۷۰ درصد بودجه مدیریت شهری در اردبیل به حوزه عمرانی اختصاص دارد

تعدیل هزینه‌های جاری و ارتقای فعالیت‌های عمرانی به جد در دستور کار شورا و شهرداری بوده، به طوری که حدود ۷۰ درصد بودجه از جمله در سال ۱۴۰۳ به حوزه عمرانی اختصاص یافته است.
کد خبر: ۹۵۷۴۷۵۶
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

۷۰ درصد بودجه مدیریت شهری در اردبیل به حوزه عمرانی اختصاص دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل میرمحمد سیدهاشمی روز چهارشنبه در آیین تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری، مناطق و سازمان‌های وابسته به شورای اسلامی شهر اردبیل با تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر بیان کرد: دوره ششم مدیریت شهری از همان آغاز فعالیتش بنا بر این گذاشت که کارها را به صورت برنامه‌محور پیش ببرد و از این رو چند بحث به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: نخستین مورد طرح تفصیلی شهر اردبیل بود که ۱۰ سال از تدوین و تصویب آن می‌گذشت و از این رو تصمیم‌هایی که گرفته می‌شد، خلق‌ الساعه و مقطعی از سوی مدیری خاص بود که بر همین اساس یکی از حیاتی‌ترین سندهای شهرمان را با همراهی و همدلی اعضای شورا، شهرداری و سایر دستگاه‌ها از جمله معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی به تصویب رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل اظهار کرد: از جمله مزیت‌های بازنگری طرح تفصیلی این بود که نشان داد در بحث فضای سبز مشکل داریم یا به سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و نحوه زندگی مطلوب که زیر سوال بود، رسیدیم و سند طرح تفصیلی بر اساس برنامه‌محوری تصویب شد.

وی اضافه کرد: دومین سند مهم و دغدغه چندین ساله شهروندان، ساماندهی مبادی ورودی شهر اردبیل به عنوان ظرفیت کشوری و مقصدی گردشگری بود؛ مسافران هنگام ورود به شهر گاه با آلودگی‌های بصری مواجه می‌شدند و در همین راستا تهیه طرح ساماندهی آنها در دستور کار قرار گرفت تا در سال‌های آتی کارها بر اساس آن پیش برود.

سیدهاشمی عنوان کرد: سومین مورد تهیه سند راهبردی عملیاتی چهار ساله بود که برای نخستین بار در تاریخ شورای اسلامی شهر اردبیل به تصویب رسید تا از تصمیم‌گیری خلق الساعه و اقدام‌های بدون برنامه جلوگیری و مشخص شود اردبیل باید در یک افق چهار ساله به کجا برسد و بودجه و برنامه سال ۱۴۰۳ نیز در چارچوب همین سند است.

وی سند اعمال سیاست‌های تشویقی برای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و محله‌های کم‌برخوردار را از دیگر اقدام‌های شورای شهر اردبیل برشمرد و گفت: هسته مرکزی شهر به دلیل روبه‌رو بودن با مساله‌های گوناگون، در آنها ساخت و ساز کمتر بود و از این رو در آن نقاط مشکل‌ زیادی داشتیم.

بازگشایی محوطه شهیدگاه باید در برنامه ۱۴۰۳ دنبال شود

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل با اشاره به اینکه بازگشایی شهیدگاه به طور حتم باید در برنامه سال ۱۴۰۳ دنبال شود، ادامه داد: در مدت پنج ماه اخیر که این سند مصوب شده است، نشان می‌دهد ۷۰ تا ۸۰ بحث نوسازی بافت‌های فرسوده در حال جا افتادن بوده که بسیار قابل افتخار است و در آینده شهرمان نیز بسیار تاثیرگذار خواهد شد.

وی تاکید کرد: برنامه سال آینده بر اساس همین هدف‌های کلان پیش خواهد رفت و در هر بخشی که عقب مانده باشیم، به طور قطع برای جبران آن تلاش خواهد شد؛ چنان که امسال نیز بر اساس همین سند طرح تفصیلی و توجه به فقر فضای سبز اردبیل، توسعه و تکمیل فضاهای سبز شهری در دستور کار قرار گرفت.

سیدهاشمی افزود: شهر اردبیل در حوزه ترافیک نیز گرفتار مشکل‌ها و معضل‌های اساسی است و از این رو ۲ برنامه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت حمل و نقل عمومی به تصویب رسید و چندین اقدام در راستای کنترل و کاهش ترافیک انجام شد.

وی بیان کرد: پل نیایش، تقاطع غیرهمسطحی که بسیاری از ترافیک مسیر اردبیل-سرعین را هم از خود عبور می‌دهد از جمله آنها بود که تقدیم مردم شریف اردبیل شد؛ مورد دیگر پل بسیج است که با سرعتی خیره کننده پیش می‌رود و از قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان مجری قدردانی می‌شود.

تقویت ناوگان حمل و نقل و ارتقای درآمد پایدار مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل با بیان اینکه بیش از ۲۰ میدان ساماندهی و برخی به چهارراه تبدیل شده است، اضافه کرد: خیابان ۴۵ متری جنب امامزاده سید صدرالدین (ع) که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد، در چند ماه آینده بسیاری از ترافیک مسیر میراشرف -میدان وحدت را کاهش خواهد داد.

وی تشریح کرد: در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل نیز ۶۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده است که ۱۶ دستگاه را تحویل دادند؛ اما به این بسنده نمی‌کنیم به همراه شهردار پیگیر هستیم که بیش از ۵۰ دستگاه نیز برای سال آینده خریداری کنیم.

سیدهاشمی اظهار کرد: ۲۰ دستگاه نیز ون خریداری شده بود که از این تعداد ۱۱ دستگاه تحویل داده شده است و سال آینده هم ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ون جدید وارد حمل و نقل عمومی خواهد شد.

به گفته وی در راستای مدیریت ترافیک و کاهش آن در هسته مرکزی شهر نرم‌افزاری تهیه و عرضه خواهد شد تا مردم با استفاده تلفن همراه خود از زمان دقیق حرکت، طول مسیر و فاصله بین اتوبوس‌های درون‌شهری اردبیل مطلع شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل اضافه کرد: باید به طور حتم محل مناسب برای چند پارکینگ نیز در بافت مرکزی شهر تملک شود تا پس از هوشمندسازی، گرفتاری مردم در بحث ترافیک و کمبود جای توقف برطرف گردد.

وی عنوان کرد: اجرای طرح پارک حاشیه‌ای هوشمند که پیش‌تر به صورت آزمایشی در اردبیل اجرا شده است، در راستای عدالت اجتماعی و برخورداری همه مردم از همه نقاط شهر با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی و سایر مجموعه‌های مربوطه در چند روز آینده رونمایی می‌شود.

سیدهاشمی در ادامه فرسودگی ماشین آلات را از مشکلات پیش روی حوزه خدمات شهری عنوان کرد و گفت: در ای راستا ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات در این مدت خریداری شد و پیمانکارانی که در این حوزه کار کرده و طلبکار بودند نیز حسابشان تسویه شد.

وی با قدردانی از شکیبایی مردم در جریان بارش‌های سنگین اخیر و مسدود شدن کوچه‌ها و خیابان‌ها، ادامه داد: سه دستگاه گریدر نیز در همین راستا خریداری خواهد شد تا در سال‌های آتی روند خدمات رسانی تسهیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل اجرای طرح جداسازی زباله‌ها از مبدا و تولید ثروت از زباله را از دیگر مصوبات شورا و برنامه سال آتی شهرداری عنوان کرد و گفت: نظافت شهری نیز به صورت فهرست بهایی و باز نظارت و کارآمدی بیشتر در دستور کار خواهد بود.

 اجرای ۸۵ میلیارد ریال پروژه مشارکتی در شهرداری اردبیل

وی با اشاره به گلایه‌ها در بحث فقدان درآمد پایدار مدیریت شهری اظهار کرد: ۸۵ میلیارد ریال پروژه مشارکتی تصویب شده و در حال اجرا می‌باشد که از جمله شامل بازار آهن فروشان، بازار خشکبار، پروژه وصال، دکو سنتر و روناک به عنوان منابع درآمدی برای آینده هستند و به جای اینکه از ثروت گذشتگان استفاده کنیم، برای شهر ثروت‌آفرینی شده است.

سیدهاشمی عنوان کرد: شورابیل ظرفیت گردشگری بی‌مانندی است که همه سرمایه‌گذاران به آن اذعان دارند اما در حال حاضر درآمد سالانه ۱۲۰ میلیارد ریال و هزینه آن برای شهرداری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال است.

وی افزود: اگرچه از نگاه حاکمیتی، مسائل اجتماعی و ارتقای نشاط عمومی به شورابیل نگاه می‌شود اما شهرداری سالانه برای آن بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال زیان می‌دهد، در حالی که اگر چنین نعمتی در استانی دیگر بود، نهایت استفاده را از آن می‌بردند و ما نیز باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل بیان کرد: برای حوزه فرهنگ و هنر نیز برنامه سال آتی این است که محتواهای تولیدی اسلامی و فاخر باشد و از برنامه‌های کلیشه‌ای خودداری شود و در کنار آن برنامه‌ها را بیشتر به سمت محله‌محوری و مسجدها به عنوان کانون توجه مردم ببریم.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۶۰۰ نشست در شورای اسلامی شهر اردبیل تاکید کرد: ممکن است کاستی‌هایی هم وجود داشته باشد اما برای گذر از یک شهر سنتی مذهبی به سمت شهری هوشمند، جدید و اسلامی که بتواند الگویی برای سایر نقاط مشابه هم باشد، گرفتاری‌ها و رنج‌هایی وجود دارد که باید به جان بخریم.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری، مناطق و سازمان‌های وابسته به شورای اسلامی شهر اردبیل در مجموع به مبلغ ۳۲ هزار میلیارد ریال با حضور جمعی از مسئولان استانی و مدیریت شهری در ادامه این آیین تقدیم شد که با رشد ۱۲ هزار میلیارد ریالی نسبت به سال گذشته، حدود ۶۰ درصد افزایش دارد.

بر اساس آخرین آمارها اردبیل افزون بر ۵۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و شامل پنج منطقه شهری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار