خبرهای داغ:
رییس اداره دامپزشکی اسدآباد:

قطعه‌بندی مرغ فقط در مراکز دارای مجوز مجاز است

همدان-رییس اداره دامپزشکی اسدآباد گفت: برابر ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی، قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت مرغ در فضاها، کارگاه‌ها و واحدهای دارای پروانه بهداشتی از دامپزشکی و تحت نظارت مسئول فنی مجاز است.
کد خبر: ۹۴۸۰۱۰۳
|
۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، افرادی که مرغ، این کالای لوکس را خرید می‌کنند وقتی از فروشنده می‌خواهند خرید را برای آنان قطعه کند با این جواب مواجه می‌شوند که دامپزشکی اجازه قطعه کردن را نمی‌دهد.

در برخی مراکز، اما قطعه کردن صورت می‌پذیرد. یک بانوی خانه‌دار اهل اسدآباد در این باره به ما می‌گوید: زمانی که به مرغ فروشی می‌گوییم مرغ را برای ما قطعه کن با جواب منفی مواجه می‌شویم اما از آن سو زمانی هم که در یک مرکز عرضه که مجوز قطعه دارد خرید می‌کنیم به علت شلوغی باید بالای سی دقیقه معطل شویم تا مرغ قطعه شود.

دامپزشکی به عنوان مسئول مستقیم این موضوع نظر دیگری دارد.

رییس دامپزشکی اسدآباد در این خصوص گفت: برابر ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی، قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت مرغ در فضاها، کارگاه‌ها و واحدهای دارای پروانه بهداشتی از دامپزشکی و تحت نظارت مسئول فنی مجاز است.

حسین وثوقی کیا تصریح کرد: در این واحدها نظارت مستمر توسط مسئول فنی انجام می‌شود و این در شرایطی است که بعضا در برخی واحدهای متخلف مرغ تاریخ گذشته به صورت فله‌ای و فاقد هویت در اختیار مردم قرار گرفته و از فضای بهداشتی لازم برای قطعه‌بندی نیز برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه منطقی و منصفانه نیست محصولات ناسالم به شهروندان عرضه شود، عنوان کرد: گاها وقتی محصول برخی مرغ‌فروشی‌ها به فروش نرفته و تاریخ مصرف آن به اتمام می‌رسد سودجویان اقدام به خارج کردن مرغ از کیسه، قطعه‌بندی و فروش به صورت فله‌ای می‌کنند که این اقدام تقلب و تخلف بهداشتی محسوب می‌شود.

رییس دامپزشکی اسدآباد با بیان اینکه در شهرستان ۵ واحد قطعه بندی مجوز دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: این مراکز مرغ را به صورت سالم و با حفظ شرایط بهداشتی و رعایت زنجیره سرد از کشتارگاه، حمل، نگهداری و زیر نظر مسئول فنی، قطعه بندی و به متقاضیان عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به جمعیت، این تعداد مرکز عرضه در سطح استان بی‌نظیر است، بیان کرد: در شهر بزرگی مثل همدان نیز ۶ مرکز قطعه مرغ وابسته به مرکز عرضه فعالیت دارند.

وثوقی کیا همچنین به وجود یک کارخانه قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت صنعتی در شهرک صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: این مرکز با ظرفیت قطعه‌بندی روزانه 3 تن گوشت مرغ و زیر نظر مسئول فنی دامپزشک در حال تولید و فعالیت بوده و امتیاز بزرگی برای اسدآباد به حساب می‌آید و محصولات این کارخانه علاوه بر  توزیع در سطح شهر اسدآباد به شهرستان و استان‌های اطراف نیز ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: در بازدیدهای مستمر و روزانه از مراکز عرضه در چندین نوبت از برخی واحدها، قطعات گوشت مرغ مانند ران و سینه، بال و کتف و ... به صورت فله‌ای با اوزان بالا فاقد شرایط ارگانولپتیکی، بو کرده و فاسد که در اماکن غیربهداشتی مانند زیر زمین و محل‌های مخفی و فاقد شرایط کشف ضبط و بعد از معدوم‌سازی توسط بازرسین بهداشتی این اداره از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: با این اوصاف، دامپزشکی از یک سو باید وظایف ذاتی و حاکمیتی خود را که همان نظارت بهداشتی و حفاظت از امنیت غذایی مردم هست اجرا کند و از جانب دیگر نیز از واحدها و کارخانه‌هایی که سرمایه‌گذاری زیادی کرده و حداقل شرایط بهداشتی را در چارچوب قانون و تحت نظارت دامپزشکی و سایر دستگاه‌های نظارتی فعالیت می‌کنند در مقابل واحدهای غیرمجاز قطعه بندی حمایت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات