خبرهای داغ:

الگوی سوم زن ایرانی وظایف اجتماعی خود را همچون سنگر خانه انجام می‌دهد

یک خادم قرآنی معتقد است الگوی سوم زن ایرانی آن بانویی است که می‌تواند پا به پای سنگر خانه و خانواده، وظایف اجتماعی خود را انجام دهد.
کد خبر: ۹۵۶۵۵۶۶
|
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۹

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان خبرگزاری بسیج-،رهبر معظم انقلاب در ۱۶ اسفند ۹۱ در پیامی به کنگره‌ هفت هزار زن شهید کشور فرمود: شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

مریم حاجی عبدالباقی حافظ کل قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که در فروردین امسال در بیست و هشتمین آیین تکریم از خادمان قرآن کریم، لوح یادبود خادمی قرآن را از رئیس جمهور به عنوان خادم قرآنی در رشته آموزش قرآن کریم دریافت کرد، اخیرا نیز به عنوان پژوهشگرقرانی در حوزه زن، عضو هیات اندیشه ورز مراکز قرآنی، فعال فرهنگی اجتماعی تبلیغی به ویژه در هیات ها و برنامه های فاطمی، افتخار دریافت نشان فاطمه را به خود اختصاص داده است.

عبدالباقی درباره الگوی سوم زن ایرانی گفت: فرایندی که جهان غرب و دنیای سرمایه داری برای زن نمونه به دنیا معرفی کرده، آن زنی است که در میدان زندگی؛ چه در جنبه های مثبت و چه در جنبه های منفی با مرد فرقی نداشته باشد. از طرف دیگر یک الگو هم از سوی جبهه کمونیسم ارائه شده که مطرود است اما الگوی سوم زن، قرآن و اسلام است. یعنی زنی که هم سنگر خانه و خانواده به عنوان اصلی ترین دغدغه اش مطرح است و هم زنی که به استناد آیه ۳۴ سوره احزاب، یک ارتقاء فرهنگی پیدا کرده که می تواند پا به پای سنگر خانه و خانواده، وظایف اجتماعی خود را انجام دهد.

 

وی با استناد به آیه ۱۱۲ سوره توبه گفت: کلام خدا در این آیه ارتباطی به مرد یا زن بودن ندارد. یعنی اگر کسی بتواند خلوت خود با خدا را درست کند، می تواند وظیفه اجتماعی خود را به موقع انجام دهد و پای آن بایستد و حتی بهای آن را بپردازد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رهبر معظم انقلاب سه ساحت عبادت، جهاد اجتماعی و خانواده را مهم می دانند که زن باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد و حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین نمونه و الگو در این زمینه است.

حاجی عبدالباقی درباره وضعیت زنان در ۵۰ سال اخیر گفت: جمهوری اسلامی تقریبا نمره قابل قبولی در پرورش زن داشته که پایبند به آیات ۳۳ و ۳۴ سوره احزاب است. یعنی زن را نسبتا در بعد خانوادگی کاملا مجهز کرده و هم در بعد انجام وظایف اجتماعی و مسئولیت سیاسی و اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای موفق بوده است و این مساله جمع همین دو آیه است.

وی اضافه کرد: امامین انقلاب نیز با این دیدگاه پیشتاز خود باعث شدند تا زنان پیشرفت قابل توجهی داشته باشند به گونه ای که نقطه ضعف هایی که در ابتدای انقلاب در ارتباطات زنانه داشتیم، به حداقل خود سقوط کرده و زنان به معنای واقعی یک پیشرفت فرهنگی، انسانی و شخصیتی کردند و این شخصیت در سایه این دید مترقی بوجود آمده است.

 
 
عضو هیات اندیشه ورز مراکز قرآنی با اشاره به مسائل یک سال گذشته درباره وضعیت زنان گفت: متاسفانه برنامه های ماهواره ای و فضای مجازی باعث شده تا دشمن، مخاطبان خود را از میان مردم پیدا کرده اند و لذا آنها موفقیت های زنان را نمی بینند و از طرف دیگر کمبود برنامه های قرآنی و اسلامی حقیقی و نه شعاری و ظاهری در صدا و سیما و به ویژه در سینما به شکلی آشکار و همچنین در تعلیم و تربیت آموزش و پرورش راه را از این طرف بسته است.

وی با اشاره به ششمین آیه از سوره لقمان گفت: عده ای بر روی «لهو الحدیث» (سخنان لغو و باطل) سرمایه گذاری می کنند تا راه علم و دین را ببندند تا کسی مشتری پیام پیامبر و قرائت قرآن نشود و از طرف دیگر عده ای در تبلیغ دین کوتاهی می کنند یا شخصیت هایی از خود نشان می دهند که کسی مایل نیست تبلیغات آن ها را بشنوند. مثلا برخی ندای زن، زندگی، آزادی سر دادند یا دشمنان خارج نشین به زنان ایرانی توصیه آزادی می کردند تا از نگاه خودشان زنان اسیر و گرفتار امروز را به دوران قبل از انقلاب بازگردانند در حالی که همه وعده ها و سفارش های آن ها دروغ بود.

این پژوهشگر قرآنی ادامه داد: البته نمی گویم زنان ما از هر نظر موفق هستند و به قول معروف همه چیز گل و بلبل است. چون اگر وضعیت مناسبی حاکم نیست، به دلیل آن است که مردانی که کار از آنان به موقع برمی آمده، پیام انقلاب را به اندازه لازم دریافت نکردند و مقداری در این زمینه دیر جنبیدند و مقداری هم تعصب بی جا باعث شده که انسان از یک طرف خلاف انتظار ببیند و از آن طرف هم بوق های تبلیغاتی دعوت می کند و وعده های پوچ می دهد.

عبدالباقی اضافه کرد: در فیلمی دیدم که خانمی می گفت تاکنون با قرآن آشنایی نداشته و اخیرا دیده است که در قرآن آمده به همسران خود مهریه و پول بدهید. این خانم که خوشحال شده بود، تعجب می کرد از این که قرآن کتابی است که مردان را موظف می کند تا به همسران خود مهریه و پول بدهند. بنابر این ما کوتاهی کردیم که پیام های قرآن را به گوش مردم دنیا نرسانده ایم و ظاهرا درگیر مسائل خودمان بودیم نه این که پیام قرآن را به جهان و زن امروز برسانیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار