خبرهای داغ:
حاج یدالله بهتاش:

مداحان باید به روز باشند و نیاز جامعه را بشناسند

پیرغلام اهل بیت(ع) گفت: اصل مهمی که مداحان باید بدان توجه داشته باشند این است که به روز باشند، نیاز جامعه را بشناسند، آگاهی درست داشته باشند تا بتوانند به درستی آنچه می‌دانند را در جامعه تزریق کنند.
کد خبر: ۹۵۲۶۱۲۵
|
۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

مداحان باید به روز باشند و نیاز جامعه را بشناسند

 

حاج یدالله بهتاش با 72 سال سن و بیش از نیم قرن مداحی و ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقش مداحان در سراسر کشور در عرصه جهاد تبیین و جذب جوانان به هیئت‌های مذهبی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان اشاره کرد و گفت: مداحان از هر رسانه‌ای بیشتر کاربرد دارند چون مستمعان آنها رو در رو و چهره به چهره است و این اثرگذاری سخنان مداحان را دوچندان می‌کند.

وی بیان کرد: اصل مهمی که مداحان باید بدان توجه داشته باشند این است که به روز باشند، نیاز جامعه را بشناسند، آگاهی درست داشته باشند تا بتوانند به درستی آنچه می‌دانند را در جامعه تزریق کنند.

این مداح پیشکسوت با اشاره به تفاوت مداحی‌های امروزی با مداحی‌های گذشته گفت: یکی از این تفاوت‌ها این است که مطلبی که مداح می‌گوید به دلیل مدرنیته شدن و فضای مجازی به سرعت نشر پیدا می‌کند؛ یک مداح تریبون در اختیارش قرار دارد و سخنانش منشأ اثر است به همین منظور است که می‌گویم یک مداح باید آگاهی درست داشته باشد.

بهتاش با اشاره به توجه خاص رهبر معظم انقلاب به مجالس مداحان عنوان کرد: یک مداح با اقشار مختلف مردم و در اجتماع‌های مختلف حضور می‌یابد، بنابراین اگر آگاهی درستی از مسائل داشته باشد می‌تواند آن را در جامعه تبیین و ترویج کند.

وی گفت: به مداحان و نوحه‌خوانان هیأت‌های مذهبی به ویژه جوانانی که تازه وارد این عرصه شده‌اند می‌گویم ما خط قرمزهایی داریم که باید این خط قرمزها رعایت شود.

این مداح اهل بیت (ع) بیان کرد: امام حسین (ع) وقتی می‌خواستند به کربلا بروند وصیت‌نامه‌ای نوشتند و هدف خود را از رفتن به کربلا تعیین کردند و گفتند من برای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا می‌روم و مجالس ما به عنوان یک مداح نیز باید اینگونه باشد و این هدف امام حسین (ع) را دنبال کند.

بهتاش با تأکید بر اینکه رویکرد هیئت‌های حسینی باید فعالیت در عرصه جهاد تبیین باشد، گفت: مداحان با اهداف امام حسین (ع) آشنا شوند، امام حسین (ع) را بشناسند، تاریخ اسلام را بخوانند و آگاهی‌بخش باشند.

وی از جمله مهم‌ترین مسائل روز جامعه را توجه به مسئله عفاف و حجاب، فرزندآوری و اخلاقیاتی همچون رعایت حلال و حرام در زندگی عنوان کرد و گفت: این مسائل باید در اولویت یک مداح و ذاکر اهل بیت باشد و در کنار تحریک احساسات بر شعور مردم نیز بیفزاید و اگر اینگونه باشد یعنی شور و شعور حسینی توأم با هم باشد؛ می‌توان گفت آن مجلس مذهبی و دینی اثر خود را گذاشته است.

این پیرغلام حسینی به آفت‌های مداحی در برهه کنونی اشاره کرد و افزود: آسیب‌های محتوایی یکی از آفت‌های مداحی است؛ برای مثال مداحی می‌خواهد از حضرت عباس (ع) بگوید به جای اشاره به خصوصیات ایشان به قد و بالا و چشم و ابروی آن حضرت اشاره می‌کند در حالی که اینها هدف نیست؛ هدف بیان ادب، ایثار و شجاعتی است که حضرت ابوالفضل العباس داشته است و باید بیان شود.

وی خطاب به تمامی مداحان و هیأت‌های مذهبی گفت: از غلو در رثای اهل بیت بپرهیزند؛ غلو یکی از آفت‌هایی است که برخی از مداحان متأسفانه در مدح و ثنای اهل بیت به کار می‌برند و همین امر دستاویزی برای سوءاستفاده دشمنان می‌شود؛ برای مثال وقتی مداحی می‌گوید قل هو الله یک دروغی بیش نیست؛ خدا دختری دارد که نامش زینب است؛ شاید این مداح به این موضوع عقیده نداشته باشد و فقط برای تحریک احساسات آن را به زبان می‌آورد اما باید از اثرات سوء سخنی که می‌گوید آگاهی داشته باشد.

این پیرغلام با تأکید بر اینکه مداحان باید مردم را به عبادت تشویق و ترغیب کنند، گفت: مداح و ذاکر در ابتدا باید رفتار و کردار اهل بیت را سرلوحه خود قرار دهد و بداند هر سخنی که بگوید اگر ناصحیح باشد به اعتقادات مردم لطمه وارد می‌کند.

بهتاش با اشاره به جایگاه عفاف و حجاب در جامعه گفت: نقل است که بانویی نزد آیت‌الله صافی گلپایگانی می‌رود و همین‌که خواست عبای ایشان را ببوسد آقای گلپایگانی اجازه ندادند و ایشان چادر آن خانم را بوسیدند گفتند الان چادر شما از عبای ما بیشتر کاربرد دارد.

وی گفت: دشمنان امروز حجاب را وسیله‌ای قرار داده‌اند برای هجمه به دین؛ بنابراین خانمی که حجابش را رعایت می‌کند در حقیقت از دین دفاع می‌کند.

بهتاش گفت: در باب حجاب و عفاف کار فرهنگی چندانی صورت نگرفته است و این موضوع را باید به مسئولان و متولیان امر گوشزد کرد؛ ترویج حجاب موضوعی است که نه می‌توان در مورد آن رویکردی قهرآمیز داشت نه اینکه به طوری کلی آن را رها کرد؛ باید به عنوان یک قانون با همراهی و همکاری و مساعدت تمامی دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضا، رادیو و تلویزیون و هیأت‌های مذهبی در این موضوع به مردم آگاهی داد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها