امام جمعه بخش مرکزی:

عاشورا سرمشقی برای تاریخ بشریت است

امام جمعه بخش مرکزی با اشاره بر لزوم درس‌آموزی از نهضت حسینی و به کارگیری آن در طول زندگی گفت: عاشورا سرمشقی برای تاریخ بشریت است.
کد خبر: ۹۵۳۲۴۶۱
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در پنجمین یادواره شهدا امامزادگان عشق که شب گذشته در شهرک‌اندیشه غدیر یزد برگزار شد، اظهار کرد: اینکه امام حسین (ع) تمام خاندان خود را به کربلا بردند دلیل داشته است؛ این خاندان برای تثبیت، احیا و دفاع از ارزش‌های دین باید در صحنه حضور پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: این‌گونه نیست که تنها جریان قماربازی، سگ‌بازی، شراب‌خواری و رذیلت‌های یزید دین را به خطر انداخته باشد؛ یزید متهم ردیف پنجم واقعه کربلا است؛ متهمان ردیف اول، دوم، سوم و چهارم دیگرانند که به صورت رمز در زیارت عاشورا آمده است.

مدرسی با بیان اینکه واقعه تاریخی عاشورا به ۲ نیمه تقسیم می‌شود، گفت: واقعه کربلا به ۲تا تقریباً ۶ماه تقسیم شده که از ۲۸ رجب سال ۶۰ شروع شد.

وی افزود: از ۲۸ رجب سال ۶۰ تا عصر عاشورای سال ۶۱ یک نیمه و از این تاریخ تا رسیدن اهل بیت به مدینه منوره که آن هم تقریباً ۶ماه می‌شود نیمه دیگر است.

امام جمعه بخش مرکزی تصریح کرد: این ۲ نیمه نقاط اشتراک و افتراقی با هم دارند؛ در نیمه اول واقعه کربلا مردان و در نیمه دوم بانوان و نوجوانان نقش‌آفرینی کردند. در نیمه اول تمام هم و غم درگیری با جنگ‌افزار و سلاح است؛ اما در نیمه دوم اهل بیت با جهاد تبیین در صحنه حضور پیدا می‌کنند. اگر جهاد تبیین حضرت زینب و سجاد نبود، ثمره نیمه اول به بار نمی‌نشست.

وی ادامه داد: تمام نیمه اول واقعه کربلا خلق پیام است؛ پیامی که جامعه را نهیب‌زده و به افراد خفته تلنگر میزد، اما در نیمه دوم تمام ماموریت به ابلاغ پیام عاشورا و نهضت حسینی می‌گذرد.

مدرسی با اشاره به نقاط مشترک نیمه اول و دوم هجرت خاندان عصمت و طهارت، تصریح کرد: هجرت نقطه مشترک جهاد در هر ۲ نیمه واقعه کربلا است. اگر بخواهیم در مبارزه با دشمن سنگ تمام بگذاریم باید هجرت را به عنوان نقطه کلیدی و مهم برای مبارزه با دشمن بدانیم. بعضی شهدا مانند شهدای دفاع مقدس در وطن هجرت کردند، اما بعضی از شهدا هجرت در غربت را در ماموریت خود در مبارزه با دشمن داشتند.

وی با اشاره به فرموده‌های مقام معظم رهبری در مورد شهدای مدافع حرم اظهار کرد: سخنان امام خامنه‌ای در رابطه با شهدای مدافع حرم بسیار ارزشمند است و شما را به این سخنان ارجاع می‌دهم. درس‌آموزی از نقش‌آفرینی شهدای مدافع حرم کلید حل بسیاری از مسائل است. آن‌ها علاوه بر ایجاد امنیت برای ایران، برای منطقه غرب آسیا هم امنیت را به ارمغان آوردند و علاوه بر این دو برای دفاع از اسلام اصیل به پا خواستند.

امام جمعه بخش مرکزی نقطه مشترک دیگر بین ۲ نیمه جریان کربلا را عزتمندی عنوان کرد و افزود: خاندان امام حسین (ع) هیچگاه در مقابل دشمن احساس ذلت و شکست روحی نداشتند و در هیچ کجای واقعه کربلا این مورد مشاهده نشد. در میان یاران مقاوم و صبور اباعبدالله‌الحسین (ع) و همچنین یاران حضرت زینب (س) سر دادند، جان دادند، خیمه‌هایشان به غارت رفت؛ اما عزت آن‌ها خدشه‌دار نشد.

وی اصلاح امت اسلامی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مفتضح ساختن بنی‌امیه، هویدا‌سازی چهره اسلام اصیل از اهداف هر دو نیمه جریان کربلا بود؛ این‌ها برای همه تاریخ بشریت درس است.

مدرسی با بیان اینکه امام حسین (ع) و یارانشان عزتمندانه در مقابل دشمن‌ایستادگی کردند، افزود: آن‌ها هدفی عالی و متعالی تعریف کرده و با این هدف در مقابل دشمن‌ایستادگی کردند.

وی رهبری انسان کامل در هر ۲ نیمه جریان کربلا را از دیگر نقاط مشترک عنوان کرد و گفت: این مسأله پیام روشنی دارد؛ اگر جریانی بخواهد مبارزه‌ای را آغاز کرده و برای اصلاح جامعه نقش‌آفرینی کنیم، باید رهبری معرفی شده از سوی خدا متعال داشته باشد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امروز دشمن در صدد ضربه زدن به امامت اصیل و فرهنگ مقاومت در برابر بیگانگان است. تلاش می‌کند تا جوان کشور اسلامی احساس عزتمندی را در وجود خود منتفی بداند و جلوداری ولایت فقیه را برای خود عزتمندانه نداند.

وی گفت: در عرصه‌های مختلف از عاشورا درس‌آموزی داریم و می‌دانیم که هیچ اصلاحی در جامعه منهای رهبری انسان خدایی محقق نمی‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار