به مناسبت عید مبعث؛

مبعث پادزهری که بشر را از ناعدالتی و نابرابری دور می‌سازد

مبعث را می‌توان پادزهری نامید که بشر را از ناعدالتی و نابرابری دور می‌سازد و اگر انسان این زمانه بعثت پیامبر را درک کند محال است ظلم و ستم به مسلمانان و حتی تمام انسان‌های آزاده دنیا را ببیند و سکوت کند.
کد خبر: ۹۴۹۳۴۸۷
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
مبعث پادزهری که بشر را از ناعدالتی و نابرابری دور می‌سازد


به گزارش خبرگزاری بسیج،مریم بالوی فیلی مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: دین مبین اسلام همیشه به موضوع مودت و برادری و دوستی تأکید داشته است و با بعثت پیامبر که سرآغاز دین اسلام است در بین تمام دنیا گسترش پیدا کرد.

پیامبر اکرم (ص) در سن چهل‌سالگی به رسالت مبعوث شده‌اند و این مقدمه‌ی برچیده‌شدن بت‌پرستی از حجاز بود و می‌توان گفت هدف اصلی از بعثت انبیا تبلیغ یک دین بوده و آن هم دین اسلام است.

رسول اکرم (ص) همیشه با مردم مهربان بود و با دوست و دشمن از درِ محبت و ایثار وارد می‌شدند و همگان را از تفرقه و دوری از هم بر حذر می‌داشتند به‌طوری‌که حضرت حتی با دشمنان دیرینه خود، از جمله مشرکان قریش، از سرگذشت برخورد کرد و در مقابل چشم‌های نگران مشرکان قریش فرمودند: «اذهبوا فانتم الطلقاء» بروید که همه شما آزادید.

راهی که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) برگزید راه آسانی نبود، چرا که ظلم و ستم همچنان گریبان‌گیر عالم است، در دنیایی هستیم که قرآن را می‌سوزانند و اخلاق را زیر پا له می‌کنند درحالی‌که پیامبر اکرم بهترین الگوی اخلاق برای بشریت است.

بعثت پیامبر بزرگ‌ترین حادثه دنیا است و آن را می‌توان یک روش زندگی جامع و کامل معرفی کرد و چراغ راهی برای همه مردم دنیا دانست که راهی جز مودت و برادری برای همه عالم کارساز نیست و همه ادیان در اصول مانند مبدأ و معاد و نبوت اشتراک دارند و مهم‌ترین اشتراک مسلمانان مبعث رسول اکرم (ص) است که به‌جرئت می‌توان گفت تنها رخداد اسلامی است که برای تمامی مردم جهان است و صرفاً مختص مسلمانان نیست.

مبعث را می‌توان پادزهری نامید که بشر را از ناعدالتی و نابرابری دور می‌سازد و اگر انسان این زمانه بعثت پیامبر را درک کند محال است ظلم و ستم به مسلمانان و حتی تمام انسان‌های آزاده دنیا را ببیند و سکوت کند.

بعثت پیامبر در برگیرنده همه چیز برای همه‌زمانی است


رهبر انقلاب اسلامی در بیانات خود در عید سعید مبعث در ۲۳ مهر ۱۳۸۰ افزودند: خدای متعال خطاب به پیغمبر می‌فرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همه‌ی چیز‌هایی که بشر - در همه‌ی زمان‌ها، در همه‌ی شرایط و در هر نقطه‌ی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیز‌های اساسی‌ای که جریان زندگی سالم انسان به این‌ها وابسته است. حتی با این‌که در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد یعنی مبارزه با زورگویی و تجاوز - البته بعضی کسان به طور بدخواهانه، اسلام را به‌خاطر حکم جهاد، دین شمشیر معرفی کردند -، اما همین اسلام می‌فرماید: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله»؛ یعنی باز آنجایی که شرایط اقتضا می‌کند، صلح را بر جنگ ترجیح می‌دهد.

در پایان باید درود بفرستیم به پیامبر صلی‌الله علیه و آله، خدیجه سلام‌الله‌علی‌ها و علی علیه‌السلام که این سه نفر، در آغاز انقلاب نبوی با جان و مال و هستی خویش، اسلام را پرورانده و فراگیر نمودند؛ و وظیفه اصلی ما نیز تبعیت بی‌چون چرا از رهبر انقلاب اسلامی است که در دنیای پر از آشوب و ظلم و ستم امروز، با جان‌فشانی سربازان گمنام و نیرو‌های انتظامی و بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهدا، نیرو‌های مدافع سلامت و؛ که امنیت را برای سرزمین ما برقرار کرده و فرجام ما را نیکو می‌کنند و با درایت و اندیشمندی ایشان سرنوشت ما را با صاحب بر حقش یعنی امام‌زمان (عج) گره می‌زنند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار