شاعران حسینی اردبیل را بشناسید؛

یادگار یحیوی؛ شاه بیت نوحه‌خوانان

شاعران خوش ذوق و خوش قریحه اردبیلی، شجاعت‌ها و مصیبت‌های کربلا را با نوای شعر طوری به تصویر می‌کشند که عزاداران احساس می‌کنند واقعه کربلا را به چشم خود می‌بینند.
کد خبر: ۹۵۲۹۰۰۵
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸

یادگار یحیوی؛ شاه بیت نوحه‌خوانان

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل ، اردبیل از قدیم‌الایام و حدود 550 سال پیش سبک مرثیه‌خوانی خاصی دارد؛ هر دسته عزاداری یک نوحه‌خوان مخصوص دارد که سوز صدا و سبک خاص اشعارشان، کربلا را بر عزاداران حسینی متجلی می‌کند.

شاعران خوش ذوق و خوش قریحه اردبیلی، شجاعت‌ها و مصیبت‌های کربلا را با نوای شعر طوری به تصویر می‌کشند که عزاداران احساس می‌کنند واقعه کربلا را به چشم خود می‌بینند و این اشعار برای همیشه تاریخ در ذهن و روح عزاداران ماندگار شده است.

شاه بیتِ ماندگار تاج الشعرا ،حاج عباسقلی یحیوی، هنوز هم شاه بیت نوحه‌خوانان و دستجات عزاداری است:

 «آی باتدی صبح آچیلدی،زینب نوایه گلدی    زهرا ددی حسین وای ، عالم صدایه گلدی

چون ییخدیلار آتیندان سلطان تشنه کامی       دنیایه اولدی اعلان قٌتَل حسین پیامی»

این شاعر دستگاه حسینی که سال 1280 هجری شمسی در محله تازه شهر اردبیل دیده به جهان گشوده در 65 سال  از 78 سال عمر پربرکتش که شعر می‌سرود، به گفته خودش تمام شعرهایش در مصائب آل‌محمد (ع) سروده شده است. 

حاصل 65 سال فعالیت تاج الشعرا یحیوی هشت جلد کتاب است که حاوی صدها قطعه شعر فارسی و ترکی آذری است که اسرار عاشورا، بساط کربلا، پرچم عزا، آخرین آثار یحیوی، یادگار یحیوی، بهارستان یحیوی و نگارستان یحیوی از جمله آثار ارزشمند این شاعر نامی است.

استاد یحیوی در سن 13 سالگی و با تخلص «احقر» قدم به وادی هنر شعر گذاشت اما تخلص خود را به «یحیوی» تغییر داد؛ طبق گفته‌های فرزندان و دوستان تاج‌الشعرای اردبیل،«میرزامحمدعلی‌ناطق» و «میرزا افضلعلی صدرالممالکی» اولین شنودگان تازه‌ترین اشعار یحیوی بودند و سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی تقریباً اولین مداحی بود که اشعار یحیوی را اجراء می‌کرد.

تسلط یحیوی بر ادبیات مرثیه و حماسه، روح خیال پردازی، زمینه صحنه‌پردازی و استخوان‌بندی کلام باعث شد تا این شاعر خوش ذوق اردبیلی پایه‌گذار سبکی نو در ادبیات مراثی کشور باشد به‌ گونه‌ای که تصویرسازی بی‌نظیر این شاعر از کربلا باعث شده تا همچنان این اشعار زینت بخش مجالس ماه محرم باشد.

مرحوم یحیوی، تاج الشعرای اردبیلی در روز ۲۶ آبان۱۳۵۸ داعی حق را لبیک گفت و در «بهشت فاطمه» اردبیل به خاک سپرده شد، هم اکنون عکس‌های تاریخی، سردیس، کتاب‌ها و اشیا و آثار شخصی مرحوم یحیوی نظیر عینک، ساعت، کلاه، دست نوشته‌ها، لباس و لحافی که در سفر کربلا همراه داشته، درموزه عمارت شهرداری اردبیل نگهداری می‌شود وعلاقمندان به این شاعر می‌توانند برای آشنایی بیشتر به این موزه بروند.  

به پاس‌داشت مقام شاعر حسینی مرحوم یحیوی، تاج الشعرای اردبیلی «دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی» و یکی از میدان‌های شهر اردبیل به نام یحیوی نامگذاری شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار