اداره‌کل پزشکی قانونی استان اردبیل اعلام‌کرد:

فوت 11 اردبیلی بر اثر گاز‌گرفتگی طی امسال

اداره‌کل پزشکی قانونی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۱ نفر در این استان در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۹۵۶۵۶۶۱
|
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳

فوت 11 اردبیلی بر اثر گاز‌گرفتگی طی امسال

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از اداره‌کل پزشکی قانونی استان اردبیل ، ۱۱ نفر در این استان در هشت ماه منتهی به آبان ماه امسال به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.  

براساس این اداره‌کل، اجساد معاینه شده در مراکز پزشکی قانونی استان اردبیل با تشخیص علت مرگ با گاز مونوکسید کربن ۱۱ نفر شامل ۲ زن و ۹ مرد است و  این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل که پنج زن و هشت مرد و در مجموع ۱۳ نفر بود ، کاهش داشته است.

مونوکسیدکربن گازی است بی‌رنگ ، بی‌بو ، سمی و غیرقابل مشاهده که در اثر سوختن ناقص مواد سوختی حاصل می شود و وقتی در محیط بسته انتشار یابد سبب مسمومیت وحتی مرگ و میر می‌شود.

حوادث ناشی از گازگرفتگی را می‌توان با اندکی توجه و دقت و رعایت درست اصول ایمنی کاهش داده و جلوی مرگ‌های تلخ و داغدار شدن خانواده‌ها را گرفت.

علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می‌تواند به شکل موارد بسیار متفاوت در افراد نمایان شده و در اثر تماس طولانی با گاز مونوکسیدکربن، علایمی شبیه سردرد، سرگیجه، افزایش شدید ضربان قلب در ابتدا ، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی ، تهوع ، استفراغ ، تپش قلب ، کاهش سطح هوشیاری ، آسیب‌های دایمی به سیستم عصبی ، کما و در نهایت مرگ رخ می‌‏دهد.

در روزهای اخیر در پی سرد شدن هوا، استفاده از وسایل گرمایشی در اردبیل آغاز شده و مخاطرات استفاده از این تجهیزات نیز افزایش یافته است.

به رغم هشدارهای صادر شده توسط شرکت گاز و مرکز فوریت‌های پزشکی، همه ساله افراد زیادی دچار مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن می‌شوند.

کارشناسان استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، بررسی باز بودن دریچه‌ها و لوله‌های بخاری، فراهم سازی شرایط تهویه هوا در منازل دارای بخاری و نیز نصب بخاری و آبگرمکن در فضایی که امکان انتقال گاز مونو اکسید کربن به هوای بیرون را فراهم کند، از جمله راه‌های پیشگیری از حوادث مربوط به گاز گرفتگی اعلام کرده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار