محمدرضا صوفی نژاد:

بهترین آسایشگاه ها از بدترین خانه ها بدتر است/ جمعیت سالمند کشور در بیست سال آینده به 25 میلیون نفر خواهد رسید/ باید از مرکز محور به سمت مراقبت در منزل برویم

محمدرضا صوفی نژاد عضو هیات مدیره و امناء آسایشگاه خیریه کهریزک با اشاره به 24 سال و سه ماه خدمت در کسوت مدیریت آسایشگاه کهریزک، گفت: کار در این مجموعه شغل نیست بلکه عشق و باور قلبی است و کارها با گذشت، توافق و محبت انجام می شود.
کد خبر: ۹۴۶۲۹۵۱
|
۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲

وی با اشاره به اینکه آسیب پذیر ترین انسانها  در اینجا زندگی می کنند، خاطرنشان کرد: یک دلبستگی و وابستگی عاطفی و قلبی سه نسل از خادمان و خدمتگزاران به مددجویان این مجموعه را در اینجا جم کرده است که نمونه بارز آن  خانواده خانم بهادری است که پس از درگذشت ایشان، فرزند او وارد عرصه شده و راه مادر را ادامه می دهد.

صوفی نژاد اظهار داشت: هر یک از مددجویان این مرکز روزگاری محور خانواده خود بوده اند و در محله و شهر خود زندگی پویایی داشته اند اما به دلیل کهولت سن، بیماری و مشکلات دیگر، فرزندانشان بنا به دلایلی نتوانسته اند از آنها نگهداری کنند و امروز ما از آنها مراقبت و پذیرایی  می کنیم. این افراد به یکباره از یک فضای باز و آزاد از کوچه و بازار در یک فضای محصور و محدود قرار گرفته اند. بنابر این ما اعتقاد داریم که بدترین خانه ها از بهترین آسایشگاه ها بهتر است و بهترین آسایشگاه ها از بدترین خانه ها بدتر است.  

مدیرسابق آسایشگاه کهریزک گفت: اینجا مرکز نشر خیر شده است و نیکوکاران زن و مرد از سراسر استان برای استحمام، سرکشی و رسیدگی به امور روزمره مددجویان به آسایشگاه می آیند و حتی مردم برای رفع مشکلات و گرفتاری های خود برای آسایشگاه نذر می کنند 50 سال خدمت صادقانه و بی منت بدون هیچ حرف و حدیثی انجام شده و هیچ    نقطه سیاهی در کارنامه موسسه خیریه کهریزک پیدا نمی کنید و اکثر مدیران، استانداران، فرمانداران و سایر مسئولان، در بازدید از این مجموعه بر این موضوع صحه گذاشته اند. هر سال در عید قربان بیش از 2000 راس دام در این مرکز ذبح می شود که مازاد آن  به سایر آسایشگاه های خیریه سراسر کشور به صورت رایگان توزیع می شود.

 وی اظهار داشت: در زمان شیوع ویروس کرونا پیش بینی می شد 300 نفر در آسایشگاه جان خود را از دست بدهند اما با جانفشانی و مشارکت همه جانبه همکاران در طول دو سال درگیری با این بیماری نوظهور، 69 نفر فوتی داشته ایم که اغلب آنها بر اثر کهولت سن از دنیا رفته اند. حتی یکی از پرستاران کودک خردسال خود را نزد مادرش در مشهد فرستاد تا بتواند با فراغ بال در خدمت مددجویان باشد.

 صوفی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: در حال حاضر جمعیت سالمند کشور 7 میلیون نفر است که این میزان در بیست سال آینده به 25 میلیون نفر خواهد رسید و با افزایش جمعیت سالمندی در کشور نگهداری از سالمندان به صورت مرکز محوری غیر ممکن خواهد شد. وی ادامه داد: اگر قرار باشد در 31 استان کشور یک آسایشگاه ایجاد کنیم و در هر مرکز 1000 نفر نگهداری شود؛ هزینه نگهداری از مددجویان سرسام آور خواهد بود  بنابراین باید از هم اکنون ریل این قطار را عوض کنیم و از مراکز نگهداری شبانه روزی به مراقبت در منزل تبدیل نمائیم.

 

علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات