خبرهای داغ:
گزارش بسیج از لزوم فرهنگ سازی استفاده از ظرفیت وقف در اقتصاد دانش بنیان و تحقق راهبرد سال؛

گام های نوین سرمایه گذاری از وقف تا اقتصاد دانش بنیان/رایزنی ساخت دومین کلین روم تجهیزات پزشکی کشور در استان قزوین

با توجه جدی به سرمایه های انسانی و ترویج فرهنگ وقف و نیز توجه ویژه دستگاه ها به ظرفیت های اوقاف، وقف در عرصه علم و فناوری جلوه تازه ای از سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۹۴۶۴۰۳۳
|
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

قزوین_به گزارش بسیج، اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از سیاست هایی است که در پی توانمندسازی جامعه برای رویارویی با تکانه های اقتصادی ایجاد شده و بر فرهنگ اسلامی استوار است. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی زنده و و رشد یابنده است. اقتصادی که در شرایط تحریم و تهدید، می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد. اقتصادی فعال و پویا و نه یک اقتصاد منفعل و بسته.

امروزه اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از جدیدترین مباحث در علوم اقتصادی مطرح می باشد. نقش دانش در اقتصاد به دلیل بهبود بهره وری عوامل تولید از گذشته مورد توجه قرار گرفته و جایگاه آن به عنوان عوامل درون زا در رشد اقتصادی مورد تاکید قرار گرفته است.

با توجه به این که در اقتصاد دانش بنیان، تولید، توزیع و کاربرد دانش محرک اصلی رشد اقتصادی، تولید ثروت و اشتغال در فعالیت های اقتصادی است، فرایندهای خلق دانش، ذخیره سازی، اشتراک و به کارگیری آن باید به دقت برنامه ریزی شود تا پیشرفت اقتصاد دانش بنیان را تضمین کند. برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان بایستی شرایط لازم برای ابداع و نوآوری فراهم شود تا توانایی تبدیل ایده ها به محصولات از طریق سرمایه گذاری، به تولید محصولات جدید منجر شود.

نتایج برخی آمارها نشان می دهد از میان عوامل موثر بر سرمایه گذاری و اشتغال پایدار، عوامل مدیریتی، عوامل سیاسی و به دنبال آن سرمایه گذاری در کسب و کارهای دانش بنیان، اثری نسبی در توسعه اشتغال پایدار و در نتیجه توسعه اقتصادی دارد.

زمینه های بسیاری در کشور وجود دارد که می تواند با نگاه دانش بنیان نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ایران اسلامی داشته باشند. یکی از حوزه های مهم در این عرصه، وقف و موقوفات است. امروزه توسعه ظرفیت های وقف از طریق سرمایه گذاری در زمینه کسب و کارهای دانش بنیان و نوآور به راهبردی جدید و موثر در حوزه کارآفرینی، اشتغال زایی و افزایش بهره وری موقوفات بدل شده است.

وقف سنتی اسلامی است که براساس آن حق انتفاع موقوفات به اشخاص حقیقی یا حقوقی اختصاص می یابد. این سنت حسنه در عرصه های مختلفی نمود داشته که یکی از این عرصه ها، وقف اماکن مذهبی و تاسیس مدارس و غیره است. لذا وقف در معماری و شهرسازی ایران جاری بوده و یکی از دلایل ماندگار بودن شهرها و بناهای معماری است. اما وقف عرصه های مختلفی دارد و محدود به معماری و شهرسازی نیست. عرصه هایی همچون کشاورزی، پزشکی، دامداری، درمان، انرژی و غیره و آنچه از اهمیت ویژه تری برخوردار است ورود اوقاف به امور دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی است. 

حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در همین راستا در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به ظرفیت وقف در توسعه اقتصاد دانش بنیان بیان کرد: خاصیت وقف، یعنی زندگی و حیات و رشد و نمو که برخلاف ظاهر که وقف و توقف است واقفی که از امکانات و مال خود گذشته به دنبال این بوده که با اتفاقات روز جامعه، این موقوفه زنده، مولد و دارای حیات باشد و درآمدی در راستای رفع مشکلات جامعه ایجاد نماید. لذا در طول تاریخ، هر چه از عمر وقف گذشته، سعی شده تا خود را با نیارهای روز جامعه هم رسانی کند و بتواند با جریان پیش رونده گره گشای مشکلات جامعه باشد.

با دارایی های وقف، می توان از فناوری هایی نوین حمایت کرد

وی گفت: زمانی وقف در زمینه حل مشکلات جامعه در قله شکوه بوده و در دوران اصلاحات ارضی به افول رفته و پس از دوران پهلوی و قانون ابطال و بازگشت موقوفات، زمان دیگری لازم است تا وقف باز به همان قله شکوه خود بازگردد. قله شکوهی که همه نیازهای جامعه وابسته به موقوفات شود و از قبل موقوفات مسایل موجود در جامعه حل و فصل گردد. لذا برای رسیدن به این اعتلا نیازمند این هستیم علاوه بر اینکه جایگاه موقوفات تثبیت شود، به درآمد مکفی هم برسند که هم بتوانند نیت واقف را اجرا نمایند و هم بتوانند به تولید و اشتغال در سطح جامعه کمک نمایند. 

حجت الاسلام مجیدی اظهار کرد: یکی از مسیرهایی که موجب این رشد و اعتلا چه در بحث اجرای نیت، ارزش افزوده و چه در بحث فرهنگ وقف می شود، این است که با دارایی های وقف، از فناوری هایی نوین حمایت شود که هم فناوری ها در جامعه نشر یابد و از قبل آن تولید و اشتغال شکل بگیرد و هم ترویج فرهنگ صورت گیرد. لذا سازمان اوقاف و امور خیریه چند سالی است که با یک شیب ملایم به عرصه فناوری های نوین ورود یافته است و اتفاقات بسیار خوشایندی در حوزه های فناوری های نوین پزشکی، مخابراتی، تولید انرژی، کشاورزی، دامپروری، خودرویی، آبزیان و غیره از قبل موقوفات در جامعه رخ داده است. 

از سفر ریاست جمهوری به استان، برای ساخت مرکز نوآوری کشاورزی اعلام آمادگی کردیم

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین عنوان کرد: سازمان اوقاف با راه اندازی مراکز نوآوری در استان های مختلف، بعنوان یکی از دستگاه هایی است که تمام قد در بحث فناوری های نوین قدم های مثبتی برداشته که بی شک این امر در رونق اقتصادی و اشتغال آفرینی و تولید، اقدام ویژه ای است که از دغدغه های مقام معظم رهبری و در راستای تحقق راهبرد سال است. در همین راستا بهره برداری از مرکز نوآوری تهران و مرکز نوآوری در حال ساخت در مازندران از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی افزود: همچنین در قزوین نیز اعلام آمادگی کردیم که ساخت مرکز نوآوری کشاورزی استان که در سفر ریاست جمهوری به استان قزوین مصوب شد، از سوی سازمان اوقاف ساخته شود. همچنین در استان قزوین به دنبال راه اندازی مرکز Clean room در حوزه پزشکی هستیم که این اتاق ها در حوزه های مختلف وجود دارد و مرکز فعالیت آزمایشگاهی و تحقیقاتی شرکت های فناور است که تولید محصولات آنها در این اتاق ها صورت می گیرد.

این کارشناس امور وقف یادآور شد: کلین روم تجهیزات پزشکی به آن دسته از تجهیزات اتاق تمیز گفته می شود که برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماریزا به بیماران و پرسنل طراحی شده است. این تجهیزات در نوع خود بسیار پیشرفته هستند و یک محیط کاملاً استریل به شمار می روند. 

حجت الاسلام مجیدی در ادامه تصریح کرد: همچنین یکی دیگر از اقدامات اوقاف و امور خیریه در عرصه دانش بنیان و فناوری های نوین، راه اندازی شهرک محتوای دیجیتال در استان قزوین است که جهت ساخت آن، ما اعلام آمادگی کرده ایم و امور آن با سرعت در حال پیگیری است. 

سازمان اوقاف در تلاش است، سرمایه و ارزش افزوده موقوفات در جهت حمایت از حوزه تولید با چشم انداز فناوری های نوین و دانش‌بنیان هزینه گردد

مدیرکل اوقاف استان قزوین ادامه داد: در حوزه کشاورزی و فناوری های نوین نیز در بحث محصولات کشت بافت ورود کرده و باغی با تولیدات فناورانه افتتاح کردیم. 

وی اضافه کرد: در حوزه دامپروری نیز با همین نگاه فناورانه، سازمان اوقاف ورود یافته و فارمی در استان قزوین راه اندازی شده است. سازمان اوقاف با تمام توان در تلاش است تا آنچه را که در قالب سرمایه و ارزش افزوده از موقوفات حاصل می شود جهت حمایت از حوزه تولید با چشم انداز فناوری های نوین و دانش‌بنیان هزینه گردد. یعنی این نگاه آینده نگرانه در سازمان اوقاف وجود دارد که اقدامات فناورانه در کنار تولید و اشتغال و درآمدزایی می تواند توسعه اقتصادی و پایدار را رقم بزند.

ترویج فرهنگ وقف در عرصه های «فناورانه و دانش بنیان» تکلیفی همگانی است

کارشناس امور وقف با اشاره به نیاز جامعه به فرهنگ سازی در حوزه وقف و فناوری های نوین تصریح کرد: ما متولی امر وقف هستیم و با خیرین در ارتباطیم اما تخصص و مشاوره یک فعالیت خاص، در توان مشاورین ما نیست. مشاورین ما می توانند به مردم عزیز مشاوره هایی در خصوص کلیات، مزایا و ماندگاری و اثرگذاری وقف در جامعه بیان کنند. اما بیان امور تخصصی همچون موضوعات هسته ای، پزشکی، کشاورزی، دامداری، صنعت، هوا و فضا نیازمند حضور مشاورین متخصص در هر حوزه است.

حجت الاسلام مجیدی بیان کرد: اگر بخواهیم خیرین در این حوزه اقدامات موثری انجام داده و گره از مشکلات جامعه در حوزه های مختلف بگشایند و با موقوفات خود به شکل گیری فناوری های نوین در حوزه های مختلف کمک نمایند، نیاز است گروه های متخصص و مرجع در حوزه های مختلف به بحث فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف در حوزه های مختلف به ویژه فناوری های نوین و دانش بنیان ورود یابند. قطعا این امر می تواند نقش مهمی در جذب خیرین در عرصه های فناورانه و در کنار آن کمک به تولید و اشتغال داشته باشد که خود قدمی در راستای تحقق راهبرد مهم سال است. لذا ترویج فرهنگ وقف در عرصه های فناورانه و دانش بنیان تکلیفی همگانی است. 

استان قزوین در صورت ساخت کلین روم پزشکی، دومین مرکز کشور را راه اندازی خواهد کرد

وی عنوان کرد: سازمان اوقاف با نگاه به عرصه فناوری های نوین و دانش‌بنیان، کلین روم های پزشکی و مخابراتی در چند استان راه اندازی کرده که در حال بهره برداری است. در استان قزوین نیز مجدانه پیگیر ساخت شهرک تولید محتوا بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال و Clean room پزشکی هستیم. موقوفات ما در بحث پزشکی برای تولید ابزار عمل جراحی باز قلب که در کشور بی نظیر است در رودهن تهران در حال بهره برداری است و استان قزوین در صورت ساخت این کلین روم دومین مرکز کشور را راه اندازی خواهد کرد. 

وقف یک ظرفیت طلایی جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش بسیج، اوقاف، یک ظرفیت است و با توجه به توانایی های نهفته و بارز این سازمان، سایر دستگاه ها به راحتی می توانند در راستای توسعه اقتصادی، تولید و اشتغال، اقدامات شایسته و بایسته ای را به منصه ظهور برسانند. استان قزوین ظرفیت بالایی در بحث فناوری های نوین و دانش بنیان در عرصه های مختلف کشاورزی، دامداری، پزشکی، تولید انرژی و غیره دارد و اینک که سازمان پرظرفیتی همچون اوقاف جهت ساخت و راه اندازی مراکز فناورانه نوین در عرصه های مختلف اعلام آمادگی دارد، مناسب است که این ظرفیت مورد استفاده، توجه و دقت نظر دستگاه ها قرار گیرد تا هم از انباشت و هدر رفت ظرفیت های استان در عرصه های مختلف جلوگیری شود و هم قدم های مناسب و موثری در رفع مشکلات جامعه، حفظ انرژی، درآمد زایی، سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد پایدار استان برداشته شود. این در حالی است که برای گسترش و توسعه اقتصاد دانش بنیان، با استفاده از ظرفیت دستگاه هایی همچون اوقاف، دیگر نیاز به صرف زمان جهت جذب سرمایه گذار نیست.

بی شک نگاه مقام معظم رهبری به نیازهای روز جامعه در نامگذاری راهبرد سال حرف اول را می زند. مسوولیت هر مسوول نیز اقتضا می کند که برای رفع مشکلات جامعه با نگاه به راهبرد سال و لزوم تحقق آن اقدامات شایسته ای را در حوزه فعالیت خود به انجام رساند. هم افزایی بین دستگاهی و کمک از ظرفیت های دستگاه های مختلف می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد و استفاده از ظرفیت اوقاف، با توجه به فرهنگ سازی و ترویج وقف در حوزه های فناورانه و دانش بنیان به صورت تخصصی از سوی دستگاه های مختلف، می تواند شهر، استان و کشور را یک قدم به جلو پیش راند.

 

انتهای پیام/ ۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار