در سمینار ملی اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور مطرح شد؛

صنعت بوم‌گردی ظرفیت‌ انتقال ارزش‌های فرهنگی به مهمانان را دارد

نخستین سمینار ملی آموزشی ارتقای کیفی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بومگردی کشور با تاکید بر انتقال آموزه‌های فرهنگی و تاریخی محل اقامتگاه‌های بوم‌گردی به مهمانان، در اردبیل آغاز شد.
کد خبر: ۹۵۷۵۷۰۵
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

صنعت بوم‌گردی ظرفیت‌ انتقال ارزش‌های فرهنگی به مهمانان را دارد

به گزارش خبرنگار بسیج مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل روز شنبه در نخستین سمینار ملی آموزشی ارتقای کیفی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این رویداد ۲ روزه با توجه به اهمیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در صنعت گردشگری و تاثیر آن در جوامع محلی و حفظ محیط زیست، به پیشنهاد اردبیل و با موافقت وزارت میراث‌فرهنگی با حضور مهمانان و کارشناسانی از سراسر کشور برگزار می‌شود.

حسن محمدی ادیب افزود: استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های ویژه‌ و جاذبه‌های طبیعی و زندگی بومی در دامنه‌های سبلان به خصوص در میان عشایر و روستاییان استان، استعداد توسعه بوم‌گردی‌ را دارد و برگزاری این سمینار می‌تواند به توسعه هرچه‌ بیشتر اقامتگاه‌ها منجر شود.

وی افزایش آگاهی سرمایه‌گذاران، بهره‌برداران و گردشگران و ارتقای کیفی اقامتگاه‌های بومگردی و تعامل بیشتر آنها با محیط زیست و جوامع محلی را از اهداف این سمینار عنوان کرد و گفت: مباحث ارائه شده در این سمینار شامل سرفصل‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی و توسعه تعاملات روستایی، معماری بومی و روند سرمایه‌گذاری و اخذ مجوزها، بازاریابی، تبلیغات و روش‌های کسب درآمد و منظومه‌های روستایی بنیاد مسکن خواهد بود.

خانه‌های بوم گردی قابلیت رشد اقتصادی منطقه را دارند

مدیر عامل انجمن موسسات آموزشی کشور نیز در این سمینار گفت: خانه‌های بوم‌گردی کانون رشد اقتصاد است و اغلب صاحبان آنها افراد نخبه جامعه هستند که تاثیرات خاص فکری بر روی مردم دارند.

نیما آذری افزود: از آفت‌های بوم‌گردی‌های کشور، فردگرایی و اداره امور آنها با محوریت فرد و انحصارطلبی است در حالی که باید مدیر واحد بوم‌گردی امکان بهره مندی مهمانان خود از داشته‌های فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی محیط و منطقه خود را فراهم کند.

وی ادامه داد: خانه‌های بوم‌گردی محل خوبی برای آموزش است البته نه به منزله کلاس بلکه از این منظر که جامعه نخبگانی دایرکننده آن، باید آموزه‌های متنوع راجع به محل و منطقه زیستی خود را به مهمانان ارایه کند.

مدیرعامل انجمن موسسات آموزشی کشور ادامه داد: این آموزش به خصوص برای کودکان و نوجوانان مفید است چون آنها با حضور در خانه‌های بوم‌گردی وارد جنگل و محیط کوهستان می‌شوند و تحت تاثیر آموزش قرار می‌گیرند.

آذری گفت: خانه بوم‌گردی می‌تواند مرکز آموزش و رشد صنایع دستی به خصوص برای بانوان نیز باشد و در کنار آن صندوق های خرد اعتباری هم در روستاها تشکیل شود هرچند این بخش هنوز توسعه لازم را نیافته است.

مهمانان از جذابیت‌های فرهنگی اماکن بوم‌گردی بهره مند شوند

مسئول کمیته‌های تخصصی گردشگری روستایی و اقامتگاه‌های بوم گردی نیز در این سمینار با تاکید بر لزوم تفاوت قائل شدن بین اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های بوم‌گردی گفت: بوم‌گردی علاوه بر اقامت مهمان در اقامتگاه، شامل فرهنگ‌ها، اقوام و آداب و رسوم یک محیط و منطقه نیز می‌شود.

علیرضا حسن پور افزود: بنابراین وقتی سرمایه گذاری به دنبال کسب مجوز برای یک طرح اقامتگاهی است باید به توانمندی‌های جامعه محلی و سایر داشته‌های فرهنگی و بومی آن توجه کند.

وی ادامه داد: اردبیل مقصد گردشگری است اما در مسیر گردشگری واقع نشده است و برای تنوع دادن به صنعت گردشگری این استان باید ضمن تمرکز زدایی از مرکز استان، ظرفیت‌های گردشگری شمال و جنوب استان را با توجه کردن به جوامع بومی احیا کنیم.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان و جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی در شمال غرب ایران از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی است.

ارسال نظرات