رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

افزایش قیمت گوشت قرمز بر کمیاب شدن مرغ تأثیر گذاشته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز بر کمیاب شدن گوشت سفید تأثیر گذاشته و این امر صنعت طیور را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.
کد خبر: ۹۵۶۵۲۲۹
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

افزایش قیمت گوشت قرمز بر کمیاب شدن مرغ تأثیر گذاشته است

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز تا ۵۰۰ هزار تومان در استان اردبیل تبعات بسیاری را به همراه داشته به طوری که سرانه مصرف گوشت سفید و کمیاب شدن مرغ را به همراه داشته و در روزهای اخیر ما با افزایش قیمت مرغ روبه‌رو شدیم.

وی تصریح کرد: ۳۵ درصد مصرف گوشت قرمز در استان اردبیل در ماه‌های اخیر کاهش یافته و این فشار مضاعفی را بر صنعت طیور گذاشته و به رغم افزایش ۱۷.۵ درصد جوجه‌ریزی و تولید ماهانه ۲ میلیون عدد جوجه یک روزه، مشکلات و معضلات همچنان در عرضه گوشت سفید وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه مازاد تولید مرغ به استان‌های همجوار به ویژه آذربایجان شرقی، البرز و تهران ارسال می‌شود، گفت: سالانه ۴۸ هزار تن مرغ در این استان تولید می‌شود که در ۹ ماهه امسال این رقم به ۳۴ هزار تن رسیده است.

اژدری افزود: پنج هزار و ۳۰۰ تن مازاد تولید این استان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود و ما برای رسیدن به تعادل قیمت در بازار، نیاز به شرایط مطلوب‌تر و مناسب‌تری را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در استان همسایه قیمت گوشت مرغ به ۹۵ هزار تومان رسیده و تولیدکنندگان ما به تبع این قیمت سعی می‌کنند تا محصول خود را عرضه کنند که تلاش می‌شود جلوی ارسال غیرمجاز گوشت سفید به سایر استان‌ها گرفته شود.

اژدری پیش‌بینی کرد: با توجه به وضعیت افزایشی در اقلام مصرفی، دستمزد و تأمین نهاده‌ها در بخش دامپروری قیمت گوشت قرمز در این استان بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان در نوسان باشد.

وی اضافه کرد: به دنبال حذف ارز ترجیحی صنعت دامپروری و مرغداری از سال گذشته بیشترین آسیب را دیده و به همین خاطر ما شاهد کاهش جمعیت دام در سطح کشور بودیم اما به رغم این شرایط ما در استان اردبیل کشتار مناسب روزانه‌ای را داریم که در بحث دام سبک و سنگین مازاد کشتار به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.

اژدری بیان کرد: به دلیل افزایش قیمت استقبال کمتری از خرید گوشت قرمز انجام می‌شود و به همین خاطر ما با شرایط خاصی در توسعه صنعت طیور روبه رو هستیم و به هیچ وجه نمی‌توان قیمت خاصی را اعلام کرد بلکه به حالت شناور باید قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم شود.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: نیاز روزانه ما ۴۰ تن گوشت قرمز است و مازاد تولید این استان هم در بخش گوشت قرمز و هم سفید به سایر استان‌ها ارسال می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توان از این صادرات جلوگیری کرده و یا آن را محدود به تأمین نیاز استانی کرد.

۶۰ درصد اراضی به کشت پاییزه اختصاص یافته است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: یک درصد مساحت کشور در این استان واقع شده و ما ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که ۷۴۰ هزار هکتار آن دیم و باغی بوده و مابقی اراضی زراعی آبی محسوب می‌شود.

اژدری به تولید بیش از ۳.۵ میلیون تن محصولات متنوع زراعی، باغی و دامی در این استان اشاره کرد و گفت: در بخش دام تولیدات این استان ۳۶۰ هزار تن و شیلات ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن است که همچنان روند توسعه‌ای را در این بخش شاهد هستیم.

وی افزود: با اجرای الگوی کشت و برنامه مدون در این حوزه ۶۰ درصد اراضی استان به کشت پاییزه اختصاص یافته که تاکنون ۶۷ درصد کشت پاییزی به انجام رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: امیدواریم با توجه به شرایط کم بارشی، کشت پاییزی به سرعت انجام شده و وضعیت مطلوب‌تری را نسبت به سال‌های گذشته شاهد باشیم.

ارسال نظرات