با همت معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین

نشست تخصصی تبیینی با موضوع تحولات اخیر غزه برگزار گردید

نشست تخصصی تبیینی با موضوع «واکاوی اقدامات لابی‌های رژیم صهیونیستی در واشنگتن و موضع گیری آمریکا در تحولات اخیر غزه» با سخنرانی دکتر مهدی شکیبایی؛ کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در سالن شهید سلیمانی سازمان بسیج اقشار برگزار گردید.
کد خبر: ۹۵۶۴۶۸۶
|
۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳

نشست تخصصی تبیینی با موضوع تحولات اخیر غزه برگزار گردیدبه گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی تبیینی با موضوع «واکاوی اقدامات لابی‌های رژیم صهیونیستی در واشنگتن و موضع گیری آمریکا در تحولات اخیر غزه» با سخنرانی دکتر مهدی شکیبایی؛ کارشناس و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ در سالن شهید سلیمانی سازمان بسیج اقشار برگزار گردید. این نشست با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط برادر شعبانی آغاز و با عرض خیر مقدم توسط برادر محمددوست؛ جانشین معاونت بین الملل با ذکر معرفی موضوع و اهمیت جهاد تبیین در حوزه بین الملل تشریح گردید. در ادامه، دکتر مهدی شکیبایی اذعان کرد: در خصوص فلسطین، می‌توانیم موضوع را به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول، ترجمه است که بعد از انقلاب اسلامی، یک جنبش ترجمه‌ای در ایران به واسطه نگاه حاکمیت به مسأله فلسطین و گفتمان انقلاب اسلامی در موضوع فلسطین راه افتاد و فعالیت‌های زیادی شد که بیشتر در عرصه تبلیغ بود و اولین کاری که در حوزه رسانه شد، تأسیس یک خبرگزاری به نام خبرگزاری قدس که مأموریت آن ترجمه بود و موضوعاتی که در حوزه فلسطین اتفاق می‌افتاد را برای مردم ایران ترجمه می‌کرد و بخش دوم تبیین است که بعد از گذشت حدود چهار سال از جنبش ترجمه، آن مجموعه‌هایی که در حوزه فلسطین کار می‌کردند به خودشان آمدند که دست از ترجمه بردارند و به تبیین بپردازند. چند سال پیش حدود سیصد عنوان شبهه در خصوص فلسطین مطرح شد که برای این شبهات، پاسخ وجود دارد، اما ما نتوانستیم به نحو احسن به آن بپردازیم. طی یک دهه اخیر با قدرت یابی رسانـه‌های تراز انقلاب اسلامی، تا حـدودی توانسته‌ایم این را در بین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گسترش و توزیع آن را به نحو مطلوبی انجام دهیم؛ بنابراین بحث مربوط به تبیین، یک بحث است و اینکه در بین مردم به چه صورت آن را توزیع کنیم، بحث دیگر است.
نشست تخصصی تبیینی با موضوع تحولات اخیر غزه برگزار گردید
در ادامـه نشست، دکتر مهـدی شکیبایی به تبیین منشأ تاریخی و ابعـاد لابی‌های رژیم صهیونیستی در مسأله اسرائیل در طول دوره استعمار انگلیس و تأثیر آن بر اقدامات آمریکا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پرداخت.

وی در خصوص  روابط عمیق آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد: سال ۱۹۷۳ نقطه عطفی مهم در روابط رژیم صهیونیستی در آمریکا بوده است که دو لابی بزرگ صهیونیستی(گروه ایپک و گروه جی استریت) تاثیر زیادی بر سیاست‌های آمریکا داشته است.
شکیبایی، تصریح کرد که هر دو گروه ظاهرا با هم تفاوت دارند، اما هدف اصلی آن‌ها کمک به رژیم صهیونیستی است.
به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، سیاست مدنظر ایپک فلسطینی یکپارچه تحت اداره رژیم صهیونیستی است، در حالی که جی استریت سیاست خود را طرح دو دولتی عنوان می‌کند.

شکیبایی همچنین درباره دیدگاه کنونی کشورهای عربی نسبت به رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: این کشورها دیگر مانند گذشته به این رژیم به چشم یک قدرت شکست‌ناپذیر نگاه نمی‌کنند. پیش از این، دیدگاهی وجود داشت که در آن کشورهای عربی رژیم صهیونیستی را دارای یک ارتش بسیار قدرتمند می‌دیدند که هیچ کس توانایی مقابله با آنها را ندارند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پایان تاکید کرد: عملیات طوفان‌الاقصی این دیدگاه را تغییر داده و به توهم شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی پایان داد .

 

ارسال نظرات