خبرهای داغ:
یک فعال اقتصاد مقاومتی:

برای ۱۰۰نفر شغل فراهم کرده ام

یک فعال اقتصاد مقاومتی و کارآفرین بسیجی در زمینه قالی بافی گفت: هم اکنون ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده ام.
کد خبر: ۹۵۰۱۶۸۴
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

برای ۱۰۰نفر شغل فراهم کرده ام
زهرا باقری که یک فعال اقتصاد مقاومتی است، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خصوص فعالیت خودش در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: از سال ۶۹ تاکنون حدود ۱۲۰ تخته فرش به تنهایی بافته ام و از سال ۷۶ نیز تاکنون با کمک تعدادی از هنرجویان که خود آن‌ها را آموزش داده ام، هر سال حدود ۳۰ تخته فرش ۴ متری و یک و نیم متری تولید کرده ایم.

این فعال اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: از ۸ سالگی دار قالی داشتیم و از ده سالگی، حرفه‌ای در این شغل آغاز به کار کردم و نخستین قالی خود را بافتم در سال ۶۹ در سن۱۴ سالگی ازدواج کردم و دو ماه بعد از ازدواج نخستین دار قالی را مستقل برای خودم برپا کردم و هر سه ماه یک فرش در ابعاد چهار متر می‌بافتم.

وی که در شهرستان نهاوند همدان ساکن است می‌گوید سال۷۰ نخستین دخترم به دنیا آمد باز هم به کار ادامه دادم و سالی سه تا چهار تخته قالی می‌بافتم. 

هم اکنون ۲۰ دار گلیم سنتی دارم
این فعال بسیجی گفت: حدود سال ۸۹ با وامی که از سازمان بسیج سازندگی گرفتم نخست به مبلغ یک میلیون تومان، وام دیگر به مبلغ دو میلیون و وام دیگر به مبلغ ۱۵ میلیون توانستم ۵۷ دار قالی برپا کنم.

این خانم نهاوندی می‌گوید علاوه بر بافت قالی دستباف، گلیم‌های دو رو و جاجیم سنتی هم می‌بافم و هم اکنون ۲۰ دار گلیم سنتی دارم.


این خانم بسیجی می‌گوید از پرز قالی و اضافات نخ و پشم‌ها، سرویس‌های سنتی مثل تشک و متکا و همچنین گلیمچه کوچک، کوسن‌های تزیینی تولید می‌کنیم و هر جفت آن را براساس کیفیت آن با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی تصریح کرد علاوه بر بافندگی، کشت کیسه‌ای برای محصولات کشاورزی مثل هویج کلم و کدو را آموزش می‌دهم که مردم در حیاط، بالکن و یا پشت بام خانه هایشان و یا حتی در  گلدان در داخل خانه این محصولات را تولید کنند تا به اقتصاد خانواده شان کمک کنند همچنین سرکه و عرقیات گیاهی هم تولید می‌کنم و نحوه آن را به دیگران آموزش می‌دهم.

باقری می‌گوید با رنگرزی گیاهی یعنی با استفاده از پوست انار، گردو، پیاز، چای، برگ انگور و. برای تهیه رنگ نخ‌ها بهره می‌برم که در مجموع حدود ۱۹ رنگ می‌شود.

به دامداری نیز مشغول هستم و هم اکنون ۱۹ راس گوسفند دارم
این خانم فعال در اقتصاد مقاومتی همچنین افزود: در روستای جهان آباد نهاوند همدان به دامداری نیز مشغول هستم و هم اکنون ۱۹ راس گوسفند دارم. نخست با دو راس گوسفند کار را شروع کردم و در مدت چهار سال گذشته تعداد آن‌ها به ۱۹ راس رسید همچنین ۴۷ عدد مرغ و خروس و تعدادی غاز و اردک دارم و روزانه ۲۰ تا تخم مرغ تولید می‌کنند و غذای مرغ و خروس‌ها را از میوه و دورریز غذا‌ها و نان‌های خشک تهیه می‌کنم و مقداری هم به آن‌ها گندم می‌دهم.

این خانم بسیجی تصریح کرد: آموزش کمک بهداشتی را نیز در روستا‌های دور دست که دسترسی زیاد به مراکز بهداشتی در شهر دارند، از ۱۶سال گذشته آغاز کرده‌ام و هم اکنون در بخش تزریق آمپول، سرم و تعویض پانسمان مشغول خدمات‌رسانی هستم و ارائه این خدمات در دوران کرونا خیلی برای مردم نیازمند کاربرد داشت.

وی همچنین تصریح کرد: در جبهه تشکیل خانواده و فرزندآوری نیز فعال هستم و با تبیین ضرورت این موضوع، موارد لازم را به خانواده‌ها و جوانان گوشزد می‌کنم.

وی همچنین می‌گوید برای تولید فرش‌های دستباف از ترکیب حدود ۳۵ رنگ استفاده می‌کند و هر تخته فرش ۶متری دستباف نهاوند با نخ با کیفیت بالا هم اکنون بالای ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد.

این فعال اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه هنرجویان می‌توانند در ۱۰ روز با صرف سه ساعت کار بافنده فرش شوند، ادامه داد: همچنین هزینه این آموزش حدود ۴۵۰ هزار تومان می‌شود و اگر کسی امکان مالی نداشت این آموزش را رایگان به وی ارائه خواهم کرد.

این خانم پیشکسوت بسیجی تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرده ام و قصد دارم در آینده تعداد دار‌های قالی خود را زیاد کنم تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند.

زهرا باقری که عضو فعال بسیج و از اعضای پیشکسوت آن است به افرادی که می‌خواهند وارد بخش تولید فرش و محصولات جانبی آن شوند می‌گوید این عرصه، آینده خوبی دارد، اما افراد باید سعی کنند از فرازو فرود‌های آن خسته و ناامید نشوند.

گفتگو از محمد جعفرآبادی فرد

ارسال نظرات
پر بیننده ها