خبرهای داغ:

پژوهشگران اهوازی نرم افزار محاسبه هدر رفت گاز را در کشور کاربردی کردند

مدیر مرکز پژوهشی شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پژوهشگران این مرکز نرم افزار محسابه هدر رفت گاز را طراحی کردند که ابتدا در شرکت گاز خوزستان و سپس در کل کشور مورد استفاده قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۵۲۴۹۵۱
|
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳

مازیار چنگیزیان مدیر مرکز پژوهشی شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: یکی از فعالیت‌های این مرکز در چند سال اخیر، طراحی نرم افزار محاسبه هدر رفت گاز بود به گونه‌ای که میزانی از گاز که در شبکه به صورت خواسته و ناخواسته خارج می‌شود قابلیت محاسبه دارد.

وی افزود: این نرم افزار ابتدا در اختیار شرکت گاز خوزستان بود و بعد از اعلام رضایت به شرکت‌های گاز استانی کشور معرفی شد که با درخواست آن‌ها در قالب یک نرم افزار تحت وب طراحی و در سامانه شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.

چنگیزیان در ادامه به طراحی نرم افزار شبیه‌سازی سیستم‌های حفاظت کاتدیک برای شرکت گاز خوزستان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شبکه‌های توزیع گاز به دلیل مدفون بودن در خاک، به مرورزمان به دلیل پدیده خوردگی دچار مشکلات نشت گاز، سوراخ شدن خطوط لوله و یا ترکیدگی می‌شوند بنابراین اعمال سیستم حفاظت کاتدیک بر روی این شبکه‌ها الزامی است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با کمک این نرم افزار، سیستم حفاظت کاتدی را برای شبکه‌های توزیع گاز را شبیه سازی کرده و و کارایی این سیستنم را ارزیابی می‌کنیم تا در صورت نیاز در یک محیط مشابه تغییرات لازم انجام شود.

وی توضیح داد: این نرم افزار در طول سال‌های مختلف ارتقا یافته و از شرکت گاز استان خوزستان به دیگر شرکت‌های گاز استانی معرفی شده است.

چنگیزیان تصریح کرد: نرم افزار یاد شده نه تنها نمونه داخلی ندارد بلکه نمونه‌های خارجی کمی با این حجم از قابلیت، دقت و سرعت محاسباتی شبیه سازی وجود دارد.

مدیر مرکز پژوهشی شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه با تاکید بر اینکه بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر اهداف مرکز است توضیح داد: با توجه به اینکه آجرپزی‌ها مصرف انرژی بالایی دارند با انجام فعالیت‌های تجربی بر روی آنها، ۱۵ درصد مصرف گاز کاهش و به شرکت گاز اعلام شد.

وی اضافه کرد: استفاده از گاز طبیعی مایع یا LNG به عنوان سوخت یکی دیگر از مطالعاتی بود که به این مرکز ارجاع داده شد، چون گازسوز کردن خودرو‌ها تاکنون برای خودرو‌های سنگین انجام نشده است؛ گاز طبیعی مایع به عنوان سوخت خورو‌های سنگین قابلیت اطمینان بالا و آلودگی پایینی دارد و مشکلات آلایندگی در کلان‌شهر‌ها ناشی از حرکت خودرو‌های سنگین را نیز کاهش می‌دهد، اما باید زیرساخت‌های آن در کشور تامین شود.

چنگیزیان ادامه داد: بعد از انجام مطالعات امکان سنجی گزارشات مکتوب و مستند در اختیار شرکت گاز خوزستان قرار گرفت و بعد از برگزاری نشست با نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، شرکت ملی نفت و محیط زیست، نتایج مربوطه در اختیار شرکت گاز قرار گرفت، اما باید در سطح کلان تصمیم‌گیری صورت گیرد.

مرکز پژوهش شبکه‌های گازرسانی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۸۵ راه اندازی شد و به عنوان بازوی پژوهشی به شرکت گاز خوزستان کمک رسانی می‌کند.

رفع نیاز‌های پژوهشی شرکت گاز، هدایت پایان نامه‌ها در مقطع ارشد و دکترا و استفاده از دانشجویان توانمند دانشگاه برای رفع مشکلات شرکت گاز از جمله دستورالعمل‌های این مرکز است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار