در نشست تخصصی مسئولین بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور تأکید شد

تحقق شعار سال با حمایت همه جانبه از صنایع کوچک برای اشتغال‌آفرینی

در نشست تخصصی مسئولین استانی سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن سراسر کشور بر تعامل و هم افزایی این سازمان در راستای رفع موانع تولید و همچنین حمایت همه جانبه از صنایع کوچک برای تحقق شعار سال تاکید شد.
کد خبر: ۹۵۰۸۴۹۸
|
۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی سالانه مسئولین استانی سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن کشور با حضور "علی رسولیان" معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، "حجت الاسلام رضایی" نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، "سردار غلامرضا سلیمانی" رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور و همچنین "مجتبی اصغری" رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن برگزار شد.

در این نشست مسئولین مراکز تخصصی بسیج وزارت‌خانه‌ها، مسئولین بسیج مهندسین صنعت و معدن در استان‌ها، مهندسان، اساتید، صنعتگران و فناوران حضور داشتند.

سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در این نشست حمایت همه جانبه خود را از رفع موانع تولید واحدهای تولیدی، کمک به عارضه یابی و همچنین حمایت از صنایع کوچک در راستای رونق همه جانبه تولید همگام و همراه با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست بر حداکثر همکاری و تعامل این سازمان برای حل مشکلات صنعت و هم افزایی با دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط از جمله بسیج مهندسین صنعت و معدن برای رونق تولید، تأکید کرد.

"علی رسولیان" رشد تولید را سبب ارتقاء شاخص‌های رفاهی و معیشتی مردم دانست و گفت: معیشت مردم همواره دغدغه مسئولین کشور و مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور می‌باشد. با توسعه تولید توسط بخش خصوصی شاخص‌های معیشتی رشد می‌کند، بخش خصوصی نیاز به حمایت همه جانبه دارد.

وی، افزود: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد اشتغال صنعتی کشور متعلق به صنایع کوچک است، الگوی حمایتی از صنایع کوچک را در دستور کار خود قرار دادیم، البته حمایت از صنایع کوچک در کشورهای دنیا برای اشتغال آفرینی به صورت ویژه با الگوهای خاص هر کشور دنبال می‌شود. آلمان، کره جنوبی، ترکیه، چین، سنگاپور و... گام های مهمی در این راستا برداشته اند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه گزارش‌ها از مرکز آمار ایران نشانگر رشد تولید در سال گذشته بوده است، اضافه کرد:  اگرچه کمبودها و مشکلاتی وجود دارد اما حال عمومی صنعت خوب و رو به رشد است، در بسیاری از شهرک‌های صنعتی و بزرگ نیز با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

رسولیان به دو وظیفه مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره کرد و ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها و حمایت از صنایع کوچک دو وظیفه عمده ما می‌باشد، در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی ما بوده است که این رقم در پایان سال گذشته(1401) به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در طول دو سال گذشته ۱۳ هزار هکتار زمین خریداری و به مساحت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کرده ایم، این رقم در سال1399 یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است.

وی، همچنین تصریح کرد: برای تامین زیرساخت‌های برق ۹۵ پست برق را با وزارت نیرو مشارکت کرده ایم، همچنین دو هزار لیتر پساب خریداری نموده ایم که ۶۰ میلیون متر مکعب آب از این مسیر برای فعالیت‌های صنعتی تولید می‌شود.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در شهرک‌های تقاضامحور واگذاری زمین به صورت مزایده‌ای انجام می‌شود و در دیگر شهرک‌های صنعتی نیز واگذاری‌ها به صورت الکترونیکی و سامانه ای می‌باشد، همچنین کارگاه‌های کوچک را برای استقرار شرکت‌های توانمند (اما با منابع مالی کم)، راه اندازی کرده ایم که ۲۷۰۰ کارگاه در این راستا ساخته شده است.

رسولیان، یادآوری کرد: در سفرهای استانی رئیس جمهور نیز اعتبارات و مصوبات خوبی برای تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌‎ها و نواحی صنعتی داشته ایم و از این منظر سال گذشته رشد 155 درصدی اعتبارات دولتی را داشته‌ایم. نگاه دولت به این بخش مثبت است و مصوبات خوبی برای شهرک‌های انرژی خورشیدی و همچنین توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی گرفته ایم.

وی، اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد از منابع ما صرف کارهای عملیاتی می‌شود و هزینه های جاری سازمان ما به شدت پایین است. اقساط طولانی‌مدت برای واگذاری زمین در مناطق محروم و کمتر برخوردار داریم و برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور نیز مشوق‌های بسیار خوبی در نظر گرفته ایم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: اکنون  ۱۰۵۷ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی ایجاد شده و در حال بهره برداری است.

رسولیان، در خصوص حمایت از صنایع کوچک نیز اضافه کرد: شناسایی واحدهای پیشران به عنوان یک اولویت در دستور کار است و به صورت ویژه در استان‌ها پیگیری می‌شود. 4700 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در مرحله نصب ماشین آلات است که باید با هم افزایی و تعامل کمک کنیم به بهره‌برداری برسند تا زمینه اشتغال‌زایی بیشتری فراهم شود.

وی ادامه داد: حمایت از صنایع کوچک در سرفصل‌هایی از جمله بازاریابی، برندسازی، اعزام هیئت‌های تجاری، پذیرش هیئت‌ها، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و سرفصل‌های حمایتی دیگر دنبال می‌شود. در حوزه احیای واحدها نیز سال گذشته یک‌هزار و ۷۵۰ واحد تولیدی راکد احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: احیای واحدهای راکد با مشارکت احیاگران اقتصادی و  شرکت‌های توانمند بخش خصوصی در دستور کار است، کمیته احیاء تشکیل می‌دهیم و از بسیج مهندسین صنعت و معدن برای حضور در این کمیته دعوت به عمل می آوریم.

رسولیان، خاطر نشان کرد: به شرکتهای دانش بنیان بدون مزایده زمین واگذار می‌شود، بیش از ۱۲۰ شرکت دانش بنیان سال گذشته از ما زمین گرفتند و وارد چرخه فعالیت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شدند. همچنین برای دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی توانمند مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز تلاش می‌کنیم، از طرفی شناسایی نیازهای فناورانه و رفع نیازهای آن‌ها با به همرسانی نیز در دستور کار است.

همچنین رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در این نشست، اظهار کرد: تعاملات این سازمان با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران طی دو سال گذشته رو به افزایش بوده است، علاقمند به گسترش و توسعه فعالیت‌ها با توجه به تأکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه حمایت از تولید هستیم.

"مجتبی اصغری" ادامه داد: در طرح صنعت یار طی سال گذشته ۱۲۹۶ واحد صنعتی رفع مانع شده، همچنین در راستای طرح معدن یار نیز ۱۹۴ واحد معدنی رفع مانع شده که در مجموع ۱۴۹۰ واحد صنعتی و معدنی رفع مانع شده‌ است.

 وی، اضافه کرد: ۴۱ دفتر را در طرح صنعت یار سال گذشته راه اندازی نموده ایم و این روند را توسعه خواهیم داد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 851 شهرک و ناحیه صنعتی و 6 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 86 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 7 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، 100 هزار و 564 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 50 هزار و 373 واحد صنعتی و چهار هزار و 260 واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و 12 هزار و 493 نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.

انتهاي پيام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار