خبرهای داغ:
شاهرود_ استاد دانشگاه و پژوهشگر دین با بیان اینکه هویت انقلاب اسلامی جذابیت فراوان دارد، گفت:، چون برای اولین بار درمفهوم انقلاب، انقلاب می‌شود یعنی انقلاب‌ها تحت سیطره هستند همه موید تجدد و مدرنیته هستند.
کد خبر: ۹۵۷۷۸۲۰
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

هویت انقلاب اسلامی خیلی جذابیت دارد/حکومت ولایی فرد را مقهور خود نمی‌کندبه گزارش خبرنگار بسیج، در گرامیداشت دهه فجر و به همت پایگاه حضرت خدیجه (س) بسیج اساتید طلاب و روحانیون شهید مطهری شاهرود، تریبون آزاد با موضوع هویت انقلاب اسلامی و الگوی حکمرانی ولایی وبا حضور دکتر مهدی عباسی شاهکوه استاد دانشگاه و محقق و پژوهشگر در حوزه سیاسی و جامعه شناسی در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برگزار شد.
مهدی عباسی در ابتدا ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر در ابتدا به مفهوم شبهه و تردید پرداخت و گفت: برخی تردید‌ها به دنبال کاستی‌ها اتفاق می‌افتد واین کاستی‌ها برخی برمی گردد به جامعه شناسی کشور و برخی به فرهنگ و فرهنگ سیاسی.
او به تحلیل سیر تاریخی انقلاب از زمان مشروطیت و قاجار و سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی عموم علما در ساحت مشروطیت فکر می‌کردند و منظور از ساحت مشروطیت یعنی اینکه یک مسلمان شیعه‌ای وجود دارد و نخبگان محدودش کنند و قانون گذاری و یا شورای فقهی باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه به امور حسبه و شرعی پرداخت و تصریح کرد: علم، ثروت، دانش، قدرت نظامی از ابعاد سلطه می‌باشد و بنابر قاعده نفی سبیل هیچ راه سلطه‌ای بر مؤمنین قرار داده نشده است.
عباسی اضافه کرد: علما زمان مشروطیت فکر می‌کردند که می‌توان مشروطه را شرعی کرد و مرحوم نوری ذهنیت دقیق تری داشت به آنچه مشروطه داشت.
او با بیان اینکه هر چه از مشروطه می‌گذرد مدرنیته خودش را بیشتر نشان می‌دهد، به روی کار آمدن حکومت مطلقه پهلوی و ملی شدن صنعت نفت پرداخت و گفت: نکته اساسی این است که درک امام درک تمدنی است و جریان غرب آنچنان خود را اسلامی می‌کند که به قهقرا می‌رود.
عباسی افزود: انقلاب اسلامی هویتی دارد که خیلی جذابیت دارد، چون برای اولین بار درمفهوم انقلاب، انقلاب می‌شود یعنی انقلاب‌ها تحت سیطره هستند همه موید تجدد و مدرنیته هستند، اما در انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های دینی، خواست معنویت انقلاب اتفاق می‌افتد بر خلاف آنچه اسلام سنی دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: حکومت ولایی فرد را مقهور خود نمی‌کند. اسلامیتی وجود دارد و می‌گوید مردم، یعنی این اسلامیت به عنوان یک سبک زندگی است که مردم را تعالی دهد. در نظام سازی طبق قانون اساسی و مال مردم و مبتنی بر عدالت، یعنی عدم وجود جنسیت، برابری، عدالت برای این است که افراد به رشد برسند.
این محقق و پژوهشگر ادامه داد: عدالت هم هدف است و هم وسیله و نوع مدیریت ولایی هم چنان که می‌بینیم خیلی تبیین نمی‌شود، چون تبیین درستی نمی‌شود تعارض هم پدید می‌آید.
در ادامه حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود از جمله مقبولیت و مشروعیت امام جامعه در زمان امام علی علیه السلام و اکنون، حکومت فرد محور و توتالیته و حکمرانی ولایی و. پرداختند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار