مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد:

آب انتقالی از دریا برای واحدهای پرآب خواه نخواهد بود

جوادیان زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد گفت: خط انتقال آب از دریا به استان یزد برای کشاورزی و واحد های پر بازده، واحدهای کم آب خواه و کشت گلخانه ای، است و پشتیبان آب شرب خواهد بود.
کد خبر: ۹۴۸۲۷۱۷
|
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، محمد مهدی جوادیان زاده در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد جز فقیر‌ترین استان‌های کشور از لحاظ منابع آبی است اظهار کرد: در کنار این فقر آبی که همیشه همراه استان بوده است، اهمیت کشاورزی نیز از گذشته در استان یزد وجود داشته و در کنار آن افزایش میزان مصرف آب باعث شده بسیاری از سفره‌های زیر زمینی یزد ممنوعه و فاقد بهره برداری باشد که این مسائل باعث شده موضوع انتقال آب به استان یزد در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه مصرف باید مدیریت صحیحی انجام شود تا سفره‌های زیر زمینی به سمت پایداری بروند و در کنار آن توسعه منابع آبی نیز برای دولت مهم است و جز اولویت‌ها قرار دارد در همین زمینه پروژه‌های افتتاحی در زمان سفر ریاست جمهوری تامین آب یا پایداری آب شرب در اولویت قرار گرفته است تا ناطرازی آب استان را تا حدودی حل کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به برخی پروژه‌های پیشنهادی در زمان سفر ریاست جمهوری به استان یزد گفت: احداث مخزن ۴۰ هزار مترمکعبی، پروژه بازچرخابی پساب که برای پایداری آب‌های زیر زمینی ایجاد خواهد شد، پروژه خط سبز آبرسان که با توجه به تاکید وزارت خانه مبنی بر اینکه آب با کیفیت به مردم برسد که این طرح عملیات اجرایی آن اغاز خواهد شد، ابرپروژه خط دوم انتقال آب به مقصد یزد از خلیج فارس به یزد که پروزه خط پدافندی است که در زمان سفر ریاست جمهور عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: در دور اول سفر نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی کردیم که نزدیک ۷۵ درصد آن پرداخت شده است، که احداث ۱۱۰ هزار مترمکعب برای ذخیره آب انتقالی از جمله این پروژه‌ها است.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه کاربری خط انتقال آب از دریا به استان یزد برای کشاورزی و واحد‌های پر بازده، واحد‌های کم آب خواه و کشت گلخانه‌ای است، ولی پشتیبان آب شرب هم خواهد بود تصریح کرد: این خط قرار است استان‌های فلات مرکزی را با هدف یزد پوشش دهد به همین دلیل کرمان و هرمزگان نیز از این خط بهره‌مند خواهند شد.

وی ادامه داد: این خط نیاز‌های تا سال ۱۴۳۰ استان‌های فلات مرکزی را پوشش می‌دهد و نگرانی‌ای از لحاظ آب شرب نخواهیم داشت.

جوادیان زاده با تاکید بر اینکه هزینه این انتقال آب گران قیمت است تصریح کرد: کشاورزی و صنایعی می‌توانند از این آب استفاده کرده و برای آن‌ها مقرون به صرفه است که حداقل استفاده از آب را داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های این انتقال آب این است که این طرح قبلا توسط چادرملو انجام شده است و در حال حاضر کار بسیار سریع خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: کلیات لازم در مورد تامین این منابع انجام شده و مجوز‌های لازم نیز اگر لازم باشد اخذ خواهد شد.

وی ادامه داد: با منابع آبی فعلی در تابستان در نهایت، توان پاسخگویی به ۳۰ درصد نیاز آب شرب همشهریان را خواهیم داشت و حتی توان تامین آب بی کیفیت را نیز نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با اشاره به برخی انتقاد‌ها مبنی بر اینکه آب را به استان نیاوریم چرا که ممکن است صنایع آلاینده ایجاد شود اظهار کرد: این بحث اشتباه است، چون آب باید بیاید، ولی اینکه صنایع آلاینده ایجاد نشود باید از طرق دیگر کنترل شود.

ارسال نظرات