در دانشکده حقوق دانشگاه تهران؛

همایش بین‌المللی جهان عاری از سلطه آمریکا وصهیونیسم برگزار شد

همایش بین‌المللی جهان عاری از سلطه آمریکا وصهیونیسم به همت مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۵۲۳۴۹
|
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
 

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، دکتر سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در این همایش بین‌المللی بیان کرد: این روزها و با توجه به شرایط موجود منطقه‌ای و بین‌المللی، واژه «استکبارستیزی» اهمیت بیشتر و ویژه‌تری پیدا کرده است و امیدوارم دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی ما بتوانند وظیفه و نقش خود را در این وضعیت به خوبی انجام داده و ایفا کنند.

مقیمی

 

وی افزود: اگر به آموزه‌های دینی و قرآنی مراجعه کنیم متوجه می‌شویم که گفتمان غالب، گفتمان استکبارستیزی است و این نشان‌دهنده این است که ما در همه دوره‌ها با استکبار مواجه بوده و هستیم پس استکبارستیزی امری تعطیل‌بردار نیست. استکبار در همه عرصه‌ها جاری است مثل عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ... . هر چه جلوتر می‌رویم، حتی بر اساس نظریات غربی در روابط بین‌الملل نیز ما بیشتر به جای گفتگوی تمدنی، شاهد برخورد تمدنی هستیم و دو تمدن اسلامی و غرب، آینده جهان را رقم خواهند زد.

مقیمی عنوان کرد: گفتگوی این دو تمدن که قبلا مطرح شد بسیار ساده‌لوحانه است در حالی که اساس وجودی این دو تمدن در تضاد با یکدیگر است. روبروی تمدن طغیان‌گر و خودبرتربین غرب، به فرموده رهبر انقلاب، تمدن نوین اسلامی قرار دارد. تا وقتی تمدن غرب بخواهد ملل مختلف را به استضعاف بکشد، تمدن نوین اسلامی روبروی او خواهد ایستاد و بنابراین استکبارستیزی که از این برخورد تمدنی نشأت می‌گیرد نیز ادامه خواهد داشت.

کوبا

 

در ادامه این نشست آلبرتو گونزالس کاسالس، سفیر  جمهوری کوبا در ایران بیان کرد: این برنامه‌ها اقدامات بسیار خوبی است که در محیط‌های علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود و جبهه استکبار سعی می‌کند حکومت‌ها را از محیط‌های علمی دور کند.

وی افزود: همین حالا که دور هم جمع شدیم مردم در فلسطین مانند دوران انقلاب کوبا در حال کشته‌شدن هستند و برای همین، مردم فلسطین باید مبارزه کنند و اتحاد خود را حفظ کنند.

موضوع فلسطین جهانی شده است

دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران در این نشست بیان کرد:  این طور به نظر می‌رسد که در جهان، 4 جنبش اجتماعی گسترده داریم که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد و ... اداره می‌شوند. بخش اول، مشکلات زیست‌‌محیطی است. موضوع دوم، موضوع زنان است که جنبش‌هایی وجود دارد. جنبش سوم، جنبش ضد نژادپرستی است که در غرب بحرانی است. موضوع چهارم، موضوع فلسطین است که جهانی شده است به طوری که افراد غیرمسلمان نیز به جنبش حمایت از فلسطین پیوسته اند به طوری که اخیرا بزرگترین تجمع و راه‌پیمایی حمایت از فلسطین در طول تاریخ در آمریکا برگزار شد. در این چهار حوزه، اسلام و تعالیم اسلامی، بسیار مباحث مختلف و تأثیرگذار دارد.

ایزدی

 

وی افزود: در حوزه اول، آمریکا که به عنوان نماد استکبار در حال حاضر شناخته می‌شود، اولین تخریب‌کننده محیط زیست در جهان ذیل تفکر سرمایه‌داری است. در موضوع دوم نیز همین گونه است و بین اسلام و جبهه استکبار تفاوت زیادی وجود دارد به طوری که تعداد زنان بسیار زیادی در آمریکا در حال گرویدن به اسلام هستند چون معتقدند که تعالیم اسلامی به آن‌ها امنیت می‌دهد. در مورد سوم، در آمریکا، نژادپرستی دایره گسترده‌ای اعم از رنگ پوست، دین و ... دارد در حالی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعالیم اسلامی، در ضد نژادپرستی حرف برای گفتن دارد.

ایزدی در موضوع چهارم که موضوع فلسطین است بیان کرد: اگر جمهوری اسلامی و اقدامات حمایتی آن وجود نداشت، پرونده فلسطین، سال‌ها قبل بسته شده بود و در این زمینه هم جمهوری اسلامی، حرف برای گفتن دارد. در این 4 مورد، جمهوری اسلامی حرف جدی برای گفتن دارد. در گذشته، محور مقاومت محدود به ایران و گروه‌هایی در کشورهای اطراف ایران بود ولی الان چین هم در مقابل آمریکا ایستادگی می‌کند البته کشورهایی که جدیدا وارد محور مقاومت شده‌اند خیلی با ادبیات این حوزه آشنا نیستند ولی اتفاقی که در حال رخ‌دادن است این است که ادبیات ما و محور مقاومت نیاز به گسترش دارد و اساتید، دانشجویان و دانشگاهیان ما می‌توانند این کار را انجام دهند. ادبیات ضداستکباری موجود باید به نوعی بیان شود که برای همگان قابل فهم باشد و بعد از این مرحله نیاز به تولید محتوا در این زمینه داریم. الان با توجه به شرایط کنونی فلسطین، گفتمان محور مقاومت در حال گسترش است.

یک طرف جنگ، از نسل پیامبران طرف دیگر از نسل شرک و بندگان شیطان هستند

ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران در این همایش عنوان کرد:  بنده می‌خواهم در مورد ریشه‌های درگیری‌ها و جنگ موجود و همچنین آینده و افق آن صحبت کنم. یک طرف جنگ، از نسل پیامبران و بندگان صالح خدا و طرف دیگر از نسل شرک و کفر و بندگان شیطان هستند بنابراین این جنگ بین اسلام و کفر جاری است و این موضوع، توجه‌ها را به ماهیت این جنگ جلب می‌‌کند و ماهیت این درگیری نشان می‌دهد که جنگ بین کسانی است که امر به عدل و قسط شده‌اند و کسانی که یاغی هستند.

یمن

 

وی تاکید کرد: افق و آینده این جنگ همان طور که در قرآن وعده داده شده است، پیروزی با صالحان است و آنان وارثان زمین هستند.

قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین حقوق بشر باید رعایت شود

پروفسور فلاویو باستوس، استاد دانشگاه مکنزی سائوپائولوی برزیل، نیز در خصوص برخی از ابعاد حقوقی جنگ و منازعه نظامی در باریکه غزه پس از 7 اکتبر سخن گفته و افزود: ما می دانیم که قانون حقوق بشر دوستانه بین-المللی، کنوانسیون ژنو و قوانین دیگر مانند معاهده رم قوانین بین‌المللی مهمی را بیان می‌کنند که برای تحلیل شرایط غزه قابل استفاده هستندهمانطور که می‌دانیم حتی اگر جنگ اتفاق بیفتد، قوانین مشخصی باید رعایت شود  و این مسئله که به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان و حتی آسیب به سربازانی که دیگر در حال جنگ و مبارزه نیستند، همچنین حفظ اماکن تاریخی در کشور مورد هجوم باید رعایت شود.

فلاویو باستوس

 

وی عنوان کرد: سیستم ضعیف و شکننده بین المللی نسبت به اتفاقاتی که در غزه می‌افتد و محاصره وحشتناک آنجا مسئول و پاسخگو باید باشد. ما روز به روز شاهد حوادث رقت‌بار در غزه هستیم. حتی اگر منازعه نظامی غیرقابل اجتناب باشد و حل مسئله از طریق دیپلماسی غیرممکن شود، قوانین بشردوستانه بین‌المللی و قوانین حقوق بشر باید رعایت شود. اما متاسفانه رژیم صهیونیستی این قوانین را رعایت نمی‌کند. در حال حاضر برخی از رفتارها و اقدامات اسرائیل قابل توجه هستند. ما شاهد کشتار غیرنظامیان، کشتار خانواده‌ها، بمباران کردن بیمارستان‌ها و انهدام مراکز غیرنظامی، کشتار روزانه کودکان که بی گناه ترین افراد هستند و قتل عام زنان، مردان و خانواده ها و اقوامشان هستیم. این درحالی است که براساس قوانین بین‌المللی غیرنظامیان، نیازهای حیاتی و ضروری برای زندگی مانند آب، غذا را نمی توان تخریب کرد و هدف نظامی قرار داد.  این در کنوانسیون چهارم ژنو در سال 1949 تصریح شده است.

فلاویو باستوس همچنین تاکید کرد: در ماده چهارم این کنوانسیون الزام دولت‌ها به خصوص نیروهای اشغالگر در سرزمین های اشغالی را بیان کرده است. آنها نباید به گونه‌ای از زور و نظامی‌گری استفاده کنند که وضعیف رفاهی مردم تهدید شود. این یک قانون مهم در حفظ زندگی و شرایط فیزیکی و روانی مردمی است که تحت اشغال و تهاجم قرار دارند. پروتکل اول از کنوانسیون ژنو در مواد 51 و 57 نیز استفاده تبعیض‌آمیز و نامتعارف از زور را ممنوع کرده است، چیزی که متاسفانه در این روزها رعایت نمی‌شود.

پنل

 

در ادامه اساتید برجسته دانشگاه مانند دکتر سید نصراله ابراهیمی استاد دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا ابن‌الدین حمیدی استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) و ... سخنان و نظرات خود را در راستای موضوع همایش در قالب یک پنل تخصصی مطرح کردند.

مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در پایان این همایش بیانیه‌ای خطاب به دادستان دیوان بین‌المللی کیفری، آقای کریم اسد احمد خان صادر کرد که متن آن قرائت شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار