خبرهای داغ:

فیک نیوز یعنی اخبار جعلی و غیر معتبر که با شایعه فرق دارد

مربی سواد رسانه در سرخه گفت: فیک نیوز یعنی اخبار جعلی و غیر معتبر که با شایعه فرق دارد. شایعه می‌تواند راست یا دروغ باشد ولی فیک نیوزها همیشه دروغ و اشتباه هستند.
کد خبر: ۹۴۹۱۹۱۵
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه؛ در ایام الله دهه فجر کارگاه سواد رسانه با موضوع فیک نیوزها با سخنرانی علی اکبر مونسان مربی سواد رسانه در جمع خواهران و برادران بسیجی محله اسلامی کریم اهل بیت (ع) در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد.

گفتنی است این کارگاه با همکاری پایگاه های مقاومت بسیج امام حسن مجتبی (ع) و حضرت آسیه (س) برگزار شد.

علی اکبر مونسان مربی سواد رسانه ضمن ضروری دانستن یادگیری سواد رسانه ای در عصر حاضر اظهار کرد: فیک نیوز یعنی اخبار جعلی و غیر معتبر که با شایعه فرق دارد. شایعه می‌تواند راست یا دروغ باشد ولی فیک نیوزها همیشه دروغ و اشتباه هستند. در حوزه رسانه یک موضوع با عنوان جنگ روایت ها داریم. روایت ها بر این امر تاکید دارد که روایت اول مهم است زیرا که ذهنیت را ایجاد می کند حتی اگر دروغ باشد.

او افزود: یکی از اصول جدید در رسانه، سرعت انتقال خبر و شفافیت خبر است. در حوادث اخیر کشور اخبار متناقض رسانه های داخلی در ساعات اولیه زمینه را برای رسانه های خارجی ایجاد کرد تا اخبار جعلی خود را در جامعه ایران تزریق کنند.

مربی سواد رسانه در ادامه با بیان اینکه اخبار جعلی در توییتر از سه جهت ارزیابی شده اند، گفت: اول سرعت، دوم عمق و سوم دامنه خبر. این یعنی یک مطلب جعلی با چه سرعتی به دست تعداد افراد مشخصی می رسد و چند بار ریتوییت می شود و کاربران اطلاعات غلط را چگونه ارزیابی می‌کنند. در مجموع یافته های اخیر نشان می‌دهد حقیقت ۶ برابر بیشتر از دروغ طول می‌کشد تا به دست ۱۵۰۰ نفر برسد.

در ادامه مونسان در تعریف سواد بصری، سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای عنوان کرد: سواد بصری یعنی هرچه را که می‌بینیم باور نکنیم یعنی ممکن است عکس مربوط به زمان دیگر باشد و یا عکس دستکاری شده باشد. سواد اطلاعاتی یعنی منابع مهم اطلاعاتی را بشناسیم و سواد رسانه ای یعنی رسانه های معتبر را بشناسیم و نسبت به هر خبر مواجه‌ی فعالانه داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار