گفت‌وگوی بسیج با حسین مقدسی، کارآفرین نمونه کشور:

واردات بی‌رویه و سخت‌گیری در ارائه تسهیلات بانکی، تولید را کند می‌کند/به «شل» و «توتال» صادرات داریم

حسین مقدسی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره هولدینگ صنعتی «پارس جهد» اخیرا به همراه جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها، در حسینیه امام خمینی(ره) به دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی رفت. او از مشکلات حوزه کاری‌اش به ما می‌گوید.
کد خبر: ۹۴۸۷۷۱۲
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵

یک تولید کننده بزرگ ضنعتی کشور:

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، روز ۱۰ بهمن‌ماه جاری جمعی از کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش‌بنیان‌ها با حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. معظم‌له در این دیدار نکاتی مهم درباره الزامات رشد اقتصادی، رفع فقر در کشور، خصوصی‌سازی و بهبود فضای کسب و کار، ایراد فرمودند. یکی از شرکت‌کنندگان در دیدار با رهبر معظم انقلاب حسین مقدسی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره هولدینگ صنعتی «پارس جهد» بود. خبرگزاری بسیج با این کارآفرین و تولیدکننده به گفت‌وگو پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.   

صادرات به ۸ کشور آسیای جنوب شرقی 

مقدسی در این گفت‌وگو اظهار کرد: صنعت کشور مشکلات زیادی دارد اما همین که در جلسه‌ای چند ساعته و هر چند به طور کلی، مواردی از مشکلات طرح می‌شود، می‌تواند زمینه‌ای برای رفع آن‌ها باشد و ما امیدوار به برطرف‌شدن این مشکلات هستیم. وی درباره دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در این دیدار که در فضایی معنوی برگزار شد، رهبر معظم انقلاب مسئولان کشور را خطاب قرار دادند و از آن‌ها خواستند تا هوای بخش خصوصی را داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت هولدینگ صنعتی «پارس جهد» در بخش طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته کنترل و اندازه‌گیری برق، گفت: ما هم‌اکنون به ۸ کشور در آسیای جنوب‌شرقی از جمله مالزی، سنگاپور، تایوان و همچنین به روسیه و به شرکت‌های شل و توتال، صادرات داریم. کارخانه‌ای در مالزی برای بحث صادرات احداث کردیم اما ۲۰ برابر صادرات، واردات به کشور داریم.

واردات بی‌جا در برابر تولید ملی 

مقدسی تصریح کرد: در تولید برخی تجهیزات که نمی‌توانیم نیاز کشور را تامین کنیم، واردات توجیه دارد اما در برخی تولیدات مثلا مربوط به تجهیزات اندازه‌گیری دما که کل نیاز کشور را تامین می‌کنیم، شاهد هستیم که متاسفانه معادل حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو از همان تجهیزات، وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل هولدینگ صنعتی پارس جهد گفت: نوسان و نبود سنخیت در قیمت ارز، مشکلات بانکی، سخت‌گیری بی‌مورد در ورود برخی مواد‌ اولیه، تعامل اندک سازمان‌های دولتی در پرداخت به موقع بدهی‌شان به بخش خصوصی و نیز واردات بی‌رویه کالا‌هایی که نمونه آن‌ها در داخل تولید می‌شود، از جمله مشکلات عمده بخش صنعت در کشور است. مقدسی افزود: تغییر مکرر مدیران و نبود هماهنگی‌های لازم بین آن‌ها برای تعامل با بخش صنعت، از دیگر مشکلات ما است. 

افتتاح بزرگ‌ترین کارخانه تولید تجهیزات اندازه‌گیری کشور، در آینده  

وی گفت: از جلسه سال قبل با رهبر انقلاب تا جلسه اخیر، روند امور گمرکی بهتر شده اما مشکلات بانکی صنعتگران کماکان به قوت خود باقیست. بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، سخت‌گیری می‌کنند و بعضا وثیقه‌های سنگینی طلب می‌کنند که تهیه آن‌ها از عهده ما خارج است. این مشکل، موجب کندی تولید در کشور می‌شود.

مقدسی افزود: اگر مسئولان کشور نگاهی فراگیر و جامع به مسائل داشته باشند، اینگونه مشکلات قابل رفع‌شدن هستند. مدیرعامل هولدینگ صنعتی پارس جهد گفت: ما حدود ۲۵۰ نفر نیرو داریم که ۸۵ درصد آن‌ها از نخبگان هستند. هم‌اکنون در حال احداث بزرگ‌ترین کارخانه تولید تجهیزات اندازه‌گیری هستیم تا بتوانیم کل نیاز کشور به اینگونه تجهیزات را برطرف کنیم.

انتهای پیام/ 

آخرین اخبار