوای پاک به جای «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» هر روز شاهد بدتر شدن هوای کلان شهر‌ها هستیم؛ به طوری‌که این معضل به شهر‌های کوچکتر و حتی روستا‌ها رسیده است.

در قانون هوای پاک چند دستگاه مکلف شده‌اند تا وظایفی را انجام دهند؛ وظایفی از جمله توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از رده خارج کردن نیروگاه‌های سوخت فسیلی، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده و تولید و واردات خودرو‌های با استاندار سوختی بالا که باید انجام می‌شد. میزان انجام وظیفه را می‌توان از کیفیت هوای تنفسی در روز‌های مختلف سال مشاهده کرد.

کشور از لحاظ توسعه نیروگاه تجدپذیر همچنان عقب است و این مهم نیازمند تسهیل دولت و ورود سرمایه بخش خصوصی است تا شاد روند جهشی تولید انرژی‌های تجدید پذیر باشیم.

در بحث توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران بزرگ نوسازی تا حدودی انجام شد، اما قدام راهبردی نبود؛ به عنوان مثال تعداد خط‌هایی که در آن اتوبوس‌های برقی و هیبریدی مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند به تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد.

راهبردی بودن اقدام به نوسازی یعنی علاوه بر نوسازی ناوگان به سمت استفاده هرچه بیشتر ناوگان حمل‌ونقل عمومی از انرژی‌های پاک حرکت شود. ساخت و تولید و واردات خودروو موتور‌های برقی برای استفاده شهروندان، نوسازی تاکسی‌های فرسود و جایگزین کردن آن‌ها با خودرو‌های با مصرف پایین سوخت هیبریدی و برق، استفاده از اتوبوس برقی و یا سوخت‌های پاک توسعه خدمات حمل و نقل مترویی و ترغیب شهروندان به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به بالابردن سطح خدمات از کار‌هایی که می‌تواند به کاهش الودگی هوا کمک کند؛ اما سوال اینجاست که چرا تاکنون انجام نشده و یا نصفه و نیمه انجام شده است؛ حتی در بعض ار موارد حرکت معکوس داشته است؛ مثل توقف گاز سوز کردن تاکسی‌ها و خودرو‌های شخصی.

این ترک فعل علاوه بر تشدید معضل الودگی هوا به معضل کمبود سوخت نیز در کشور دامن زده و باعث شده افزایش مصرف بنزین در کشور و واردات آن شود.

قانون هوای پاک ایراداتی دارد و باید با مرور زمان اصلاح شود، اما در شرایط فعلی کشور و اقتصادی که با ضالمانه‌ترین تحریم‌ها مواجه است باید از ظرفیت بخش خصوصی برای نوسازی حمل‌ونقل کشور استفاده کرد. از سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی و خودرو با استاندارد بالا تا ظرفیت بازرگانان کشور برای دورزدن تحریم‌ها و واردات خودرو‌های متناسب با قانون هوای پاک اقداماتی است که میتواند در شرایط فعل کمک رسان باشد.

سیدجواد حسینیان
کارشناس مسائل شهری

ارسال نظرات