خبرهای داغ:

بانوان؛ وفادارترین مسلمانان در بیعت با حضرت علی(ع)

هزار و ۷۰۰ بانوی مسلمان که در حجه‌الوداع حضرت رسول(ص) حضور داشتند، با حضرت علی(ع) در عید غدیر بیعت کردند و بر بیعت خود با ایشان پایبند ماندند.
کد خبر: ۹۵۲۵۲۸۷
|
۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

 

 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج، جایگاه حقیقی بانوان در اسلام در برخی از برحه‌های تاریخی بیش از پیش نمود دارد. یکی از این برحه‌های مهم و حساس، روز عید غدیر است؛ واقعه‌ای که ۱۴ قرن پیش، بانوان نیز به صورت مستقیم در اقدامی شبیه رأی‌گیری با ولی تعیین شده از سوی خداوند بیعت کردند.

در واقعه غدیر پیامبر اکرم(ص) مستقیماً به حضرت علی(ع) دستور دادند که شرایط بیعت بانوان را فراهم و از آنها نیز بیعت بگیرند.

در خصوص این مسئله به صورت متواتر در حدیث غدیر آمده است: «پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم دستور دادند تا ظرف آبی آوردند و پرده‌ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر آن در سوی دیگر قرار بگیرد، تا زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب و قرار دادن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام دستشان را در سوی دیگر با حضرت بیعت کنند؛ به این صورت بیعت زنان هم انجام گرفت.

همچنین دستور دادند تا زنان هم به حضرتش تبریک و تهنیت بگویند و این دستور را درباره همسران خویش مؤکد داشتند.

همچنین در منابع شیعه و سنی نوشته شده است که در روز غدیر هزار و ۷۰۰ خانم از جمله حضرت فاطمه(س) و همسران پیامبر(ص) با امیرالمؤمنین(ع) بیعت کردند.

و نکته جالب توجه اینکه اگرچه بعد از وفات پیامبر اسلام(ص) بسیاری از افرادی که در واقعه غدیر حضور داشته و با حضرت علی(ع) بیعت کرده بودند، عهدشکنی کردند اما بیشترین عهدشکنی‌ها از سوی مردان بود اما زنانی که با حضرت علی(ع) بیعت کردند با تمام وجود پای عهد خود بودند و تعداد بسیار اندکی از آنها عهدشکنی کردند.

در خصوص نحوه دفاع حضرت زهرا(س) از بیعتی که با حضرت علی(ع) در عید غدیر داشتند، همه آگاهیم اما در کنار آن حضرت، از جمله بانوان دیگری که بر بیعت خود با حضرت علی(ع) پایبند ماندند، می‌توان به «ام‌ایمن» از زنان صحابی، آزاد شده پیامبر(ص) و مادر اسامه بن زید اشاره کرد.

زمانی که علی(ع) را برای بیعت با ابوبکر به مسجد کشاندند، ام‌ایمن در برابر همه فریاد اعتراض سر داد و بی‌پروا خلفا را اهل نفاق خواند. همچنین هنگامی که فدک را غصب کردند ام ایمن به همراه امام علی(ع) تنها کسانی بودند که به غصب فدک از سوی ابوبکر اعتراض کردند و شهادت دادند که پیامبر(ص)، فدک را به فاطمه(س) بخشیده است.

«ام سلمه» همسر حضرت محمد(ص) نیز یکی دیگر از بانوانی بود که به دفاع از حضرت علی(ع) در برابر ابوبکر پرداخت و مهاجرین و انصار را به پشتیبانی از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) تشویق کرد. به دلیل همین دفاع نیز بود که یک سال از دریافت مستمری محروم شد.

انتهای پیام
ارسال نظرات