ثروتی که ریشه در خاک دارد؛

کشاورزی استان مرکزی ظرفیتی عظیم برای اشتغال‌ زایی و ارزآوری/رشد 20 درصدی صنایع تبدیلی در دولت سیزدهم

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی کشور می ‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند و از سوی دیگر به ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا کمک کند.
کد خبر: ۹۴۷۸۳۷۷
|
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان  مرکزی؛ بخش کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی در جهان است چراکه علاوه بر اشتغال 45 درصدی، 1.3 درصد کل خشکی ‌های روی زمین را به خود اختصاص می دهد.
بخش کشاورزی در اقتصاد استان مرکزی نیز جایگاه ویژه ای دارد؛ کسب مقام‌ های برتر در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و دامی، فرصت‌ های زیادی برای سرمایه‌ گذاری در بخش‌ های مرتبط با کشاورزی ایجاد کرده که کمتر به آن ها توجه شده است.

شهرستان ‌های استان را که بررسی می ‌کنیم قابلیت ‌های فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد؛ با توجه به توسعه کشت ‌های گلخانه ‌ای، اصلاح الگوی کشت و توجه به پتانسیل‌ ها، فرصت‌ های خوبی برای سرمایه‎ گذاران در این بخش فراهم می ‌شود.

دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور، در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و به اذعان مسئولین سالانه بیش از سه میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

سطح زیر کشت اراضی استان 675 هزار هکتار است که شامل حدود 383 هزار هکتار اراضی زراعی،76 هزار هکتار اراضی باغی و آبی و 216 هزار هکتار هم مربوط به اراضی بهترین کشت و اراضی که برای سال بعد استراحت و مورد بازیابی قرار می گیرد.

اما کشاورزان این استان به مانند سایر نقاط کشور از دسترنج خود عایدی زیادی ندارند چراکه همواره در هر کِشتی سود اصلی در جیب دلالان می رود. به علت کمبود صنایع تبدیلی، نبود سردخانه و شرایط نامناسب نگهداری هر سال، شاهد از بین رفتن انواع محصولات تولیدی کشاورزان استان در بخش‌ های مختلف هستیم.

در چند سال گذشته در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی توجه و نگاه ویژه‌ ای وجود داشته اما با این حال کافی نیست. توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی کشور می ‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند و از سوی دیگر به ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا کمک کند.

صنایع تبدیلی، راه نجات از وابستگی به اقتصاد نفتی

ایجاد ارزش افزوده بالا، تقویت و افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش ضایعات و توسعه اشتغال، با فرآوری تولیدات کشاورزی از طریق تغییرات فیزیکی، شیمیایی، ذخیره سازی، بسته بندی و توزیع از جمله دیگر ویژگی های خاص صنایع تبدیلی است.

با کمی تحقیق در بازار جهانی صنایع تبدیلی به این نتیجه می رسیم که این صنایع در ایران از تولد تاکنون با مشکلات و چالش‌ های زیر ساختی و اساسی مواجه بوده و تا به امروز نیز مسیری را پیموده که گویی متولی خاصی برای این صنعت مهم و پول ساز در کشور وجود ندارد. هنوز تولید کنندگان این بخش نتوانسته اند از ظرفیت واقعی صادرات انواع محصولات کشاورزی فرآوری شده که اکثراً برند جهانی محسوب می شوند نظیر انار، پسته، انگور، زعفران، چغندر قند، گیاهان دارویی و ... به خارج از کشوراستفاده بهینه کنند.

بالا بودن هزینه تولید، ضعف سیستم حمل و نقل، پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ بالا، خام فروشی، استفاده نکردن از فناوری ‌های نوین در فرآوری و نبود برندهای قوی صادراتی از مهمترین موانع پیش روی توسعه صنایع تبدیلی بوده و هست.

حمایت از صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می ‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی این بخش مهم و استراتژیک ایفا کند و تأتیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی داشته باشد.

عدم توجه به ظرفیت صنایع تبدیلی به عنوان چالش جدی در صنعت کشور می تواند ناشی از نبود برنامه ریزی قوی، نداشتن استراتژی راهبردی مناسب، اجرای ضعیف سیاست های اقتصادی خرد و کلان، ضعف مدیریت مسئولان و مهمتر از همه فقدان حمایت دولت از صنعتگران و سرمایه گذاران این بخش باشد که نتوانسته نقش لازم را در توسعه کشاورزی به ویژه از طریق ایجاد بازار پردرآمد برای کشاورزان خرده مالک ایفا کند.

اما گویا دولت سیزدهم به طور جدی توجه به این بخش را از اولویت های خود در نظر گرفته و طی مدتی که سکان اداره کشور را به دست گرفته حمایت و افزایش ظرفیت صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است.

رشد 20 درصدی صنایع تبدیلی در دولت سیزدهم

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش از رشد 20 درصدی صنایع تبدیلی در کشور خبر داد و گفت: تولیدات صنایع تبدیلی کشور به ۶ میلیون تن رسیده است.

وی با ذکر این نکته که کمبود صنایع تبدیلی به شدت در کشور احساس می شود، توضیح داد: با توجه به این که همچنان 30 درصد از تولیدات کشاورزی کشور تبدیل به ضایعات می شود، ضرورت صنایع تبدیلی برای جلوگیری از ضایعات دو چندان است.

فرآوری 221 هزار تن از محصولات کشاورزی استان

رضا باجلان، مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از بهره برداری از 23 واحد صنایع تبدیلی از ابتدای سال در این استان خبر داد و گفت: این واحدها توانسته اند 190 هزار تن به ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی، عمل آوری، بسته بندی و نگهداری اضافه و 340 شغل نیز ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه فرآوری 221 هزار تن از محصولات کشاورزی استان در سال جاری به دست آمده است، افزود: با افزوده شدن این ظرفیت مجموع ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی استان به سه میلیون و 900 هزار تن می رسد.

باجلان بیان کرد: سیاست ها و برنامه های پیش رو، بازسازی و نوسازی صنایع تبدیلی قدیمی است، تا بتوان تتبیت اشتغال را محقق و تکنولوژی واحدهای قدیمی را بروزرسانی کرد و ارزش افزوده محصولات کشاورزی را افزایش داد.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: اداره واحدهای صنایع تبدیلی به روش قدیم و عدم مدیریت علمی این واحدها از جمله مهمترین عوامل غیرفعال بودن واحدهای صنایع تبدیلی یا فعالیت پایین تر از ظرفیت اسمی این واحدها است.

باجلان خاطرنشان کرد: در مدیریت واحدهای صنایع تبدیلی به سبک قدیم، مدیران این واحدها فکر می کنند که با راه اندازی یک واحد تولیدی محصولات آنان در بازار به فروش خواهد رفت در صورتی که این‌ گونه نبوده و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و شدت رقابت در بازار داخلی و جهانی باید به صورت علمی نسبت به مسائل برخورد شود.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از ایجاد کارخانه تولید قند از چغندرقند در شهرستان شازند خبرداد و گفت: وجود کارخانه قند در گذشته در این شهرستان ظرفیت‌ ارزشمندی برای کشاورزان محسوب می‌ شد که بنا به دلایلی تعطیل شد اما ایجاد یک کارخانه قند دیگر با تجهیزات و عوامل تولید مدرن در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایجاد کارخانه تولید قند از چغندر علاوه بر افزایش تولید در شهرستان شازند و استان مرکزی، زمینه افزایش کشت این محصول تا دو هزار و 800 هکتار در این شهرستان و استان را فراهم می ‌کند.

وی گفت: خوشبختانه در قالب اقتصاد مقاومتی چند پروژه بزرگ ملی در دست اقدام است. یکی از این پروژه ها، روغن کشی از دانه های روغنی با با سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی و پیشرفت فیزیکی 85 درصدی است که پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره برداری برسد، این پروژه بیش از 150 نفر اشتغالزایی به همراه دارد.

وی افزود: سیلوی نگهداری نهاده دامی و تولید کنجاله از ضایعات روغن کشی برای خوراک دام و طیور از دیگر پروژه ها است که برای 300 نفر اشتغال را به همراه خواهد داشت.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: تولید انواع خوراک آماده دام و طیور، بسته بندی انواع مواد غذایی، عسل، زعفران، سبزیجات، تولید انواع عرقیجات گیاهی، عمل‌آوری و بسته بندی انواع گوشت از جمله طرح ‌هایی هستند که بهره برداری از آنها در سال جاری آغاز شده‌ است.

18.5 درصد، سهم اشتغال بخش کشاورزی استان

صفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه در استان مرکزی بیش از سه میلیون تن در سال تولید محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد، گفت: جایگاه استان مرکزی به عنوان استانی کشاورزی مطرح است در حالیکه که این بخش در ذیل سایه صنعت قرار گرفته است.

وی افزود: با وجود اینکه استان مرکزی استانی صنعتی است نباید جایگاه کشاورزی آن نادیده گرفته شود؛ این استان جزء 10 استان اول در بخش کشاورزی کشور مطرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد: در بسیاری از محصولات نظیر تولیدات دامی نظیر گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز با مازاد مواجه هستیم و بیش از نیاز استان تولید می ‌شود.

وی افزود: در تولید گوشت مرغ حدود 65 هزار تا 100 هزار تن در سال ظرفیت خالی در استان وجود دارد و در صورتی که بازار ظرفیت داشته باشد و مدیریت صادرات داشته باشیم بیش از 500 هزار تن ظرفیت تولید خواهیم داشت‌‌.

صفری تولیدات بخش کشاورزی استان را سه میلیون و 107 هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: از مجموع تولیدات، یک میلیون و 925 هزار تن در بحت محصولات زراعی،۵۵۷ هزار تن باغی،572 هزار تن آبی و 5 هزار و 400 تن مربوط به آبزیان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی سهم اشتغال بخش کشاورزی استان را 18.5 درصد عنوان کرد و گفت: در استان مرکزی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی 93 هزار و 500 نفر است و سهم‌ این استان از تولید ناخالص داخلی حدود 3.33 است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار