خبرهای داغ:

آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/

همراهی والدین از شروط لازم توفیق فرزندان در آموزش قرآن بخشی از توفیق کودکان و نوجوان در روند آموزش به ویژه حفظ قرآن، همراهی والدین با آنهاست و همان‌طور که پدر و مادر به مسائلی همچون دروس فرزندانشان حساس هستند، باید به برنامه آموزش قرآن آنها اهمیت دهند.
کد خبر: ۹۵۵۳۲۱۹
|
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

معصومه میری آشتیانییکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت یک محیط آموزشی، مدیریت آن است. علاوه بر دارا بودن شاخص‌های مدیریتی، در بهترین حالت، آن مدیری موفق خواهد بود که خود در آن رشته آموزشی سرآمد باشد و بر روی مباحث آن تسلط داشته باشد. حال این مؤسسه بخواهد در حیطه آموزش قرآن به ویژه مقوله حفظ کل قرآن وارد شود، اینکه مدیر آن خود حافظ مسلط باشد، اهمیت پیدا می‌کند، چرا که لحظات سخت حفظ، تمرین و تثبیت و مرور را با تمام وجود درک کرده است و راه‌های مختلف را آزموده و حال نوجوانان و جوانان را به سهولت در مسیر آموزش سریع و درست هدایت می‌کند. معصومه میری‌آشتیانی را می‌توان مثالی برای توضیحات فوق برشمرد که در ادامه با فعالیت او بیشتر آشنا می‌شویم؛

ضمن معرفی بیشتر خود از فعالیت‌های شعبه تهران مؤسسه بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) بگویید.

معصومه میری‌آشتیانی، متولد سال ۱۳۴۶ و اهل تهران هستم. مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز دارم. حافظ ۲۷ جزء از قرآن کریم هستم. از سال ۹۵ مدیریت شعبه بانوان شهر تهران مؤسسه بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س)(دفتر مرکزی مؤسسه واقع در استهبان استان فارس) را به عهده دارم. این شعبه از سال ۹۶ تاکنون بالغ بر بیست حافظ کل تحویل جامعه داده است.

بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) واقع در منطقه ۱۴، میدان آیت‌الله بروجردی، تنها شعبه بانوان در تهران است و شعبه آقایان در لواسان قرار دارد. به تازگی نیز یک مدرسه حفظ توأم با تحصیل، در منطقه جنت‌آباد تهران از سوی دفتر مرکزی این مؤسسه تأسیس شده است.

چگونه به حفظ قرآن علاقه‌مند شدید و آشنایی با مؤسسه بیت‌الأحزان از کجا شروع شد؟

همسرم، شهید سیدعلی موسوی، در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشت و پس از پایان جنگ تحمیلی، در فکه و در جریان تفحصِ پیکر شهدا به فیض شهادت نائل شد. در کلاس آموزش تجوید که از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شد، شرکت کردم. در کلاس‌های بنیاد خانمی به نام آبایی حضور پیدا کرد که همسر جانباز بود و قصد داشت تا کلاس حفظ قرآن را برگزار کند. ابتدا در این کلاس سی نفر حضور داشتند، ولی ریزش داشت و در نهایت هفت نفر باقی ماندند، چرا که برای برخی به دلایل مختلف حفظ کامل قرآن مشکل است. در آن زمان شعبه مؤسسه بیت‌الأحزان در مسیر خانه‌ام بود و برای مرحله تثبیت محفوظات به آنجا مراجعه کردم. سال ۹۴ به عنوان شاگرد آنجا رفتم و سال ۹۵ مدیریت آن مؤسسه به من پیشنهاد شد و پذیرفتم.

بیت الاحزان

 آیا فرزندانتان نیز با قرآن کریم انس و الفتی همانند شما دارند؟

از شهید، فرزندی ندارم. از ازدواج مجددم سه فرزند دارم. پسر بزرگم طلبه است که تجوید و دروس دینی از ملزومات تحصیل اوست. پسر دومم برنامه‌نویس یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است و پسر کوچکم در دانشگاه علامه طباطبایی در رشته مدیریت تحصیل می‌کند. خدا را شکر همگی به قرآن تسلط دارند و روخوانی و تجوید آنها قابل قبول است.

در مورد مؤسسه بیت‌الأحزان حضرت زهرا(س) و فعالیت قرآنی آن بیشتر توضیح دهید.

در این مؤسسه دو بخش وجود دارد؛ در بخش حفظ تخصصی افرادی از ۱۱ تا ۲۰سالگی شرکت می‌کنند که شامل ۲۵ شاگرد می‌شوند و در بخش حفظ عمومی بین ۳۰ تا ۴۰ خانم بزرگسال حفظ قرآن را دنبال می‌کنند. فرق حفظ عمومی با حفظ تخصصی در مقدار زمانی است که صرف آن می‌شود. معمولاً برای حفظ تخصصی یک سال و نیم تا دو سال و برای حفظ عمومی تا چهار سال زمان نیاز است.

برای ورود افراد به دوره‌های حفظ قرآن آزمونی برگزار می‌کنید؟

به معنای مرسوم آزمونی برگزار نمی‌شود. طی تابستان یک دوره آزمایشی دو ماهه برای قرآن‌آموز برپا می‌شود و پس از آن فرد اینکه می‌خواهد وارد حفظ تخصصی بشود یا نشود؟ انتخاب می‌کند. حفظ قرآن کار سختی است. معمولاً افراد در ابتدا با ذوق و شوق فراوان حضور می‌یابند و تصور می‌کنند که کاری آسان‌تر از درس و مشق مدرسه در پیش دارند، اما وقتی با مشکلات روند حفظ روبه‌رو می‌شوند، برخی به این نتیجه می‌رسند که اگر به دنبال تحصیل بروند، بهتر است. تثبیت و تکرار محفوظات نیاز به شکیبایی دارد. این امر گاه نتیجه مثبتی خواهد داشت و افرادی به واسطه تداوم حفظ قرآن و پایان بردن دوره، روند تحصیلی خود را تسهیل و تسریع می‌کنند، چون با اعطای مدارک می‌توانند در کنکور شرکت کنند و بعد دوره کارشناسی و پس از آن کارشناسی‌ارشد را(در رشته علوم قرآن و حدیث) بگذرانند. بدین ترتیب طول دوران تحصیل آنها کوتاه‌تر می‌شود و سریع‌تر به مدارج عالی دست می‌یابند.

تعامل خوبی میان داوطلبان حفظ قرآن و مربی مؤسسه وجود دارد و به افراد می‌گوییم که اگر طبق برنامه مربی که از جمله خبره‌ترین مربیان قرآن هستند، پیش بروند، مشکلی پیش نمی‌آید و آنها می‌توانند در زمان مقرر به همه برنامه‌های آموزشی خود رسیدگی کنند.

بیت الاحزان حضرت زهرا

مورد دیگر همراهی خانواده و والدین با قرآن‌آموزان است. یک بخشی از توفیق آنها در این راه به همراهی خانواده‌ها مربوط می‌شود که خوشبختانه برخی دقت دارند و مراقبت خوبی در روند آموزش و حفظ قرآن فرزندانشان دارند. تصور می‌کنم همان‌قدر که والدین به مسائل فرزندانشان حساس هستند و تلاش می‌کنند که آنها در فراگیری دروس و سایر مهارت‌ها موفق شوند، در این مورد هم باید حساسیت به خرج دهند. در دوره تخصصی حفظ که زمان کوتاهی را به خود اختصاص می‌دهد، شرکت در برنامه‌های مورد نظر از قبیل اردوها اجتناب‌ناپذیر است و والدین باید مانند زمان آماده شدن فرزندشان برای کنکور به حفظ قرآن اهمیت دهند. البته مؤسسه برنامه‌هایی را برای تفریح و تقویت روحیه‌ آنها در نظر گرفته است.       ـ در مؤسسه برنامه‌ای برای حفظ موضوعی قرآن کریم دارید؟

برای حفظ موضوعی خیر، اما در بخش حفظ عمومی حفظ سوره‌های منتخب دنبال می‌شود؛ مثلاً از حفظ سوره الرحمن استقبال خوبی شد و نیز برای تفسیر سوره‌های منتخب، برنامه‌ ویژه‌ای داشتیم.

 اهم مشکلاتی که بر سر راه مؤسسه شما وجود دارد، چیست؟

عمده مشکل مالی است و حامی مالی نداریم و نیز به تبلیغات مخصوصاً در رسانه نیاز مبرم داریم. چه اشکالی دارد رسانه ملی در میان تبلیغات بازرگانی خود، که غالباً مردم را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهد، برنامه‌ای را به منظور گرایش به قرآن و شرکت در برنامه‌های قرآنی و معارفی پخش کند. نیاز اصلی ما فرهنگسازی قرآنی است که متأسفانه، جز در مواردی ناچیز، انجام نمی‌شود. اگر تبلیغات مطلوبی صورت گیرد، گرایش مردم به این قبیل برنامه‌ها افزایش خواهد یافت. در فتنه سال گذشته بسیاری از خانواده‌های مذهبی گفتند که تمایل ندارند فرزندشان را به مدرسه بفرستند. به دنبال یک مکان آموزشی امن می‌گشتند تا در آن با آرامش خاطر، فرزندان خود را به امر آموزش مشغول کنند که مؤسسات قرآنی یکی از اهداف آنها بود. 

مشکل دیگر مکان مناسب است. پیش از این در مسجد جابری، فضای مناسبی برای برگزاری کلاس‌ها داشتیم، اما اکنون کلاس‌های مؤسسه در حسینیه برگزار می‌شود که فضای آن محدود است و با استفاده از پرده پارچه‌ای، محیط کلاس‌ها را تفکیک کرده‌ایم. به هر حال به دلیل محدودیت مالی و بودجه نمی‌توانیم کاری کنیم.

خدا را شاکریم، چراکه مشکلات دشوارتری را از سر گذراندیم که ازجمله آنها دوران قرنطینه کرونا و محدودیت‌ها در تشکیل جلسات حضوری بود. 

معصومه میری آشتیانی بیت الاحزان

برگزاری همایش‌هایی همچون نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآنی چقدر می‌تواند در ترویج و گسترش آموزش قرآن اثرگذار باشد؟

بسیار زیاد. با برگزاری چنین آئین‌هایی علاوه بر تجلیل از فعالان در این عرصه، زمینه تعامل، مشورت و همفکری میان شرکت‌کنندگان به وجود می‌آید و آنها می‌توانند در محیطی فرهنگی تجارب و دستاوردهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این محافل مکانی برای پرورش استعدادها و ایده‌های نو است.  

یادآور می‌شود، نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با عنوان «همایش اخلاق و معنویت» دوم آذرماه سال جاری از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

ارسال نظرات