خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام رضایی در نشست خبری:

ترویج قرآن از برکات و آثار پیروزی انقلاب اسلامی است

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج، جزئیات بیست‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج را بیان کرد.
کد خبر: ۹۴۹۰۱۸۸
|
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

رواج و ترویج قرآن از برکات و آثار پیروزی انقلاب اسلامی است/ جزئیات بیست‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج صبح امروز در ساختمان بسیج اقشار برگزار شد.

حجت‌الاسلام رضایی، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به جزئیات این مسابقات اشاره کرد و گفت: یکی از برکات انقلاب اسلامی و آثار پیروزی انقلاب اسلامی رواج و ترویج قرآن در سطح کشور بود.

حجت‌الاسلام رضایی تأکید کرد: هم در صدا و هم سیمای جمهوری اسلامی شبکه اختصاصی قرآن داریم، درس قرآن، معلم تخصصی قرآن، در مدارس در دانشگاه‌ها، همه از موضوعاتی است که در انقلاب اسلامی رشد یافته است. شخص اول امت، رهبر معظم انقلاب اسلامی سالیانه جلسات قرآن برگزار می‌کنند، در جلسات قرآن شرکت می‌کنند، با قاریان گفتگو می‌کنند. بسیج هم که برخواسته از مردم است، یکی از محور‌های کار خود را مسابقات قرآن و قرآن‌آموزی قرار داده است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: سال ۱۴۰۱ برای بسیج از حیث برگزاری مسابقات قرآن، سال پربرکتی بود. پس از ماه مبارک رمضان اختتامیه بیست و هشتمین دوره را برگزار کردیم و بلافاصله دوره بیست و نهم آغاز شد. تفاوت شاخص دوره بیست و نهم نسبت به دوره قبل این است که تا قبل از این دوره رقابت‌ها از شهرستان شروع می‌شد، اما دوره بیست و نهم را بر پایه رقابت بین مساجد برنامه‌ریزی و آغاز کردیم.

حجت‌الاسلام رضایی افزود: در سال ۱۴۰۰ در سراسر کشور بالغ بر ۲۳ هزار نفر مشارکت‌کننده داشتیم، اما در دوره فعلی بیست و نهم، بالغ بر ۱۱۸ هزار نفر شرکت‌کننده در سنین مختلف داشته‌ایم. در چهار محور اصلی مسابقات این افراد ثبت‌نام کرده‌اند که شامل فردی، گروهی، خانوادگی و ایده‌پردازی می‌شود. ۳۹۰ نفر در بخش ایده‌پردازی، ۸۹ هزار نفر در بخش فردی، ۹۵۳ نفر در بخش گروهی و در بخش خانوادگی ۱۶۵۳ نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در هفته بسیج در آذرماه مسابقات بین مساجد برگزار شد، نفرات برگزیده به مرحله شهرستان و استان معرفی شدند. در ۳۲ استان مسابقات برگزار شد، ۳۹۴ مسابقه شهرستانی و در بین مساجد هم در ۱۸۳۴ نقطه رقابت بین مساجد شکل گرفت.

حجت الاسلام رضایی اضافه کرد: در مرحله ملی ۶۸۳ نفر شرکت کننده داشتیم که از ۱۳ بهمن رقابتشان به صورت حضوری و مجازی شروع شد و در نهایت ۳۰۴ نفر برای بخش ملی حضوری مسابقات انتخاب شدند که از ۲۳ بهمن مجموعه سازمان بسیج مستضعفین میزبان ۱۶ خانواده و ۲۰ گروه، ۱۳۲ خواهر و ۱۲۰ برادر است تا مرحله حضوری بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج را برگزار کنند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین گفت: در پایان مرحله حضوری که اختتامیه آن ۲۶ بهمن برگزار می‌شود در نهایت ۷۸ برگزیده خواهیم داشت. سه خانواده هم در این مسابقات برگزیده خواهند شد.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: به عنوان یک برنامه جانبی، مدیران قرآنی بسیج در سی و دو استان همزمان با این مسابقات گرد هم می‌آیند و به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی دوره سی‌ام خواهند پرداخت. در بخش خانوادگی این مسابقات، مادر باید قرائت از حفظ سوره نور و توانایی قصه‌گویی را داشته باشد، فرزند زیر ۱۰ سال تکلیف حفظ ۲۰ سوره پایانی قرآن را دارد و پدر هم با محوریت سوره حجرات رقابت خواهد کرد. در بخش خواهران ۳ برگزیده حافظ و در بخش برادران نیز ۳ برگزیده حافظ کل قرآن خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام رضایی افزود: ۲۵ داور در رشته‌های مختلف داوری مسابقات را به صورت گروهی انجام خواهند داد و داوری فردی صورت نخواهد گرفت.

معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج مستضعفین در پاسخ به سئوال پانا درباره مشارکت این معاونت با وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری این مسابقات، خاطر نشان کرد: بخشی از شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن بسیج دانش‌آموزانی هستند که از طریق پایگاه محلات ما یا بسیج دانش‌آموزی در این مسابقات شرکت می‌کنند. آمار دقیقی از حضور دانش‌آموزان ندارم، اما بسیج آماده همکاری با دستگاه رسمی تعلیم و تربیت را دارد و امیدوارم هم افزایی خوبی با وزارت آموزش و پرورش در این زمینه داشته باشیم.

ب/2623


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار