خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین؛

از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ اهمیت زکات استفاده شود

از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ اهمیت زکات استفاده شود
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در نشست مدیرکل، معاونان و مروّجان زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین گفت: از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین اهمیت زکات استفاده شود.
کد خبر: ۹۵۱۹۶۱۳
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

 

قزوین_ به گزارش بسیج، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در نشست مدیرکل، معاونان و مروّجان زکات کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قزوین اظهار کرد: الحمدلله از مرحله احیای زکات ارتقا پیدا کرده و به مرحله شورای زکات رسیده‌ایم، یعنی دیگر زکات در جامعه ما فعال شده، جان گرفته و هر سال قدم‌های بلندتری را برمی‌داریم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند به جای اتاق فکر از کلمه «هیئت اندیشه‌ورز» استفاده کنیم، باید این هیئت را در هر شهرستانی داشته باشیم و این شورا بیندیشد و فکرش را متمرکز کند که آیا در آن شهرستان‌ از همه امکانات موجود جهت ارتقای وضعیت زکات استفاده شده است یا خیر؟

رئیس شورای زکات استان قزوین تأکید کرد: باید اهمیت موضوع زکات را در مهندسی دینی مشاهده کنیم، روایت اصول کافی این مهندسی را زیبا نشان داده و امام باقر (ع) فرموده اسلام بر پنج پایه اعم از نماز، روزه، حج، زکات و ولایت بنا شده است.

وی یادآور شد: ما باید این‌ها را خوب در جامعه تبیین کنیم و جایگاه زکات را هم ببینیم، یک چیز مهم‌تر هم ولایت است، هر کجا که رفتیم و راجع به زکات حرف زدیم، راجع به ولایت هم صحبت کنیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه 196 سوره مبارکه اعراف می‌فرماید «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، یعنی (بی‏‌ترديد سرور من آن خدايى است كه قرآن را فرو فرستاده و همو دوستدار شايستگان است)، این آیه نشان می‌دهد ولایت خدا در قرآن متجلی شده و پیغمبر (ص) و ائمه اطهار (ع) هم مجریان ولایت خدا هستند، آدم‌هایی که شایسته هستند ولیّ‌شان خداست و آن‌هایی که شایسته نیستند ولی‌ّشان طاغوت و شیطان است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما نظام امامت و ولایت داریم، نظام زکات، نظام حج، نظام نماز، عبادت و بندگی هم داریم، ما نمی‌توانیم این‌ها را جداگانه ببینیم، باید به همه این‌ها با هم ایمان داشته باشیم، در این صورت همه چیز سر جای خودش قرار می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ممکن است ما به‌خاطر اینکه زکات جنبه اقتصادی دارد و مشکلات اقتصادی را حل می‌کند، روی آن متمرکز شویم و از عبادت، نیت و دیگر موارد غافل شویم، در عمق زکات نیت نهفته است، یعنی ما باید به‌عنوان عبادت به آن توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: جهاد تبیین در بخش‌های دریافت و پرداخت ضرورت دارد، این دیگران را هم ترغیب به پرداخت زکات می‌کند، موارد مصرف زکات را برای مردم بیان کنیم، هر دو بخش مشوّق جان گرفتن زکات و ارتقا وضعیت زکات خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: نکته مورد توجه دیگر اینکه فرصت‌های زیادی داریم که برخی از آن‌ها را شناخته‌ایم و هنوز به سراغ برخی دیگر نرفته‌ایم، برای مثال باید از فرصت حوزویان برای تبلیغ و ترویج استفاده کرد، فرصت ائمه جمعه و جماعات نیز ویژه است، لازم است با ائمه جمعه و جماعات ارتباط برقرار کنید تا اهمیت زکات را در جامعه تبیین کنند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: صداوسیما و رسانه‌ها نیز فرصت بسیار خوبی برای ترویج امر زکات است و نباید از فرصت‌هایی که رسانه‌ها دارند غافل شویم.

رئیس شورای زکات استان قزوین با بیان اینکه از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ اهمیت زکات استفاده شود، عنوان کرد: مداحان نیز یکی از بهترین فرصت‌ها برای تبلیغ و ترویج زکات هستند، از فضای مجازی هم باید به نحو احسن استفاده کرد، اگر همه همکاران شما بسیج شوند و در فضای مجازی حضور تبیینی برای زکات داشته باشید، خیلی می‌تواند اثرگذار باشد.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند راجع به مؤمنین می‌فرماید "مردان و زنان با ايمان دوستان يكديگرند كه به كارهاى پسنديده وا مى‌دارند و از كارهاى ناپسند باز مى‌دارند و نماز را بر پا مى‌كنند و زكات مى‏‌دهند و از خدا و پيامبرش فرمان مى‌برند آنانند كه خدا به زودى مشمول رحمتشان قرار خواهد داد كه خدا توانا و حكيم است".

وی افزود: ما وقتی به میدان می‌آییم باید بدانیم برای نماز، زکات، حجاب، عفت و حیای مردم و مبارزه با مفاسد به میدان می‌آییم، همه چیز به ما مرتبط می‌شود، این گونه باید به وظایف و رسالت‌های خود بنگریم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه 103 سوره توبه می‌فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»، یعنی (از اموال آنان صدقه‏‌اى بگير تا به وسيله آن پاک و پاكيزه‏‌شان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست).

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند گفته اگر پاک نباشید قرآن را نمی‌فهمید و با آن ارتباط برقرار نمی‌کنید، خداوند شرط فهم قرآن را طهارت قرار داده و فرمود «لا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» و اگر زکات از مال مردم جدا نشود، تبدیل به مالی می‌شود که طهارت و پاکی را از ما می‌گیرد.

وی تأکید کرد: قرآن می‌فرماید از آن‌ها که زکات می‌پردازند تشکر کنید، این تشکر باعث آرامش دل آن‌ها می‌شود، البته قبل از اینکه شما بخواهید بروید با کشاورزان راجع به زکات با مردم صحبت کنید، قبلاً خدا در فطرت آنان قرار داده و سفارش شما را کرده است.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خداوند در آیه 261 سوره مبارکه بقره می‌فرماید آن کسی که انفاق می‌کند مانند کسی است که یک دانه‌ای را می‌کارد، این دانه هفت خوشه می‌شود و هر خوشه‌ای صد دانه می‌دهد، اگر ما این رمزهای قرآنی را هم به گوش مردم برسانیم، مؤثر است، لازمه آن نیز این است که قبل از اینکه به مردم بگوییم، خودمان معتقد باشیم، اگر خودمان در این عرصه‌ها جدی باشیم بهتر و بیشتر حرفمان به دل‌ها می‌نشیند.

در ابتدای این دیدار آقای ناصر ظاهری مدیرکل کمیته امداد استان قزوین گزارشی از برنامه‌های حوزه زکات استان ارائه کرد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار