شناسایی ۱۴ نقطه حادثه‌خیز جدید در راه‌های استان اردبیل

معاون کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل از شناسایی ۱۴ نقطه حادثه خیز جدید در راه‌های استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ نقطه حادثه‌خیز رفع شده و اصلاح پنج نقطه دیگر نیز در دست مطالعه و بررسی است.
کد خبر: ۹۵۴۳۹۴۳
|
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

شناسایی ۱۴ نقطه حادثه‌خیز جدید در راه‌های استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری بسیج، استان اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود به طوری که هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارد.

از مجموع ۶ هزار و ۷۳۶ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۳۵ کیلومتر راه اصلی، ۷۱۴ کیلومتر راه فرعی، ۴۷ کیلومتر راه درون شهری و بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی است ، از بیش از پنج هزار و ۳۰ کیلومتر راه روستایی استان اردبیل ۲ هزار و ۷۷۴ کیلومتر آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شنی و هزار و ۲۲۱ کیلومتر خاکی است.

برای بررسی آخرین وضعیت راههای استان با آیدین هاشمی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به گفت و گو نشستیم.

ایرنا: راهداری اردبیل از ابتدای سال جاری چه میزان راه احداث و یا آسفالت کرده است؟

هاشمی: در ۲ سال اخیر مرمت بهسازی و روکش آسفالت راههای استان افزایش چشمگیر داشته است. به طوری که سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال پروژه راهداری در استان به بهره برداری رسید. امسال هم در ۶ ماهه اول سالجاری در مجموع ۲۱۵ کیلومتر از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل بهسازی، مرمت و روکش آسفالت شد که از این مقدار ۹۰ کیلومتر راه اصلی، ۷۲/۵ کیلومتر راه فرعی و ۷۳/۵ راه روستایی بوده است. علاوه بر این در این مدت بیش از ۶۰ هزار تن آسفالت برای لکه‌گیری راه‌های اصلی، فرعی و روستایی در نقاط مختلف استان اردبیل به‌کار رفته است و ده‌ها کیلومتر راه روستایی جدید هم توسط معاونت فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نقاط مختلف استان اردبیل احداث شده است.

ایرنا: با توجه به نزدیم بودن فصل سرما و پایان فصل کاری بویژه اجرای آسفالت برنامه شما تا پایان سال چیست؟

هاشمی: در مجموع ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای مرمت، بهسازی و آسفالت کردن محورهای مواصلاتی در استان اردبیل هزینه خواهد شد.برنامه ما این است با تخصیص اعتبارات لازم تا قبل از فرارسیدن فصل سرما و یخبندان و پایان فصل کاری در استان پروژه‌های راهداری در دست اجرا را به سرانجام برسانیم. بر اساس ارزیابی های صورت گرفته پارسال عملکرد راهداری استان بیش از عملکرد ۳/۵ گذشته بود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال بیش از سال گذشته اقدامات برای حفاظت و نگهداری و مراقبت از راه های ارتباطی استان انجام خواهد شد.

ایرنا: در فصل بهار وقوع چندین فقره سیل در مناطق مختلف استان رخ داد که آسیب‌هایی به ابنیه فنی راه‌های استان زد.وضعیت این ابنیه در حال حاضر چگونه است؟

هاشمی: امسال وقوع سیل خسارت زیادی به زیرساخت‌های استان به ویژه ابنیه فنی و راه های ارتباطی وارد کرد به طوری که ۳۵ دستگاه پل و ابنیه فنی در محورهای مواصلاتی استان آسیب دید که دو دهنه پل در مسیرهای اردبیل –سرچم و گرمی- بیله سوار مهمترین ابنیه آسیب دیده و تخریب شده بودند.اداره کل راهداری از همان لحظه فروکش کردن سیل اقدامات خود را برای برقراری ارتباط جاده ای هم استانی‌ها آغاز کرد. عملیات بازسازی پل بنیادآباد در مسیر اردبیل-سرچم که در سیل ۳۱ اردیبهشت تخریب شده بود، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیک دارد. علاوه بر این سیل خردادماه پل انجیرلو در مسیر گرمی - بیله‌سوار را هم تخریب کرد که برای برقراری ارتباط در این مسیر هم مسیر انحرافی با نصب یک سازه فلزی ۳۶ متری اجرا و تردد در این مسیر برقرار شد. برای بازسازی پل انجیرلو پیمانکار توانمند و مناسبی انتخاب و تجهیز کارگاه شده است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی و بازسازی این پل آغاز خواهد شد. در مجموع میانگین پیشرفت فیزیکی مرمت و بازسازی ۳۵ دستگاه پل و ابنیه فنی خسارت دیده بیش از ۵۰ درصد است که تلاش می‌کنیم بازسازی پل‌های آسیب‌دیده قبل از شروع فصل سرما به اتمام برسد.

ایرنا: برای نگهداری از راه‌های استان چه اقداماتی در دست اجرا دارید؟

هاشمی: با وجود اینکه بودجه اختصاص یافته به حوزه راهداری یک دهم اعتبار مورد نیاز است اما با وجود تمام مشکلات حفاظت، نگهداری، مرمت و بهسازی راه‌های ارتباطی استان از اولویت‌های اداره کل راهداری استان است. در این زمینه یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر خط کشی در راه های اصلی، فرعی و روستایی، ایجاد ۶ روشنایی نقطه ای در تقاطع راه‌ها و مجهز شدن بیش از ۱۳ کیلومتر از راه های ارتباطی استان به سیستم روشنایی را از جمله اقدامات راهداری برای افزایش و ارتقای ایمنی راه های ارتباطی استان است. در این زمینه عملیات اجرایی مجهز کردن ۱۰ کیلومتر از راه ارتباطی اردبیل - سرچم به سیستم روشنایی با پیشرفت ۳۰ درصد در حال اجراست.

ایرنا: با توجه به کوهستانی و سخت گذر بودن راههای استان، درباره رفع نقاط حادثه خیز چه اقداماتی انجام شده است؟

هاشمی: در سال ۱۳۹۴در مجموع ۲۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان اردبیل شناسایی شده بود که از این تعداد تاکنون ۲۱ نقطه حادثه‌خیز حذف و اصلاح شده است و عملیات اصلاح و رفع چهار نقطه حادثه‌خیز دیگر نیز در حال اجرا است. علاوه بر این اخیرا دستورالعمل احصا و شناسایی نقاط حادثه خیز تغییر یافته و این نقاط بر اساس وقوع تصادفات و کروکی پلیس راه به صورت نرم افزار در قالب پنجره لرزان شناسایی و مشخص می شود. بر همین اساس ۱۴ نقطه حادثه‌خیز جدید در نقاط مختلف استان اردبیل شناسایی شده است که از این تعداد ۲ نقطه حادثه خیز در روستای اسدکندی در شهرستان اصلاندوز، و روستای شرفه در شهرستان گرمی اصلاح شده و پنج مورد نیز برای رفع و اصلاح در دست مطالعه و بررسی است.

ایرنا: جاده اسالم به خلخال به عنوان جاده توریستی در سال‌های اخیر گردشگران زیادی را به استان جذب کرده است اما آسفالت این جاده تخریب شده و رانندگان در تردد از این مسیر مشکلات زیادی دارند برای بهسازی این جاده چه اقداماتی انجام شده است؟

هاشمی: در سال‌های اخیر به علت تردد کامیون‌های حامل بار شن و ماسه با تناژ اضافی در محور ارتباطی خلخال - اسالم بخش وسیعی از سطح آسفالت این محور ارتباطی از بین رفته بود. برای رفع این مشکل بهسازی جاده خلخال به اسالم به طول ۱۲.۵ کیلومتر در حوزه استحفاظی شهرستان خلخال با استفاده از روش زیرسازی با تثبیت سیمان جهت افزایش عمر سازه در شرایط جوی نامساعد و مقاومت در برابر بارندگی‌های برف و باران و یخبندان آغاز شده است.تاکنون در ۲/۵ کیلومتر از این مسیر طرح تثبیت با سیمان اجرا شده و امیدواریم در اندک زمان ممکن اجرای این طرح به پایان برسد. امیدواریم استان گیلان نیز در حوزه استحفاظی خود نسبت به تعریض و تثبیت با سیمان این راه اقدام کند تا ایمنی این بخش از این مسیر ارتباطی استان نیز افزایش یابد.

ایرنا: یکی دو ماه دیگر فصل سرما عملا شروع می شود ارزیابی شما از آمادگی اداره کل راهداری برای راهداری زمستانی چگونه است؟

هاشمی: به توجه به برف گیر و کولاکی بودن راههای استان راهداری زمستانی بخش مهمی از وظیفه راهداری استان اردبیل است در این زمینه تاکنون اقداماتی چون تعمیر و اورهال کردن ماشین آلات راهداری، خرید و حمل ۱۵ هزار تن مخلوط نمک و ماسه و دپوی آن در راهدارخانه‌های صائین و کجل و تامین زنجیر چرخ‌های مورد نیاز ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری انجام شده است. در عین حال فرسودگی ماشین آلات راهداری از دغدغه‌های اصلی راهداری در مسیر خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.

ایرنا: متوسط عمر ماشین آلات راهداری استان چقدر است؟

هاشمی: متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری این استان بیش از ۲۶ سال است.برای رفع این مشکل مجوز خرید ۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین مورد نیاز راهداری استان اخذ و آگهی مناقصه خرید آن نیز منتشر شده و امیدواریم با انتخاب پیمانکار امسال این ماشین آلات خریداری و در اختیار راهداران برای خدمت رسانی بهتر به مردم قرار گیرد.

ارسال نظرات