امام‌جمعه میبد:

حرکت نظام آموزشی به سمت پرورش قوه ابتکار، اندیشه ورزی و تولید علمی باشد

خطیب جمعه میبد گفت: رتبه‌های زیادی را توسط دانشمندان کشورمان در حوزه‌های مختلف پشت سر گذاشتیم اما نباید متوقف شویم و باید ...
کد خبر: ۹۴۷۶۹۵۰
|
۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از میبد آدینه،حضرت آیت‌الله اعرافی امام‌جمعه میبد با تبریک هفته پژوهش به همه پژوهشگران، محققان، استادان در دانشگاه‌ها، حوزه و آموزش‌وپرورش و دیگر نهادها گفت: ما در حوزه، دانشگاه و آموزش‌وپرورش باید تلاش کنیم پژوهش سهم نظامات در آموزش‌های علمی دریافت کند.
امام‌جمعه میبد بابیان اینکه حرکت نظام‌های آموزشی ما در همه بخش‌ها باید هرچه بیشتر به سمت پرورش قوه ابتکار، اندیشه ورزی و تولید علمی و حمایت از تولیدات علمی باشد گفت: مع الاسف به‌رغم همه پیشرفت‌ها که در مراکز علمی ما دنبال می‌شود در این حوزه کمبودهایی داریم.
خطیب جمعه میبد با تأکید بر صیانت و ارتقاء از جایگاه و رتبه رشد علمی از سوی نظام علمی کشور گفت: رتبه‌های زیادی را توسط دانشمندان کشورمان در حوزه‌های مختلف پشت سر گذاشتیم اما نباید متوقف شویم و باید در کنار این رشد علمی و مقاله، تولیدات علمی را به تولید فناوری‌ها و اموری که گره را از کار باز می‌کند تبدیل کنیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه ما در دانش نانو و ژنتیک مقالات و یافته‌های علمی زیادی داریم تصریح کرد: ما در بیش از ۲۰ حوزه علمی دنیا گام‌های بزرگی برداشتیم؛ در نانو به مقاله و نظریات علمی دست یافتیم اما در فناوری نانو خیلی پایین‌تر قرار داریم، در ژنتیک و صنایع نظامی گام‌های بزرگ‌تری برداشتیم اما نباید متوقف شویم.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: نکته دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان است که گام خوبی در معاونت علمی، بنیاد نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شد و مبدأ پیشرفت و برکات زیادی در صنعت و اقتصاد شد.
وی گفت: در استان یزد و شهرستان میبد هم شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان وجود دارند و بخش خصوصی باید تحرک بیشتری به خرج دهند و دستگاه‌ها هم حمایت کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بنیان‌های صنایع و اقتصاد ما را مستحکم‌تر و تحولات بزرگی رقم بزنند.
آیت‌الله اعرافی بابیان اینکه جمعی از جوانان و فعالان اقتصادی ما در حوزه سرامیک از تولید سرامیک و کاشی به عمق مساله و به سمت تولید صنعت و ماشین کاشی و قطعه‌سازی و صنایع فناوری‌های پیشرفته حرکت کرده‌اند اظهار داشت: از صاحبان صنعت انتظار می‌رود با شتاب و اتکاء و سرمایه‌گذاری، مبدل به صنایع و ماشین کاشی، قطعه‌سازی و فناوری‌های ماشین‌سازی شوند.
امام‌جمعه میبد تصریح کرد: شهرستان میبد در محورهایی می‌تواند به قطب دانش تحقیق و پژوهش تبدیل شود به شرطی که دستگاه‌ها کمک کنند و صنایع رویکرد علمی و دانش پیدا کند.
خطیب جمعه میبد در محور سوم بیانات خود هفته وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی داشت و گفت: ما به‌عنوان حوزه و دانشگاه به‌عنوان قشرهای برجسته جامعه باید در کنار هم باشیم و ممکن است سلایق متفاوت باشد اما باید گفتگو، تعامل و ارتباط قوی داشته باشیم و هیچ مانعی و عاملی نباید دانشگاهی و حوزوی را از گفتگو با یکدیگر و تعامل باز دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حق این جامعه بر ما این است که باهم گره کار جامعه را باز کنیم چراکه جامعه به دست نخبگان اداره می‌شود و ارباب علم، فرهنگ و دانش وظیفه دارند باهم تعامل کنند.
وی بابیان اینکه هرزمانی قشر حوزه و دانشگاه کنار هم بودند؛ نهضت‌های مهمی به وجود آمد و هرچه شکاف زیاد شد جامعه خسارت کرد، اظهار داشت: راهبرد همکاری، هم‌افزایی، تعامل و اقدامات مشترک حوزه و دانشگاه را همه باید مهم بدانیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر از بیانات خود به مسائل منطقه و شهر پرداخت و گفت: به سمت آخرین فصل سال حرکت می‌کنیم و دستگاه‌هایی که در اولویت‌های اعلام‌شده قدمی برداشتند تشکر می‌کنیم و در مواردی هم که ارزیابی می‌شود شاهد پیشرفت در اولویت‌ها در ادارات و دستگاه‌ها نیستیم.
آیت‌الله اعرافی گفت: این انتظار وجود دارد که ادارات و دستگاه‌ها تحرک بیشتری را در فصل باقی‌مانده سال برای پیشبرد امور ادارات و حل مسائل و پیاده‌سازی اولویت‌های اعلام‌شده نشان دهند و با فرمانداری همکاری کنند و فرمانداری هم پی گیری مجدانه را در ادامه اولویت‌ها تا پایان سال انجام دهد.
وی با تأکید به مقوله اخلاق و فرهنگ به‌مثابه روح جامعه اظهار داشت: باید به همان شکوه نماز و جمعه و جماعت و مراسم‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی که قبل از کرونا داشتیم برگردیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر می‌خواهیم مشکلات اجتماعی را کاهش و آسیب‌های اخلاقی را ارتقاء دهیم، باید مساجدمان را آبادتر و فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌مان را ارتقا دهیم.
آیت‌الله اعرافی عدالت در جامعه را یکی از محورهای بیانات خود قرار داد و گفت: تأمین نیاز متناسب برای همه آحاد جامعه نکات کلیدی است که باید مدنظر باشد.امام‌جمعه میبد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بیمارستان و کمبود پرستار را یکی دیگر از اولویت‌های این شهرستان خواند و گفت: پرستاران بار سنگینی بر دوش دارند و باید هرچه سریع‌تر به این مشکل پاسخ داده شود. وی با اشاره به اینکه در مسائل بنیادین علمی، اخلاقی و فرهنگی در آموزش‌وپرورش کارهای خوبی در حال انجام است که نیاز به تکمیل است، گفت: حوادث اخیر نشان داد باید با نسل جوان در تعامل و ارتباط قوی داشته باشیم چراکه همه عزیزان و جوانان ما برای ما عزیز و محترم‌اند و کسی هم اگر سؤال و شبهه دارد باید احترام قائل شویم و روحانیت و آموزش‌وپرورش، وظایف علمی فرهنگی خود را مهم بدانند و در تعامل قوی با نسل جوان باشند.
امام‌جمعه میبد با قدردانی از شورای تأمین و بسیج و سپاه و مردم که در حوادث و وقایع در صحنه بودند گفت: جوانان عزیز باوجود مشکلات از خودآگاهی، بیداری و بصیرت نشان دادند و دوستان بسیج و سپاه پایگاه‌ها را فعال و ارتباطشان را با نسل جوان تقویت کردند و کمترین مساله را شاهد بودیم که آن‌هم با کار فرهنگی و اقدام درست قابل‌حل است.
آیت‌الله اعرافی در بخش آغاز بیانات خود هم با تسلیت ایام فاطمیه گفت: در فاطمیه دوم باید تحرک و تلاش بیشتر برای احیاء این مراسم و زنده داشت یاد و نام فاطمه، به‌خصوص ترسیم سیمای فاطمه و تبیین چهره فاطمه در همه ابعاد به‌ویژه برای دختران و زنان شریف پرداخته شود.
امام‌جمعه میبد بابیان اینکه وظیفه ما در این روزگار سخت و دشواری که تمدن غربی تلاش می‌کند زن را از ارزش‌های متعالی اسلام دور و جامعه را از الگوی فاطمه و علی و الهی و معنوی جدا کند سنگین و بسیار حساس است اظهار داشت: همه ما در خانه، مدرسه، مغازه، کارخانه، محیط‌های اجتماعی و مسجد و منبر و محراب باید با زبان درست وظیفه‌داریم با تحلیل دقیق و تبیین با حکمت و صحیح و شیوه‌های جذاب این الگوی متعالی و معارف نورانی به جامعه و نسل جوان و زنان و دختران عزیزمان منتقل کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: وظیفه روحانیت و عناصر فرهنگی در این زمان بیش از هرزمان دیگری، در این غوغای فکری، فرهنگی، معرفتی، اعتقادی و اخلاقی در تهاجم بی‌نظیری که به همه مبانی اعتقادی فکری و اخلاقی ما روا داشته شده است سنگین است.
آیت‌الله اعرافی افزود: ما در مقوله زن و خانواده بهترین و زیباترین سخنان و زیباترین الگوهای عقلانی، عاطفی و اخلاقی داریم که تلاش دشمنان اسلام و انقلاب این است که الگوهای شیطانی و شهوانی را جایگزین این الگوهای معنوی، آسمانی و درست و زندگی ساز کنند.
خطیب جمعه میبد اظهار داشت: ما فاطمه را الگویی می‌بینیم که هم مجاهد و مربی اجتماعی و حاضر درصحنه که محل مراجعه زنان و مردان مدینه در دریافت معارف الهی است و این الگویی است که اسلام و اولیای الهی برای زن، خانواده و جامعه می‌پسندند.
وی تصریح کرد: الگوهای غربی ممکن است در یک نگاه گذرا سازگار باشد؛ اما با انسانیت انسان و همه ابعاد وجود انسان فاصله دارد و با دروغ و شهوت لطمه می‌زند اما همه افتخار ماست که فاطمه داریم و خانه فاطمه و علی الگوی ماست و در ایام فاطمیه باید تلاش پیوسته، مسنجم در تبیین این الگو ضرورت دارد تا شاهد یک رشد بیشتر در ترویج و تبیین این حقایق و احیاء مراسم فاطمیه باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار