کارگردان تئاتر «جامانده» در گفت‌وگو با بسیج:

روایت تقابل دو جوان با جانباز دفاع مقدس که رنگ تعامل گرفت/ مشکلات اقتصادی و تبعیضات اداری، دو دغدغه عرصه تئاتر

محمدجواد رحمانی کارگردان تئاتر «جامانده» که در جشنواره «سودای عشق» برگزیده شد، موضوع جامانده را روایت می‌کند. هدف رحمانی، راهیابی به جشنواره فجر و موفقیت در آن است.
کد خبر: ۹۴۸۴۴۴۲
|
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

برگزیده جشنواره «سودای عشق» از ساری در گفت‌وگو با بسیج:

محمدجواد رحمانی برگزیده جشنواره «سودای عشق» از شهر ساری که کارگردانی تئاتر «جامانده» را به عهده داشت، درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به شناسنامه این تئاتر اظهارکرد: این نمایش به نویسندگی سیدهادی ساداتی و کارگردانی من، در جشنواره استانی مازندران شرکت کرد و موفق شد به جشنواره «سودای عشق» راه یابد و جوایز بازیگر برتر زن و مرد را دریافت کند.

وی با اشاره به روایت تئاتر «جامانده» افزود: این نمایش به روایت جانباز شیمیایی به‌جامانده از عملیات والفجر یک، در گردان کمیل می‌پردازد که به مدت 5 تا 7 شبانه‌روز بدون آذوقه و آب سر میکند و با جانفشانی از خاک و وطن دفاع میکند.

رحمانی گفت: در این نبرد، جانباز جامانده از آن عملیات چگونگی رویارویی و مبارزه را روایت می‌کند. البته در این نبرد به نقش سردار شهید سلیمانی که در ارتباط با این عملیات بوده است نیز اشاره شده است. وی تاکید کرد: جانباز این قصه، پس از شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی مصمم می‌شود تا رشادت‌ها و ایستادگی رزمندگان را در جامعه روایت کند. 

رحمانی ادامه داد: این جانباز جامانده از دوران دفاع مقدس وقتی خبر شهادت سردار سلیمانی را می‌شنود، تصمیم می‌گیرد به کوچه و خیابان برود و از ایثارگری‌های رزمندگان به مردم بگوید. این جانباز روزی در خیابان و در حالیکه وضعیت خوبی ندارد، دو جوان امروزی را می‌بیند که در حال نواختن موسیقی هستند. وی افزود: این رزمنده بدون توجه به نوازنده‌ها داستان خود را روایت کند اما یکی از این جوان‌ها، جلوی مرد جانباز را می‌گیرد و به او میگوید که شما مزاحم کار ما شده‌اید. کشمکش میان نماد مقاومت و سنت با جوان که نماد نسل امروز است، ادامه می‌یابد و با یکدیگر در تبادل و گفتگو قرار می‌گیرند.

وی گفت: جانباز با مهربانی، جوانان را متوجه می‌کند که من کاری به ارائه هنر شما ندارم و کار من روایت خاطرات است. جوان‌ها در حین روایت‌های جانباز، از مشکلات‌شان از جمله بیکاری می‌گویند. گفت‌وشنود جانباز و جوان‌ها، به گفتمان تبدیل می‌شود و تقابل آن‌ها، به نقطه مشترک تعامل می‌رسد.

رحمانی با اشاره به برخی دغدغه‌های موجود در عرصه تئاتر و نمایش، تصریح کرد: دغدغه اصلی ما علاوه بر برخی مشکلات اقتصادی، بعضی از تبعیضات اداری هم است که البته می‌دانیم دلسوزان نظام، پیگیر رفع آن هستند.

وی گفت: امیدوارم حمایت از هنر بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و تبعیضی در این بین، دیده نشود. با تلاشی که در عرصه هنر استان مازندران و شهرستان ساری داشتیم، توانستیم با حمایت مسئولین امر به جشنواره ایثار در شهر «یزد» که در حال برگزاری است، راه یابیم.

کارگردان تئاتر «جامانده» گفت: تلاش ما این است تا به جشنواره فجر راه یابیم و جوایز برترین‌های کشوری را که شایسته آن هستیم را دریافت کنیم.

ت-۵۳۷۹

انتهای  پیام/

ارسال نظرات