خبرهای داغ:

مریم اردبیلی تبیین کرد؛ شتاب به کنشگری زنان و دختران با نگاه خانواده‌‌مداری

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه مجموعه شهرداری تهران عنصر شتابدهنده کنشگری زنان و دختران با نگاه خانواده‌‌مداری است، گفت: تمامی پروژه‌ها و برنامه‌ها و زیرساخت‌های شهرداری حول دو مدار ارتقای کنشگری زنان و دختران و ارتقای عاملیت خانواده اجرا می‌شود.
کد خبر: ۹۵۶۷۰۴۵
|
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
 

 

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج،مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران به تشریح فعالیت‌های شهرداری تهران در رابطه با ترویج الگوی سوم (الگوی ایرانی ـ اسلامی) ویژه دختران و بانوان کشور اشاره و اظهار کرد: امروز تقریباً هر فعالیتی که در مجموعه شهرداری ویژه بانوان انجام می‌دهیم برای این است که به فضای کنشگری بانوان نزدیک شده و عنصر شتابدهنده کنشگری زنان و دختران با نگاه خانواده‌‌مداری باشیم.

اردبیلی با بیان اینکه نگاه خانواده‌مداری ترکیبی از کنش اجتماعی بانوان در حل مسائل شهر با استفاده از عاملیت خود و خانواده است، گفت: تمامی پروژه‌ها و برنامه‌ها و زیرساخت‌های شهرداری حول محور دو مدار ارتقای کنشگری زنان و دختران و ارتقای عاملیت خانواده است که با یکدیگر ترکیب و تلفیق می‌شوند.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به برخی از طرح‌های شهرداری تهران در این حوزه ادامه داد: برای مثال مجموعه طرح‌هایی همچون «ریحان‌شهر»، «هزار امید» و ... برای دختران جوان در این راستا قرار دارد و حول دو محور ارتقای کنشگری زنان  و دختران و ارتقای عاملیت خانواده اجرا می‌شود.

اردبیلی تصریح کرد: با مدنظر قرار دادن الگوی سوم برای جامعه زنان و دختران، باید به نقطه‌ای دست پیدا کنیم که بانوان هم نقش مؤثری در خانواده ایفا کنند و هم خانواده‌های ایشان بتوانند نقش مهمتری در حوزه شهری داشته باشند. لذا باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا بانوان بتوانند در حل مسائل خود کنشگری داشته و فعال باشند.  

وی با بیان اینکه زنان باید در قامت حل مسائل پیرامونی خود ظاهر شوند، اظهار کرد: البته وظیفه این بسترسازی، شتابدهی و تسهیل‌گری نیز با مجموعه شهرداری تهران است. امروز دختران و زنان باید به صورت خانواده‌محور، در حوزه‌های مختلف شهری کنشگری داشته باشند.

محدود به هفته زن نشویم

اردبیلی در ادامه با اشاره به ایام میلاد حضرت زهرای مرضیه(س) و هفته گرامیداشت مقام زن و مادر، با تأکید بر این موضوع که تجلیل از زنان و تلاش آن‌ها نباید معطوف به یک هفته باشد، اظهار کرد: هفته بزرگداشت مقام زن و مادر که به یمن میلاد پربرکت فاطمه زهرا(س) نام‌گذاری شده، از جهاتی حائز اهمیت است. نخست اینکه شروعی برای برخی از اقدامات، افتتاح زیرساخت‌ها و فعالیت‌هاست و دوم، فرصتی برای ارائه گزارش و جمع‌بندی اقداماتی است که در یک سال گذشته صورت گرفته است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به اهمیت تجلیل از مادران و همسران شهدا تصریح کرد: نه تنها در این ایام، بلکه در طول سال باید تلاش کنیم که هیچ مادر و یا همسر شهیدی از دیدار و تجلیل، غریب نماند. بنابراین به دوستان امور بانوان مناطق تأکید می‌کنم که مطابق یک جدول زمان‌بندی، سهم خود را از تجلیل مادران و همسران شهدا، ایفا کنند. 

وی با بیان اینکه شهردار تهران بر برگزاری باشکوه مراسم بزرگداشت مقام زن تأکید داشتند، ادامه داد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، هنوز شأن و جایگاه واقعی زنان به همان منتهای درجه‌ای که مبانی دینی و گفتمان انقلاب بر آن تأکید دارند، محقق نشده و ما باید برای رسیدن به این امر بیش از پیش تلاش و برنامه‌ریزی کنیم. 

وی با اشاره به اتفاقات و مصائب غزه و نقش شبکه‌های اجتماعی در به تصویر کشیدن جنایات رژیم غاصب صهیونیستی نیز بیان کرد: یکی از جنبه‌های مثبت شبکه‌های اجتماعی، امکانی است تا همه مردم دنیا مصائب زنان، مادران و کودکان فلسطینی و همچنین، میزان صبر و مجاهدت آنان را ببینند. 

اجرای پوش «قدردانیم»

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان هفته زن را برگزار کرد اما نگاهی به غزه نداشت، گفت: محور پویش ما در هفته زن، شناساندن قدر زنان ، ارج نهادن و تکریم زنان در همه اقشار، رده‌های تحصیلی، شغلی، سنی و ... است. امسال براساس نکات و پژوهش‌هایی که انجام شده، پویش «قدردانیم» به پاس تقدیر و تجلیل از همه زنان و نقش بی‎بدیل آن‌ها در حیات، مدنظر قرار گرفته که امیدواریم تمامی عزیزان تلاش کنند تا محوریت این شعار حفظ شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از افتتاح‏‌ها را در هفته زن به‌ویژه در شنبه‌های «افتخار و امید» با گشایش زیرساخت‌های تازه مرتبط با حوزه بانوان شهر تهران شاهد خواهیم بود،‌ گفت: همچنین، بهسازی زیرساخت‌های قدیمی مرتبط با زنان کلید خورده که در واقع سال آینده را می‌توان «نهضت‌بهسازی» همه مجموعه‌های زنان نامید که ان‌شاءالله با همکاری و تلاش جدی شهرداران مناطق به سرانجام خواهید رسید.

اردبیلی با اشاره به نام‌گذاری ایام هفته بزرگداشت مقام زن نیز تصریح کرد: برای بسط پویش «قدردانیم» برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته از جمله اقدامات رسانه‌ای که بهره‌مندی از فضای مجازی، رسانه‌های محیطی، تلویزیون و... محورهای اصلی آن است. همچنین، تلاش کردیم تا زنان و مادران به صورت رایگان از برخی امکانات مانند بلیت رایگان مترو و اتوبوس، امکانات رفاهی اراضی عباس‌آباد، اکران فیلم در پردیس‌های سینمایی، امکانات ورزشی سازمان ورزش، امکانات تفریحی برج میلاد و ... تحت پویش «قدردانیم» با عنوان «شهر قدردان توست» در این ایام بهره‌‎مند شوند.

وی گفت: برگزاری جشن‌های خانوادگی در مناطق ۲۲ گانه در فضای عمومی پارک‌ها و برپایی ایستگاه‎های «قدردانیم» در معابر شهری و اهدای اقلام فرهنگی در آن‌ها و همچنین، میادین میوه و تره‏‌بار از سایر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

زنان و مقاومت

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران همچنین، به همزمانی آغاز هفته بزرگداشت مقام زن با سالگرد شهادت سردار سلیمانی اشاره و اظهار کرد: نخستین روز این هفته با توجه به اتفاقات غزه و همزمانی با سالگرد شهادت سردار دل‎ها به طور ویژه به «زنان و مقاومت» اختصاص دارد. برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی، برپایی نمایشگاه عکس، شب خاطره و ... بخشی از این برنامه‎هاست.

وی با اشاره به برگزاری تجمع بانوان فاطمی در روز ۱۳ دی‎ماه در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) بیان کرد: پویش آزادی زنان و مادران زندانی جرایم مالی و غیر عمد نیز امسال برگزار خواهد شد.

اردبیلی همچنین، خواستار تقدیر ویژه از زنان شاغل در مشاغل خاص همچون زنان آتش‎نشان و رانندگان تاکسی شد و گفت: بازدید از مراکز نگهداری زنان آسیب‌دیده نیز در دستور کار هفته بزرگداشت مقام زن قرار دارد. 

وی تصریح کرد: همچنین، برگزاری جشن ویژه زنان شاغل شهرداری در برج میلاد، اکران فیلم سرهنگ ثریا در سطح مناطق، توزیع اقلام فرهنگی و هدایا در میادین میوه و تره‌بار، تقدیر از مادران کودکان استثنایی مدارس باغچه‏‌بان، برگزاری جشن ۵۰۰ نفره دختران نوجوان با عنوان «مادران آینده» و... بخشی از برنامه‏‌های اعلامی نهادهای تابعه شهرداری تهران در این ایام خواهد بود.

انتهای پیام
ارسال نظرات
آخرین اخبار