سیمان نهاوند :

ساخت بتن ضد آب در واحد آزمایشگاه بتن شرکت سیمان نهاوند

مهندسان واحد تحقیق و توسعه شرکت سیمان نهاوند موفق به تولید با کیفیت بتن ضد آب شدند.
کد خبر: ۹۵۶۱۳۰۵
|
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور،مهندس مهدی پارسا سرپرست واحد تحقیق و توسعه شرکت سیمان نهاوند در این رابطه اظهار داشت: خاصیت نفوذپذیری و تخلخل بتن بهترین نمونه برای توصیف یک ماده نفوذپذیر و متخلخل است. این خاصیت اجازه تشکیل مسیری برای انتقال آب و یون‌های مختلف به درون بتن که همراه با ایجاد شکافی که هنگام انقباض به وجود می آید را می دهد.

وی افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده در با کیفیت‌ترین نوع بتن، اندازه حداکثر منافذ ۵ نانو متر است که حدود ۲۵ برابر یک مولکول آب (١٨/ ۰ نانو) می‌باشد؛ بنابراین نفوذپذیری هر بتن در برابر آب اجتناب ناپذیر است.

سرپرست واحد تحقیق و توسعه شرکت سیمان نهاوند تصریح کرد: در حال حاضر فناوری حفاظت و ضد آب کردن بتن به شکل پودر و مایع وجود دارد که از مهم‌ترین مزایای آن افزایش دوام و عمر سازه‌های بتنی، جلوگیری از نفوذ یون کلر و سایر مواد خورنده شیمیایی به درون بتن، اجرای بتن نفوذ ناپذیر در مناطق ساحلی و شوره‌زارها، انتقال قابلیت آب گریزی بتن که در واقع سطح بتن از آب دوست بودن به آب گریز با قابلیت تنفس برای سازه تغییر یافته، می‌باشد.

مهندس پارسا افزود: با یاری خداوند در مرکز تحقیقات کارخانه سیمان نهاوند، پروژه آزمایشگاهی بتن ضد آب با معرفی مکانیسم ZYCOSIL (زایکوسیل) به عنوان پدیده‌ای از نانو تکنولوژی به انجام رسید.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این پروژه آزمایشگاهی به زودی در برخی سازه‌های کارخانه عملیاتی شود.

لازم به ذکر است از زمان راه‌اندازی واحد تحقیقات آزمایشگاه بتن شرکت سیمان نهاوند، پروژه‌های مختلفی توسط مهندس پارسا و همکارانشان انجام گرفته که برخی از آنها با طی کردن تمامی مراحل آزمایشی به مرحله‌ی عملیاتی رسیده‌اند:

▫️اجرای طرح آزمایشگاهی ساخت بتن توانمند و عملیاتی شدن طرح در چند پروژه  سطح شهر همدان توسط شرکت طوفان بتن همدان

▫️پروژه تحقیقاتی ساخت بتن با عیار‌های مختلف سیمان در خصوص رد فرضیه افزایش عیار سیمان در بتن به منظور کسب مقاومت بیشتر

▫️اجرای موفق پروژه تحقیقاتی گرم کردن آب مصرفی در فصل زمستان (کم هزینه ترین راه حل برای بتن سازان در ماه های سرد سال) و عملیاتی شدن طرح توسط شرکت طوفان بتن همدان

▫️اجرای طرح آزمایشگاهی بتن اسفنجی (متخلخل) و رایزنی با شهرداری نهاوند به منظور عملیاتی شدن طرح در پروژه های شهرداری (پیاده رو ها و فضاهای سبز شهری)
 
▫️اجرای طرح آزمایشگاهی ساخت بتن فوق سبک و رایزنی با چند شرکت به منظور عملیاتی شدن طرح در راستای سبک سازی وزن ساختمان و کاهش وزن بار مرده

▫️اجرای طرح استفاده از افزودنی طبیعی در ساخت بتن به منظور برطرف کردن مشکل عمده بتن سازان در فصل تابستان (سفت شدن غیر معمول بتن)

ارسال نظرات