به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری در نشست تخصصی تبیین اولویتهای تمدنی دوازده گانه که با حضور جمعی از طلبههای حوزه علمیه و فعالین فرهنگی در سالن جلسات اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان در شاهرود، افزود: آیا ما میتوانیم آرمانهای انقلاب اسلامی و رفاه جامعه اسلامی را با کارشناسی موجود حفظ کنیم یا اینکه نیاز به تاسیس کارشناسی جدید داریم.
او با بیان اینکه برای شرح سوال فوق باید سه سوال دیگر طرح شود، ابراز کرد: آیا حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه حلی دارد، آیا مبانی حوزه علمیه اجازه ورود به ارتقاء تفقع میدهد، فواید ثلاثه پردازش اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه چیست؟
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تغییرنظام کارشناسی جدید را ضروری برشمرد و تصریح داشت: یکسان انگاری بین کارشناسی توسعه غربی و کارشناسی پیشرفت اسلامی وجود دارد و همه تصور میکنند با این فرمان میشود کشور را اداره ومشکلات آن را حل کرد، اما باید این سوال را زنده نگه داشت تا در یک برنامه میان مدت بتوانیم کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی را جایگزین کارشناسی توسعه غربی کنیم
کشوری با اشاره به شرح سوال آیا حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه حلی دارد، ابراز کرد: اگر پاسخ منفی باشد تمام امیدها برای دستگاه کارشناسی جدید کور خواهد شد و از بین خواهد رفت چرا که ایجاد یک دستگاه کارشناسی جدید کار حوزه علمیه هست نه دانشگاه امام صادق و مکانهای دیگر، بنابراین پاسخ مثبت به این سوال میتوان مسائل را حل و امید را در بین جامعه تزریق کرد
او با بیان اینکه عدهای در حوزه علمیه معتقدند که فقه نباید در این مسائل دخالت کند، خاطر نشان کرد: اینکه بگوییم اسلام اقتصاد نداشته و راه حلی برای مسائل جامعه ندارد این خیانت به اسلام است چرا که اعتقاد افراد در حوزه علمیه به حکومت عقلایی وامتداد به آن یعنی پای نظام کارشناسی شکست خورده فعلی را امضا نموده اند.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر حوزه علمیه در حل مسائل کشور ورود پیدا نکند وبرای آن راه حل ارائه ندهد تئوریهای توسعه غربی به انظمام بسم الله الرحمن رحیم اجرا خواهد شد و این چالشها ادامه پیدا میکند، تصریح داشت: نخبگان فرهنگی و رسانهای باید با برجسته کردن بعضی از تئوریها یکه تازی جریان غرب گرا در کشور را مهار کنند.
کشوری با بیان اینکه مدیران فرهنگی قدرت برجسته سازی اتفاقات خوب را ندارند، گفت: مقصر اصلی مشکلات فعلی کشور را حوزه علمیه میدانم نه حکومت چرا که حوزه راه حلی برای حل مشکلات کشور به دولت ارائه نداده و حکومت در نبود راه حلهای اسلامی به راهها و روشهای غربی استناد کرده است.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه افزود: بعضی افراد در حوزه علمیه میگویند اسلام حکومت دارد، اما قدمی برای انجام کار برنمی دارند که این بی فایده است اگر اسلام حکومت دارد یعنی بگویید معماری در اسلام چگونه است؟ یعنی مدیریت آب را بر عهده بگیرید، یعنی بخش سلامت را متکفل شوید، یعنی اصلاح نظام آموزش و پرورش، یعنی راه حل برای تورم داشته باشید و اگر قرار است اجمالی بگویی که اسلام حکومت دارد، ولی این راه حلها را ندهید این نقض قرض است معلوم میشود شعارسر داده اید.
او بسته اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه را یک نمونه از راه حلهای فقهی برای حل مشکلات کشوردانست و ابراز داشت: اولین راه حل برای حل مسائل کشور در حوزه مدیریت شهری است چرا که شهرداریها در همه شهرهای ایران ذیل نظریه آمریکایی نوشهرگرایی شکل گرفته است.
کشوری با اشاره به اینکه نوشهر گرایی شهر را به قسمتهای بزرگ تقسیم میکند و اگر بزرگ شود خدمات به شهروندان حداقلی میشود، عنوان داشت: پیشنهاد الگوی پیشرفت مدیریت شهر محله محوراست مثلا شاهرود در آینده تابع جمعیتش به محله تقسیم شود چرا که اگربه قسمتهای کوچک تری تقسیم شود میزان سیدگی به مردم بیشتر میشود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با بیان این پیشنهاد که یک نقشه شهری جدید بدون تغییر قانونها برای شاهرود آینده ترسیم کرده و با مفهوم مسجد شهر را اداره کنید، خاطر نشان کرد: وقتی محله ساختید مرکز مدیریت ان میشود مسجد، درهرمسجد باید ۲۰ روحانی مستقرحضورداشته باشند تا به اعضای محله خدمات ارائه دهد.
او عدله فقهی این طرح را برگرفته از عنوان مسجدالقبیله دانست وبیان نمود: در روایات ما مسجد به ۴ کلمه اضافه شده از جمله مسجدالقبیله (یعنی مسجد ارائه خدمات به یک خانواده بزرگ و مشکلات آن)، دوم مسجد السوق (مسجد احیا روزی حلال)، مسجد الااعظم (مسجد سیاست گذاری هفتگی برای یک شهر)، مسجد الاربعه (مسجد سیاست گزاری برای یک جامعه مثل مسجد النبی مسجدالاحرام و مسجد کوفه).
کشوری با اشاره به اینکه تمدن اسلامی از از تغییر تقسیمات شهری آغاز میشود، افزود: ما موظفیم مفاهیمی به اسم خانواده و محله را در راستای احیای ارتباط با مردم احیا کنیم.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه دومین راه حل اولویتهای تمدنی دوازده گانه را ساخت خانههای حیاط دار جایگزین خانههای آپارتمانی برشمرد و تصریح داشت: مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله از جمله فواید زندگی درخانههای حیاط دار است که هر کدام نیاز به شرح دارد.
او واگذاری میلیون قطعه زمین رایگان توسط دولت به دمستاجرین را پیشنهاد حوزه علمیه به دولت خواند و ابراز داشت: اگر این پیشنهاد اجرایی شود ظرف ۲ سال آینده تعداد مستاجرین از ۳۵ درصد به ده درصد کاهش پیدا خواهد کرد و بدون شک ارتباط با مردم، امید آفرینی، حل مشکلات و رفع شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم ترمیم خواهد شد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی را پیشگیری ازبیماری وجلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو خواند وعنوان داشت: متاسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند واین با احداث بیمارستانها و نامگذاری آنها به نام اهل بیت (ع) قابل حل نیست، اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن میشویم و روایات سلامت را تبلیغ میکنیم.
کشوری با اشاره به اینکه برای پیشگیری از بیماری با استنباط مدرسه الگوی پیشرفت اسلامی ۲۵ کار میتوان انجام داد که اولین آن تغییر تعریف دوا در ذهنها است، گفت: چهارمین اولویت تمدنی، تغییر کتب درسی جایگزین تدریس طبقه بندی بیکنی ازعلم است.
او تبدیل کتاب اطلاعات لانه جاسوسی و دشمن شناسی به کتب درسی را مهم برشمرد و افزود: بدون شک تدوین کتب درسی جدید در آموزش و پرورش با کمک خانوادهها اتفاق خواهد افتاد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با عنوان چهرمین راه حل که تجارت عمومی یا تجارت اغنیاء؟ کدام مطلوبتر است، اظهار کرد: توزیع کالا در شهر را اگر ده نفر بر عهده دارند نشان از عقب افتادگی آن شهر دارد چرا که توزیع سود فراوانی دارد و ما میگوییم همه تجارت کنند تا سود ناشی از توزیع در جیب همه برود، اما اگر قرار باشد اغنیا فقط تجارت کنند یعنی سود شهر فقط در جیب یک سرمایه دار میرود و ما مجبوریم برای کمک به مردم در مشکلاتشان کیسه گدایی دست بگیریم.
کشوری، ساخت بازار موقت را که ایده آن برگرفته از زمان حکومت امیرالمونین علی (ع) است را پنجمین راه حل الگوی پیشرفت اسلامی دانست و تصریح داشت: ویژگیهای این بازار این است که جای آن ثابت است، مسجد مرکز آن است، قاضی سیار دارد و در اختیار افراد مستضعف به صورت رایگان قرار میگرفت.
وی افزود: تجارتهای خرد پیشنهاد حوزه علمیه برای محرومیت زدایی است و با تکنولوژی ساخت بازارهای موقت میتوانید محرومیت زدایی کنید.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه ششمین اولویت تمدنی پیشرفت را تولید روایت عبرت آفرین از میراث فرهنگی برشمرد و عنوان کرد: تکنولوژی ایجاد عبرت، روایت گذشته است که یکی از کارهای انبیاء ایجاد عبرت در مردم بود.
حجت الاسلام والمسلمین علی کشوری با بیان اینکه قرآن کریم کتاب روایت از گذشتگان است، گفت: متاسفانه روایت میراث فرهنگی ایران را سازمان یونسکو انجام بر عهده دارد و آنها با روایتهای اشتباهی از گذشته مردم را گمراه کرده اند.
کشوری شش راه حل باقی مانده را به صورت کلی اشاره کرد و ابراز کرد: ۷- محرومیت زدایی بر اساس نظریه تعرف، ۸- سیاست خارجی به محوریت کشورهای جغرافیایی ظهور، ۹- توزیع بودجه به محوریت تقویت خانواده ها، ۱۰- حفظ امنیت کشور بر مبنای خود کنترلی، ۱۱-پیشنهاد روشهای جدید برای حفظ و نگهبانی از نظام و تصویب قانون در همه موارد ازدیگر اولویتهای تمدنی ۱۲ گانه الگوی پیشرفت اسلامی در حوزه علمیه به حساب میآیند.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه با اشاره به اینکه روشها باید برای نگهبانی از نظام به روزرسانی شود و ۳ روش در این راستا در حال حاضر بیشتر نداریم، ابراز کرد: احراز صلاحیت مسوولین توسط شورای نگهبان، تطبیق قوانین مصوب مجلس با شرع، تکنولوژی راهپیماییها وتکنولوژی جهاد تبیین از جمله روشهای پیشنهادی حوزه علمیه برای نگهبانی از نظام است.
او در پایان مهمترین نکته قبل از ظهورحضرت مهدی (عج) را امیدوار نگه داشتن مردم دانست و گفت: این ۱۲ اولویت تمدنی در مقایسه با ۱۷ آرمان سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است که سند غربیها برای ایجاد نظم جدیبد و نظم مدنظر یهودیها است، اما اگر به این ۱۲ اولویت تمدنی پرداخته شود نظم مدنظر حوزه علمیه یک تصویر اجمالی پیدا میکند.