رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری در شیراز به کار خود پایان داد

آئین اختتامیه ملی رزمایش گروه‌های جهادی عمران و معماری در شیراز، سومین حرم اهل بیت برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۴۷۳۹
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۷

به گزارش خبرنگار بسیج از شیراز، محسن قنادزاده مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور در این آئین ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و‌ روز پاسدار و مهندس، با بیان اینکه از دانشمندان گذشته، میراث خوبی در اختیار ما قرار دارد و ما باید این‌میراث را حفظ کنیم، اظهار داشت: ما در ساخت‌وسازهای خود باید معماری ایرانی و اسلامی را مورد توجه قرار دهیم، چراکه این ساخت‌وساز، در شأن مردم ما نیست.
وی با بیان اینکه ما با ساخت‌وساز باید آرامش و زیبایی و آسایش را به مردم هدیه کنیم، تصریح کرد: شغل مهندسی، شغل مقدسی است؛ و شما می‌بینید که زلزله اخیر در ترکیه چه خسارت مالی و جانی عظیمی به بار آورد، پس باید این قداست را ارج نهیم.
مسئول سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور در ادامه از همکاری مسئولین استانی فارس در میزبانی رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری، تقدیر و تشکر کرد.

رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری در شیراز به کار خود پایان داد
دکتر شکیب، رییس سازمان نظام مهندسی کشور هم در این برنامه با بیان اینکه ۶۰۰هزار مهندس در‌ کشور داریم، تصریح کرد: اگر اصل ساخت و ساز را به سه بخش تقسیم کنیم شامل قبل از زلزله رودبار و‌منجیل؛ که در آن زمان اصلا آیین‌نامه‌ای در کشور نداشتیم که پس از این زلزله، با همراهی مجلس شورای اسلامی، صاحب مقررات ملی ساختمان شدیم با هدف تامین ایمنی جانی.
وی با بیان اینکه تا حدود زیادی این هدف را شاهدیم، به تأثیرگذاری بحث اقتصادی در کشور اشاره کرد و افزود: امروز نیاز است با همراهی مجلس، مقررات ملی ساختمان را از این وضعیت موجود نجات دهیم تا به سمتی برویم که در صورت اتفاق خاص، کمترین خسارت را شاهد باشیم.
شکیب با تاکید بر این تغییر رویکرد در مقررات ملی ساختمان، گفت: این اصل را حاکمیت باید بخواهد تا در گام بعد، فاصله دانش تا عمل را کمتر کنیم.
وی با بیان اینکه ما در ساخت‌وساز باید به سمت سیستم‌های جدید و علمی برویم، ادامه داد: باید به سمتی برویم که در یک‌ زلزله، کمترین حرکت ساختمان را شاهد باشیم.
رییس سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه در ساخت‌وساز به خسارت کم‌ جانی راضی نیستیم و باید به سمت کمترین خسارت مالی و جانی برسیم، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که پیمانکاران حضور مهندسین متعهد را باعث ارتقای کار و سرمایه‌شان بداند تا سازه‌های محکم و مطمئن ارائه کنیم.

رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری در شیراز به کار خود پایان داد
رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این برنامه با بیان اینکه به تک تک جامعه مهندسین مشاور افتخار میکنیم، اظهار داشت: این‌مهندسین امروز با علم خود، وابستگی به خارج از کشور را قطع کردند و ما بخصوص در حوزه عمرانی، خودکفا هستیم.
وی با اشاره به وظیفه سنگینی که بر دوش مهندسین کشور است ، تصریح کرد: ما یکی از کشورهای برجسته دنیا در تربیت مهندسین هستیم، اما از این ظرفیت استفاده مناسب نمی‌کنیم و بازار کار را برای این سرمایه‌های مولد فراهم نکرده‌ایم.
رضایی کوچی با اشاره به اینکه بحث نگهداری ساختمان هم از وظایف مهندسین است، تصریح کرد: چه بسیار ساختمان‌های عظیم‌در‌کسوز که به دلیل نداشتن مهندس ناظر در نگهداری، عمرشان کوتاه می‌شود.
وی با بیان اینکه در گذشته در این حوزه کمتر کار شده، ادامه داد: در شهرهای جدید به این موضوع اهتمام بیشتر می‌شود.‌
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عمده مردم ایران در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند تاکید کرد: اگرچه کار برای مهندسین در این بافت‌ها سخت‌تر است، اما من تاکید می‌کنم امروز در ساخت مسکن، هم به لحاظ کاهش هزینه و هم فضای شهری باید در بافت‌های فرسوده سرمایه گذاری کنیم.
وی معتقد است که به لحاظ شرایط موجود در شهرهای ما، باید وزارتخانه مسکن و شهرسازی داشته باشیم و من این موضوع را هم در مجلس و هم با رییس‌جمهور مطرح کرده‌ام.
وی با بیان اینکه به ساخت مسکن و کیفیت ساختمان کمتر از راه و سدسازی توجه می‌کنیم، افزود: قرار است سالی یک‌میلیون مسکن بسازیم، اما بودجه‌ای برای آن نداریم، پس باید از روش‌های دیگر استفاده کنیم.
رضایی کوچی گفت: اگر برای نقدینگی در جامعه برنامه‌ای داشتیم، یا مثلا این نقدینگی را به سمت تولید مسکن سوق دهیم، مشکلی در اقتصاد نداشتیم.
وی تاکید کرد: نقدینگی جامعه را باید به سمت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها هدایت کنیم تا سرمایه کشور را با بخش خصوصی سامان دهیم.

رزمایش ملی تخصصی جهادگران عمران و معماری در شیراز به کار خود پایان داد
رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه به کیفیت کار در ساخت‌وساز اشاره کرد و افزود: بسیج سازندگی و قرارگاه خاتم کار را با کیفیت و سرعت کار انجام می‌دهند.
در پایان این بزنامه، از خانواده شهید نخبه حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ، شهید سید فریدالدین معصومی تجلیل ، و ضمن رونمایی از کتب چاپ شده در راستای رزمایش ملی تخصصی جهادگر، از چهار گروه چهادی برتر در زمایش فاطمی2 تقدیر شد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار