برگزاری همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا / مجمع خیرین سلامت پای ثابت حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان است + (تصاویر)

همایش یک روزه امنیت غذایی کودکان شبکه بهداشت و درمان دنا باحضور جمعی از مدیران و مسئولان حوزه سلامت در شهرستان دنا برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۷۰۴۶۰
|
۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، این همایش با حضور جمعی از مسئولان بهداشت و درمان شهرستان دنا و مشاور عالی ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، معاونت مرکز بهداشت استان، هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت استان، مرکز سیاستگذاری دانشگاه علوم پزشکی ، روسای مراکز بهداشت شهرستان های استان، دبیر کانون های خدمت رضوی و جمعی از کارشناسان و متخصصان تغذیه در شهرستان دنا برگزار شد. 

دکتر احسان کریمی زاده رئیس شبکه بهداشت شهرستان دنا در این آیین ضمن خیرمقدم به حاضرین گفت: هدف از برگزاری این همایش بیان وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در بحث امنیت غذایی و اینکه در چه جایگاهی قرار داریم .

کریمی زاده  بیان داشت: یکی از اهداف اصلی این سمینار، شروع و پایه ریزی یک کارگروه با عضویت نهادها و سازمان های مرتبط، جهت هدفمندسازی و قانون مند کردن توزیع حمایت نهادهای دولتی و خیریه در زمینه تغذیه خواهد بود.
وی همچنین افزود: در آینده نزدیک، یک طرح پژوهشی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و شبکه بهداشت و درمان دنا، با هدف جمع آوری دقیق اطلاعات تغذیه ای استان و وضعیت کودکان استان شروع خواهد شد.
برگزاری چنین سمینار بزرگ و با استقبال بی نظیر از سوی مسئولین استانی در شهرستان دنا بی سابقه بوده است و نشانگر دیدگاه مثبت مسئولین و کارشناسان نسبت به موضوع سمینار دارد.

وی بیان کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ دسترسی خوب و عادلانه به مواد غذایی دچار مشکل اند هر چند نهادهایی خیریه ای شکل گرفته است که هدف انها توزیع عالانه مواد غذایی بین مردم است اما به صورت علمی و عادلانه این موضوع انجام نمی شود.

وی ابراز داشت : توزیع خدمات به صورت جزیره ای ثمره ای جز هدررفت منابع ندارد و باید خیرین و نهادهای حمایتی برنامه های خود را در حوزه امنیت غذایی اعلام کنند تا به صورت علمی و دقیق بسته های حمایتی انها بین مردم استان توزیع شود.

کریمی زاده به طور ویژه از مجمع خیرین سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد و همکاری با شبکه بهداشت شهرستان دنا تقدیر کرد و گفت: این مجمع تاکنون لطف زیادی به ما داشته است و امیدواریم در ادامه نیز از خدمات این نهاد فعال و پویا در استان بهره مند شویم.

رئیس شبکه بهداشت شهرستان دنا در پایان با اشاره به اینکه  این شهرستان در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی دچار محرومیت هایی است افزود: امیدواریم مجمع خیرین سلامت احداث مرکز جامع خدمات سلامت میمند در شهرستان را به زودی آغاز کند.

در این همایش یک روزه فرشته بوستانی رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و دکتر جانمحمد ملک زاده متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص امنیت غذایی و تغذیه و همچنین کمبود برخی ویتامین ها در مردم استان، وضعیت امنیت غذایی خانوارها در کهگیلویه و بویراحمد و مشکلات بهبود تغذیه و  سوء تغذیه ، انواع و علل و نحوه برخورد با کودکان دچار در تاخیر رشد مباحثی را مطرح و وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در برخی زمینه ها را نامطلوب ارزیابی کردند.

ملک زاده؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، به نقل از آمارهای کشوری بیان داشتند سوء‌ تغذيه علت مستقيم و غير مستقيم 60 درصد از مرگ كودكان ايراني است، براساس نتايج مطالعات سال 74 در ايران، 20 درصد كودكان به كوتاهي قد 7/1 درصد به لاغري (وزن براي قد) و 16/6 درصد به كم وزني (وزن براي سن) و در مجموع 43/7 درصد به سوء تغذيه و عوارض آن دچار بوده‌اند.
همچنین به نقل از آمارهای رسمی، این آمار در مناطق روستایی کشور به حدود دو برابر افزایش پیدا می‌کند. براساس مطالعات، در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و ایلام و کوتاهی قد، کم‌وزنی و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوءتغذیه است. علاوه بر سوءتغذیه کودکان، در سال‌های گذشته گزارش‌های مختلفی از افزایش چشمگیر قیمت مواد پروتئینی مثل گوشت قرمز در ایران منتشر شده که باعث شده بسیاری از خانوارهای بی‌بضاعت و حتی طبقه متوسط، مصرف مواد پروتئینی را کاهش دهند.

دکتر محمد ملک زاده سرپرست معاونت بهداشتی ورئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش گفت: بحث امنیت غذایی یک موضوع امنیت ملی است و همکاری بین بخشی ، عدالت غذایی و مشارکت های مردمی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشارکت های مردمی  خوب کار و فعالیت نکرده ایم، افزود: در توزیع عادلانه غذا در جامعه دچار مشکل هستیم و باید در روستا و مناطق محروم توزیع مواد غذایی به صورت مداوم و عادلانه صورت گیرد.

وی خواستار ورود جدی خیرین عرصه سلامت به موضوع آموزش مردم در بحث تغذیه شد.

ملک زاده ابراز داشت: در حوزه تغذیه باید به سمت اشتغالزایی در سطح خانواده ها برویم و تکنولوژی در تولید مواد غذایی را نیز قوی کنیم.

سرپرست معاونت بهداشتی ورئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امیدوارم با برنامه ریزی و همکاری بین بخشی وکمک افرادی که در این حوزه دخیل هستند بتوانیم بر مشکلات فائق شویم.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین سلامت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این همایش به تشریح خدمات این مجمع و پروژه های مختلفی که  با کمک خیرین در حوزه بهداشت و درمان در سطح استان احداث کرده است اشاره کرد و گفت: در بحث تغذیه و مباحث مربوط به آن باید اموزش های لازم به زنان و مادران باردار و حتی کودکان ارایه شود.

کیان دهراب پور افزود: بیشتر فعالیت ها در حوزه عمرانی صورت گرفته است و کمتر به حوزه برنامه های ساختاری و نرم افزاری در بخش بهداشت و درمان توجه شده است و باید با تعامل و همکاری شرکت های غذایی موارد مربوط به تغذیه در سطح استان مورد توجه قرار گیرد و گام های موثر تری برداریم.

دکتر علی موسوی زاده رئیس مرکز شورای مرکزسیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز گفت: کهگلیویه و بویراحمد با داشتن ظرفیت های عظیم در حوزه منابع طبیعی ، نفت و گاز، آب ، نیروی انسانی و سایر بخش ها استان محرومی نیست و حلقه مفقوده جای دیگری و در این حوزه مشکل داریم.

 وی بیان کرد: با گذشت چند سال هنوز برنامه جامع سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز تدوین نشده است و  نابرابری سلامت و فقدان عدالت در مولفه های سلامت از جمله مشکلات ماست.

موسوی زاده ابراز داشت: باید در مراکز خدمات جامع سلامت و از طریق دهگردشی پزشکان خدمات به مردم ارایه شود تا متحمل هزینه های بالای درمانی نشوند.

 وی بیان کرد: تاکی باید در استان فقر غذایی و سوء تغذیه داشته باشیم و این موضوع باید با برنامه ریزی موثر و اثر بخش ریشه کن شود.

رئیس مرکز شورای مرکزسیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  ابراز داشت: در حوزه مدیریت باید مدیران توانمند، برنامه ریز و کارامد را به کار گرفت و پای کار بود و به حوزه اجرا رسید.

ستار هدایت خواه دبیر کانون های خدمت رضوی و دبیر جبهه فرهنگی انقلاب نیز گفت: امنیت غذایی و ایمنی غذایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی افزود : در آموزه های دینی علاوه بر تغذیه نگاه کیفی به مسئله تغذیه مورد تاکید است زیرا خوراک ما برروی کنش های مختلف در زندگی تاثیرگذار است .

هدایت خواه با اشاره به اینکه در قران کریم بر مصرف غذای طیب و حلال تاکید شد است ، افزود: امروز بسیاری از مشکلات جسمی ناشی از سبک نادرست تغذیه است و همینطور کودکان ما در بحث ایمنی غذایی دچار مشکل هستند.

وی ابراز داشت: از هنگام انعقاد نطفه تا مرحله بارداری و پس از ان باید بحث تغذیه مورد توجه جدی قرار گیرد و کمبود برخی ویتامین ها در بدن ناشی از سبک تغذیه است.

دبیر جبهه فرهنگی انقلاب با اشره به اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد بر کار کشاورزان و اینکه در تولید محصولات کشاورزی از سم و کود استفاده می کنند نظارت دقیقی صور نمی گیرد و ین موضوع ناایمنی غذایی ایجاد می کند.

هدایت خواه خواستار توزیع عادلانه مواد غذایی و آموزش سبک صحیح تغذیه شد و گفت: بهورزها در خانه های بهداشت مناطق روستایی این موضوعات را به مردم اموزش دهند.

وی در پایان چند پیشنهاد ارایه داد و گفت: حمایت از زنان باردار و توزیع بسته های غذایی طیب و حلال به انها، براساس قانون جوانی جمعیت یک سری تسهیلات به بانوانی که مایل به فرزنداوری هستند ارایه شود و  از ظرفیت خیرین مخصوص مادران باردار و شیرده در این حوزه  استفاد شوند.

 

همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /همایش امنیت غذایی کودکان در شهرستان دنا /

 

ارسال نظرات