دبیر علمی کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت:

گردشگری معنوی لذت عمیق‌تری از زندگی به فرد می‌دهد/ ارسال ۱۰۰ مقاله به کنفرانس

تهران- بسیج- دبیر چهارمین کنفرانس بین‌المللی «گردشگری و معنویت» گفت: گردشگری معنوی می‌تواند به افراد کمک کند تا عمیق‌تر از زندگی لذت ببرند و ارتباطات معنوی و روحی خود را تقویت کنند.
کد خبر: ۹۵۷۳۵۱۱
|
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

گردشگری معنوی لذت عمیق‌تری از زندگی به فرد می‌دهد/ ارسال ۱۰۰ مقاله به کنفرانس

به گزارش خبرنگار گردشگری بسیج، گردشگری با رویکرد معنوی به نوعی تجربه سفری با هدف تقویت و توسعه جوانب معنوی و روحی افراد است. این رویکرد معمولا با جست‌وجوی تجربیات عمیق و تاملی، ارتباط با محیط طبیعی یا مقدس و توسعه ذهنی و روحی در طول سفرها شکل می‌گیرد.

در راستای شکل‌گیری ادبیاتی مشترک در گردشگری، نخستین بار محققان دانشگاه علم و فرهنگ به موضوع گردشگری معنوی در سال ۱۳۹۴پرداختند که منتج به برگزاری کنفرانسی در سطح بین المللی، به عنوان کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت شد، اکنون قرار است چهارمین دوره این کنفرانس بین المللی با رویکرد سلامت معنوی سه‌شنبه اول اسفند ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شود.

کنفرانس گردشگری و معنویت و ایجاد ادبیات مشترک

محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری بسیج درباره کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت اظهار داشت: موضوع معنویت در گردشگری در ابتدا به صورت نظریه مطرح شد و به آن توجه نمیشد، زیرا رویکرد مادی در گردشگری به عنوان بخش درآمدزا که تاکید بر جنبه‌های اقتصادی و مالی این صنعت در تمامی کشورها دارد، بسیار پررنگ بود، اما از بٌعد معنوی و نگاه روحی و روانی که عامل اصلی سفر هم همان بٌعد معنوی است، نظریه گردشگری و معنویت مطرح شد و در یک دهه اخیر محققان در این زمینه مقالات بسیاری منتشر کردند.

«حدود ۱۰۰مقاله به دبیرخانه رسیده که ۳۰مقاله انتخاب شده‌اند و همچنین از کشورهای انگلیس، آمریکا، ایتالیا و هندوستان نیز مقاله‌هایی بین المللی به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است»

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت تصریح کرد: طی جلسات متعددی که داشتیم در نهایت توانستیم نظرات اشخاص حقیقی و حقوقی که جنبه ارزشی داشتند را با ارائه مستندات دینی و فرهنگی، جلب کرده و این نگاه منفی به گردشگری را تغییر دهیم تا جایی که امروزه نگاه مجامع دینی و مذهبی ما به گردشگری متفاوت و مثبت هم شده است.

سلامت جوانان و خانواده و جامعه از هم جدا نیست

ایمانی خوشخو افزود: دومین نگرش مثبتی که می‌توان از خروجی‌های این کنفرانس ارزیابی کرد، حضور و همکاری دستگاه‌ها و توجه به موضوع در اسناد بالادستی است که امروز می‌بینیم در برنامه هفتم توسعه به بحث گردشگری توجه ویژه‌ای شده است، به خصوص در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به این موضوع نگاه متفاوتی به وجود آمد و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز همکاری‌های خوبی داشت.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: کنفرانس گردشگری و معنویت باعث شکل‌گیری ادبیاتی مشترک در این حوزه شد تا جایی که در دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها نیز این رویکرد خود را نشان داد و نگاهی که گردشگری معنوی را مترادف گردشگری مذهبی تلقی می کرد، با وجود این نظریه تغییر پیدا کرد.

دبیر چهارمین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت درباره دلایل انتخاب محورهای کنفرانس تاکیدکرد: چهارمین دوره کنفرانس با رویکرد سلامت معنوی برگزار می‌شود تا رابطه بین گردشگری معنوی و سلامت را نشان دهیم. همچنین از دیگر محورهای جانبی موضوع سلامت جوانان و خانواده و جامعه مدنظر بود زیرا این سه از هم جدا نیستند و می‌توانند یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کلی، گردشگری معنوی می‌تواند به افراد کمک کند تا از زندگی عمیق‌تری لذت ببرند، ارتباطات معنوی و روحی خود را تقویت کنند و به عنوان یک فرآیند توسعه شخصی عمل کند و به تبع جامعه از آن سود ببرد.

ارسال نظرات