دکتر پورهمت در همایش سازمان بسیج مهندسین عمران ومعماری در مشهد مقدس:

مصرف بی رویه آب باعث تولید و منشا ریزگردها شده است

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، درخصوص بررسی وضعیت آب و محیط زیست کشور اظهار داشت: مصرف بی رویه آب باعث تولید و منشا ریزگردها شده است که به تناسب آن اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید که که یک عزم جدی برای مدیریت منابع عرصه های طبیعی باید به وجود آید .
کد خبر: ۹۴۸۹۳۰۹
|
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، دکتر پر همت، عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، درخصوص بررسی وضعیت آب و محیط زیست کشور اظهار داشت: بحث آب و بارندگی ها در فصل زمستان و نیاز آبی در تابستان می باشد. پر همت عنوان کرد: در کشورمان کشاورزی بیشتر به صورت کشاورزی آبی است و کمتر از ۱۰ درصد به صورت کشت دیمی و مابقی از طریق نزولات جوی و بارش انجام می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: برای تامین امنیت غذایی در کشور وابسته به آب هستیم و در این خصوص نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که در حال حاضر خشکسالی متداوم را در کشور می‌گذرانیم.

‌ این استاد دانشگاه عنوان کرد: هم اکنون در کشور برداشت آب از منابع تجدید پذیر است در این راستا بهره‌وری در شرب، صنعت کشاورزی پایین است.

وی با بیان اینکه برای تامین امنیت غذایی با کمبود آب مواجه هستیم تاکید کرد: بایستی برای افزایش بهره‌وری آب شرب و جلوگیری از هدر رفت آب برنامه مناسبی در نظر گرفت.

پورهمت یادآور شد: متاسفانه وقوع سیلاب ها در کشور افزایش یافته و کمبود آب و سیل باعث شده آب در بالا دست خارج و بایستی توجه ویژه به منابع آبی و ذخیره آب و آبخیزداری انجام شود.

وی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری و راندمان آب بایستی بالا رود عنوان کرد: یک و سه دهم تن به ازای هر متر مکعب ما در کشور تولیدات محصولات کشاورزی داریم و این میزان با سرمایه‌گذاری حاکمیتی قابل رشد بوده و بایستی در برنامه ها و سیاست‌های دولت قرار گیرد .

پور همت با بیان اینکه کشاورزان بایستی به این موضوع توجه داشته باشند که آب مازاد براشت می‌کنند و این آب مازاد را با افزایش بهره وری جبران کنند عنوان کرد: کاهش آب در آبخوان ها تهدید جدی برای اشتغال آنان در آینده خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه در مصرف آب در مناطق شهری نیز تلفات زیاد است گفت: نظام معماری شهرسازی طراحی مناسبی برای استفاده آب تصفیه شده انجام نداده است می‌توان میزان مصرفی آب در خانه با بازچرخانی آب مورد استفاده قرار گیرد .

پورهمت گفت: مصرف بی رویه آب باعث تولید و منشا ریزگردها شده است که به تناسب آن اقتصاد و سلامت جامعه را تهدید که که یک عزم جدی برای مدیریت منابع عرصه های طبیعی باید به وجود آید .

وی اذعان کرد: بایستی یک بسیج ملی برای حل مشکل آب پای کار آید بدون یک بسیج ملی حل این مشکل امکان پذیر نیست و بایستی یک تجدید نظر در حکمرانی آب و محیط زیست ایجاد کرد که در تحقق این امر بسیج نقش بسزایی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار