با قلعه آدمخوار اردبیل آشنا شوید

قلعه بوینی یوغون از جاذبه های گردشگری نیر به حساب می‌آید. این قلعه بین مردم به قلعه آدم خوار مشهور است.
کد خبر: ۹۵۷۳۹۶۳
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷

با قلعه آدمخوار اردبیل آشنا شوید

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل،  قلعه بوینی یوغون سه هزار سال قدمت دارد و در ۱۱ کیلومتری شهرستان نیر، در استان اردبیل قرار دارد. نشانه‌هایی از تمدن ۴۵۰۰ ساله و آثاری از پیش از دوران مفرغ، عصر اشکانی و دوران اسلامی در این قلعه یافت شده است. قلعه بوینی یوغون از جاذبه های گردشگری نیر به حساب می‌آید. این قلعه بین مردم به قلعه آدم خوار مشهور است، اما چرا؟ پاسخ به این پرسش با هم همراه باشید.

قلعه بوینی یوغون یا همان قلعه آدمخوار اردبیل بر روی سنگ های بسیار بزرگی ساخته شده است. این سنگ های بزرگ به حدی محکم هستند که می توان آن ها را تا ارتفاع ۳۰۰ متری مشاهده کرد. ارتفاع بلند این قلعه باعث شده است تا داستان هایی که در مورد غیب شدن انسان ها درون آن  گفته  می شود به حقیقت نزدیک تر شود. برای اینکه بتوان از این قلعه بالا رفت پله هایی را قرار داده اند که آن ها را با دست ساخته اند. در بالای این قلعه می توان ۶ آب انبار را مشاهده کرد که همگی سازه های دست بشر هستند. قدرت ذهنی و فکری مردمانی که درون این قلعه زندگی کرده اند بسیار بالا بوده به نحوی که از این آب انبارها برای ذخیره آب باران و برف استفاده کرده اند. این حوضچه ها که از آن ها به عنوان آب انبار استفاده شده است عمقی بیشتر از آن چه که می بینید دارند. مصالحی که برای ساخت قلعه به کار رفته ساروج و سنگ است.

طبق بررسی هایی که تاریخ شناسان انجام داده اند می توان گفت در اطراف قلعه هیچ راه ورود و خروجی وجود ندارد یعنی حصار بزرگی دور این قلعه را فرا گرفته که باعث مرگ آدمیان می شود به همین علت کسانی که برای وارد شدن به این قلعه رفته اند هنگام برگشت راه را گم کرده اند یا اینکه درون این قلعه گم می شدند که بدون آب و غذا در آن جا می ماندند و جان خود را از دست می دادند. امروزه می توان اسکلت های زیادی را درون این قلعه مشاهده کرد. در مورد غیب شدن کسانی که به این قلعه رفته اند برخی از کارشناسان می گویند به دلیل صعب العبور بودن ممکن است آن افراد از سمتی دیگر خارج شده باشند. اثرهای زیادی از دوران اشکانیان مفرغ و اسلامی درون این قلعه وجود دارد که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. بازدید از این قلعه مناسب افرادی است که به دنبال راز و رمزهای خوفناک هستند. برای رفتن به این منطقه می توانید بلیط اتوبوس اردبیل را تهیه نمایید و راهی سفر به سوی این شهر پر از جاذبه های گردشگری شوید. در قسمت جنوبی قلعه بنایی بر جای مانده که به  گفته کارشناسان از ارکان اصلی تاسیسات دفاعی بوده که از آن هنگام جنگ بین ایران و روم استفاده شده است. به این نکته توجه داشته باشید که راه صعب العبور بودن قلعه و لایه لایه بودن آن باعث شده که هنگام رخ دادن جنگ هیچ گونه آسیبی به کسانی که درون این قلعه وجود داشته اند وارد نشود.
ارسال نظرات