شاه اسماعیل صفوی در راه اردبیل است

کارگردان نمایش "شاه اسماعیل صفوی" با اشاره به ارتباط این شخصیت دوره صفویان با پیشینه فرهنگی و تاریخی این استان گفت: این اثر فاخر از دوم تا دهم شهریور ماه در مجتمع فدک اردبیل به روی صحنه می‌رود.
کد خبر: ۹۵۳۴۹۶۳
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

شاه اسماعیل صفوی در راه اردبیل است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل  غریب منوچهری شامگاه دوشنبه در نشست خبری اکران نمایش شاه اسماعیل صفوی در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، افزود: این نمایش که به تاریخ اردبیل مرتبط است، در چهل و یکمین جشنواره فجر، رتبه نخست بازیگری مرد، رتبه سوم نویسندگی و مقام اول طراحی لباس را از آن خود کرد.

وی افزود: کار تولید نمایش شاه اسماعیل صفوی ۶ سال قبل در حوزه هنری اردبیل کلید خورده بود و طی این سال‌ها با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های فرهنگی دیگر، متن نمایش متحول شد و بازیگران پخته و باتجربه‌ای اجرای آن را بر عهده گرفتند و حدود ۴۰ بازیگر و عوامل پشت صحنه برای آماده‌سازی آن تلاش کرده‌اند.

کارگردان نمایش "شاه اسماعیل صفوی" با اعلام اینکه بلیت نمایش شاه اسماعیل در سایت تیوال عرضه می‌شود، گفت: این شخصیت تاریخی علاوه بر شاعری، از هنر نقاشی نیز مایه‌ور بوده است و در این نمایش که یک شبانه روز تردید شاه اسماعیل برای جنگ یا صلح در برابر دشمن را به تصویر می‌کشد، از شعرهای خود او در متن اثر استفاده شده و موسیقی آن را که به دوره صوفیه نزدیک است، توسط یاشار هاشمی تهیه شده است.

این کارگردان و هنرمند پیشکسوت ادامه داد: مدت زمان نمایش حدود ۷۰ دقیقه است و ابتدا به زبان فارسی و سپس به زبان ترکی اجرا خواهد شد و تلاش می‌کنیم این اثر را بعد از اردبیل در سایر استان‌ها و در کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان به روی صحنه ببریم.

نبود سالن اختصاصی تئاتر از دغدغه‌های اصلی هنرمندان اردبیل است

استاد هنرهای نمایشی اردبیل نبود سالن اختصاصی تئاتر در اردبیل را از دغدغه‌های جدی هنرمندان نمایش و تئاتر دانست و گفت: تئاتر هر شهر و منطقه را نه با گروه هنری بلکه با فضاها و سالن‌های نمایش آن می‌شناسند و از رسانه‌ها انتظار داریم در کنار معرفی نمایش شاه اسماعیل صفوی، ساخت سالن اختصاصی برای تئاتر را از مسئولان مطالبه کنند.

منوچهری ابراز امیدواری کرد گروه نمایشی او، تهیه و اجرای نمایش‌هایی مربوط به سایر شخصیت‌های استانی نظیر باباخان، صدآفرین و مرحمت بالازده را در دستور کار قرار دهد.

او حمایت رسانه‌ها و پشتیبانی مالی خیران را برای اجرای این اثر در استان‌های دیگر ضروری دانست و گفت: اطمینان دارم هم استانی‌ها از تماشای این نمایش ارزشمند و نقش آفرینی فرزندان هنرمند خود استقبال خواهند کرد و در صورت استقبال خوب، اکران نمایش تا ۱۵ شهریور تمدید خواهد شد.

هر ملتی به عزت ملی نیازمند است

نویسنده نمایشنامه شاه اسماعیل صفوی نیز در این نشست گفت: قبل از سفر مبارک مقام معظم رهبری به اردبیل و اظهارات ایشان مبنی بر اهمیت دوره صفویه در تحکیم وحدت ملی و ترویج مذهب تشیع در ایران، نگاه به شاه اسماعیل در اردبیل چندان مثبت نبود و در تاریخ نیز نقل قول‌های ضد و نقیضی راجع به این شخصیت وارد شده است.

علی حسن زاده افزود: هر ملتی به عزت ملی نیازمند است و این انگیزه سبب شد تا بعد از تحقیق و بررسی لازم به نگارش نمایشنامه شاه اسماعیل اقدام کنم و این تنها اثر نمایشی متن است که هرگز سانسور نشد.

فرشید سلامت بازیگر نقش شاه اسماعیل و برنده جایزه بازیگر مرد در جشنواره فجر سال گذشته هم در این جمع هنری گفت: ارتباط تاریخی و فرهنگی نمایش شاه اسماعیل صفوی با پیشینه اردبیل، بر اهمیت این اثر افزوده است.

شاه اسماعیل برای ایجاد وحدت ملی در ایران تا پای جان ایستادگی کرد

وی اضافه کرد: بیانات مقام معظم رهبری درباره این شخصیت و بزرگان دوره صفویه و همچنین تاکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل مبنی بر ضرورت معرفی هنری دوره صفویه، نشان می‌دهد در تهیه و اجرای این نمایش، کار بزرگی صورت گرفته است و امیدواریم ارزش و اهمیت این کار به سمع و نظر مردم و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ منطقه برسد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار