مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا اعلام کرد

صرفه جویی ۷۵ هزار یورویی با بومی سازی قطعات

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا بومی‌سازی محصولات و قطعات را از افتخارات شرکت واگن پارس اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۷۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به واسطه تولیدات این شرکت صورت گرفته است.
کد خبر: ۹۵۰۷۳۶۴
|
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اردوی "راهیان پیشرفت" به منظور بازدید از صنایع تخصصی شهر اراک(هپکو و واگن پارس) به همت سازمان بسیج کارگری و رسانه استان و با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه های دیداری و بر خط برگزار شد.

اسلام پناه، مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا، در نشست خبری با اصحاب رسانه در قالب بازدید خبرنگاران از این مجموعه با اشاره به تاریخچه و اهداف تاسیس این شرکت، گفت: عملیات اجرایی و ساخت کارخانه با هدف تبدیل شدن به قطب تولید واگن در خاورمیانه در سال ۱۳۵۳ کلید خورد و با توجه به شکل گیری انقلاب اسلامی و جریانات آن دوره زمانی در نهایت این شرکت در سال ۱۳۶۳ افتتاح شد.

وی افزود: با دوران جنگ تحمیلی، این کارخانه بخشی از ظرفیت خود را به پشتیبانی از جبهه ها اختصاص داد و ۵۵ شهید تقدیم کشور و نظام کرده است.

اسلام پناه با اشاره به سابقه تولید در این کارخانه گفت: سال ۶۳ اولین واگن ۶ نفره به سفارش فولاد مبارکه اصفهان در واگن سازی اراک تولید شد و توانست در صنعت ریلی کشور نقش آفرین باشد به طوری که۶۰ تا ۷۰ درصد واگن‌ هایی که در خطوط ریلی کشور وجود دارد در این شرکت تولید شده است.

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا ادامه داد: از سال ۸۵ با واگذاری شرکت به بخش خصوصی مشکلات این شرکت شروع و به پرتگاه سقوط نزدیک شد تا اینکه از دو سال گذشته با واگذاری به شرکت مپنا وضعیت مطلوبی بر شرکت حاکم شده است.

وی افزود: امروز این شرکت به جایی رسیده که هشت تیپ محصول واگن در این شرکت تولید می شود که در نوع خود بی نظیر است و بیش از ۷۰ درصد واگن های موجود در شبکه ریلی کشور در این شرکت تولید می شود.

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا تصریح کرد: واگن پارس یک مجموعه کامل در تولید انواع واگن است، این کارخانه جزو معدود کارخانجات دنیاست که توان ساخت انواع محصولات ریلی را دارد.

اسلام پناه افزود: در سال ۱۴۰۰ با تولید ۷۵۰ واگن رکورد فعالیت این شرکت از زمان تاسیس زده شد. برای سال ۱۴۰۱ نیز تحقق ظرفیت اسمی شرکت که تولید یکهزار دستگاه انواع واگن بود، هدفگذاری شد که خوشبختانه این اتفاق پس از ۴۰ سال محقق شد.

وی ا یان اینکه واگن پارس کارخانه ای راهبردی محسوب می شود، گفت: واگن پارس در سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۲۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است که تنها ۱۰ درصد سود و عایدی از این درآمدها حاصل می شود.

اسلام پناه با اشاره به واردات لوکوموتیو دست دوم گفت: واردات لوکوموتیو دست دوم موجب آسیب به بخش تولید از جمله واگن پارس شده است، مپنا سال گذشته سالنی که تعطیل و متروکه بود را به سالن تولید لوکوموتیو تبدیل کرد که پذیرش سفارش و امکان تولید ماهانه یک دستگاه لوکوموتیو در این خط وجود داشت اما علیرغم همه تلاش ها و پیگیری ها، این سالن و خط تعطیل شد و مجوز واردات لوکوموتیو دست دوم صادر شد.

وی افزود: شرکت صرفا برای فعال نگه داشتن پرسنل این سالن و جلوگیری از تعدیل نیرو، اقدام به تولید خط شاسی و بدنه لوکوموتیو و انبار کردن تولیدات کرده است به امید اینکه ثبت سفارش صورت گیرد و روند تولید مجدد راه اندازی شود.

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا یادآور شد: راه اندازی یک خط تولید در واگن پارس به مثابه راه اندازی یک کارخانه است و این کارخانه پیچیدگی و هزینه خاصی دارد. نباید از این ظرفیت بزرگ و عظیم به راحتی گذشت.

وی بومی سازی محصولات و قطعات را یکی از افتخارات واگن پارس دانست و افزود: امروز بیش از ۲۰۰ مجموعه به شکل اقماری با واگن پارس همکاری دارند و در سال گذشته ۷۵ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به واسطه تولیدات واگن پارس صورت گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار