خبرهای داغ:

سه فقره قتل در همایش «اصلاح حسینی» در کرمانشاه منجر به سازش شد

در همایش استانی «اصلاح حسینی» که با حضور حجت الاسلام «هادی صادقی» معاون توسعه حل اختلاف قوه قضاییه و مسوولین استانی به مناسبت ایام محرم در کرمانشاه برگزار شد، سه فقره قتل منجر به سازش شد.
کد خبر: ۹۵۳۰۱۹۴
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، رییس کل دادگستری استان کرمانشاه در این مراسم با اشاره به فراررسیدن ماه محرم و برگزاری پویش به عشق حسین می‌بخشم، اظهار کرد: تاکنون پویش‌های مختلفی به منظور ایجاد صلح و سازش برگزار شده که یکی از آنها پویش «به عشق حسین می‌بخشم» است.

«شهرام کرمی» هدف از اجرای این پویش را ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها بویژه پرونده‌های قتل عنوان کرد و گفت: در استان کرمانشاه هم که در طول تاریخ تمام مذاهب و اقوام مختلف آن محب اهل بیت بوده اند، امیدواریم در این پویش به صلح و سازش بیشتری کمک کنند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه اولین استانی است که این پویش را آغاز کرده، افزود: از آنجایی مردم این دیار به ائمه اطهار و بویژه امام حسین (ع) اعتقاد قلبی راسخ دارند، از آن بهره خواهند برد.

رییس دادگستری کرمانشاه با بیان اینکه هرساله تعداد زیادی پرونده وارد دستگاه قضایی می‌شود، اظهار کرد: هر چند که اکثریت این پرونده‌ها پس از طی فرآیند رسیدگی مختومه می‌شوند، اما مختومه شدن آنها تنها روی کاغذ است و در واقعیت این کینه‌ها دوباره سر باز می‌کند و بدنبال آن پرونده‌های جدیدی در دستگاه قضایی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا، فرهنگ صلح و سازش می‌تواند این پرونده‌ها را در قلب طرفین دعواها مختومه کند و دل‌های آنها به آرامش برساند.

کرمی اضافه کرد: در چند سال اخیر اقدامات بسیار خوب و شایسته‌ای در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش و بخشش و مصالحه در پرونده‌های قضایی در کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه انجام شده است.

وی در پایان اعلام کرد: باید به گونه ای فرهنگ صلح و سازش را در استان نهادینه کنیم که در همه شئونات زندگی ما گسترش پیدا کند.

۲۵ فقره پرونده قتل عمد در کرمانشاه منجر به سازش شد

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری کرمانشاه نیز در این همایش اعلام کرد: از کل پرونده‌های مختومه سال گذشته، ۲۵ فقره پرونده قتل عمد بود که با کمک همکاران شورای حل اختلاف، متنفذین و بزرگان استان به سازش رسیده است.

«ابراهیم فتاحی» افزود: طی سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۳۸۳ فقره پرونده به شعب شوراهای حل اختلاف استان وارد شد که با احتساب پرونده‌های مانده از سال ۱۴۰۰، در مجموع ۱۱۴ هزار و ۶۸۶ فقره پرونده در این سال رسیدگی و مختومه شد.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی صلح و سازش به عنوان یک فضلیت اخلاقی مورد تاکید پیشوایان دینی قرار گرفته است، گفت: نزدیک به ۲۹ هزار فقره از این تعداد پرونده‌ها به صلح و سازش رسیده است.

معاون توسعه حل اختلاف دادگستری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه موضوع صلح از منظر قرآن، روایات و عقلانی مورد توجه است، افزود: در پاره ای از آیات قرآنی خداوند به صلح توصیه می‌کند و ائمه و بزرگان دینی هم روی این مسئله تاکید دارند.

وی اظهار کرد: از منظر عقلانی هم یکی از مشخصه‌های بارز افزایش سرمایه اجتماعی در جوامع وجود صلح و سازش در جامعه است و وجود بزرگان و مصلحان و توسعه فرهنگ سازش از شاخصه‌های یک جامعه خوشبخت به شمار می‌رود.  

فتاحی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته فرهنگ صلح و سازش در بین مردم کرمانشاه به خوبی نهادینه شده، گفت: مردم کرمانشاه از دیرباز به صفات پهلوانی، فتوت و صفات نیک معروف بوده‌اند و با وجود اقوام و مذاهب مختلف، در کنار هم یک زیست مسالمت‌آمیز داشته‌اند.  

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار