خبرهای داغ:

اجرای ۳۵ طرح عشایری با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان در شاهرود

شاهرود_ رئیس اداره امور عشایری شاهرود گفت: ۳۵ طرح عمرانی در حوزه تامین آب و راه‌های عشایری با اعتبار افزون بر ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طی یک سال اخیر در این شهرستان اجرا شد.
کد خبر: ۹۴۶۱۵۴۱
|
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵

اجرای ۳۵ طرح عشایری با اعتبار بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان در شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج، رضا نقی زاده با اشاره به اینکه سال گذشته تحول بسیار خوبی در تخصیص اعتبارات عشایری رخ داد، افزود: پارسال معادل پنج برابر سه دهه گذشته اعتبار به اداره امور عشایری شهرستان از محل‌های مختلف اختصاص یافت.
او خاطر نشان کرد: تامین آب، راهگشایی و نگهداری راه‌ها، سوخت‌رسانی، آموزش و ترویج از برنامه ششم به بعد در سرفصل فعالیت‌های اداره امور عشایری شاهرود قرار گرفت.
نقی‌زاده با بیان اینکه ۴۵ میلیون لیتر آبرسانی سیار به مناطق عشایری از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون انجام شد، اظهار کرد: این آبرسانی با تانکر به ۲۱۰ سامانه عرفی دارای تنش آبی صورت گرفت.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود اظهار کرد: مرمت و نگهداری سه هزار کیلومتر از راه‌های عشایری در ۲ مرحله طی یکسال گذشته انجام شد.
او به ساخت ۶ مورد آبنمای سنگ و ملات در نقاط حادثه خیز راه‌های عشایری شاهرود اشاره و اضافه کرد: بهسازی و مرمت ۶ دهنه چشمه در مناطق عشایری، مرمت و لایروبی چهار رشته قنات و مرمت و لایروبی پنج حلقه چاه مالداری طی یکسال گذشته عملیاتی شد.
نقی‌زاده از حفر و تجهیز یک حلقه چاه عمیق به منظور تامین آب شرب دام در منطقه بیارجمند شاهرود خبر داد و گفت: خرید و توزیع ۷۰ دستگاه تانکر ذخیره ثابت آب با ظرفیت یک تا ۲ هزار لیتری بین عشایر به منظور ذخیره آب آشامیدنی و آب مورد نیاز دام و همچنین ۱۰۴ متر مکعب منبع ذخیره آب در مناطق عشایری ساخته شد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود با اشاره به خرید یک‌هزار متر لوله پلی اتیلن برای توزیع بین عشایر به منظور انتقال آب ابراز داشت: یک‌هزار و ۳۱۲ متر انتقال آب در مناطق عشایری، یک باب حمام ضد کَنه و ۸۶ متر آبشخور دام در این مناطق ساخته شد.
او با بیان اینکه در حوزه سوخت‌رسانی به عشایر و در راستای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست ۱۸۲ دستگاه درگاه خورشیدی بین عشایر شاهرود توزیع شد، ادامه داد: این درگاه‌ها با مشارکت ۹۰ درصدی وزارت نیرو و ۱۰ درصدی عشایر به منظور تامین روشنایی در مناطق استقرار ییلاقی و قشلاقی انجام شد.
نقی‌زاده به آموزش و ترویج در راستای ارتقای سطح دانش عشایر اشاره کرد و گفت: ۵۸۵ نفر روز دوره‌های آموزشی و ترویجی به منظور افزایش بهره‌وری در تولید و بهبود معیشت برگزار شد.
او با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل اثرات مخرب خشکسالی برای عشایر بسیار سخت و دشوار سپری شد، ادامه داد: از سوی دیگر هم قیمت نهاده‌های دامی در نوسان و رو به افزایش بود و این موضوع‌ها خسارات جبران ناپذیری بر تولید و اشتغال عشایر وارد کرد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود افزود: پارسال سه هزار و ۳۰۰ تُن جوی خام و ۲ هزار و ۲۰۰ تُن خوراک کنسانتره با کیفیت بین عشایری این منطقه توزیع شد.
او تصریح کرد: در کنار توزیع بخشی از علوفه مورد نیاز دام عشایر و به منظور جبران بخشی از خسارت وارده ۲ هزار و ۴۷۰ رأس دام سبک مازاد عشایر با خرید تضمینی از چرخه خارج و به بازار مصرف عرضه شد.
نقی‌زاده با بیان اینکه در راستای حمایت و تامین نقدینگی عشایر، تامین علوفه مورد نیاز، نگهداری از دام به منظور افزایش تولید گوشت قرمز و بهبود وضعیت معیشت تسهیلاتی اعطا شد، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۴ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت پنج ساله به ۲۴۰ نفر اعطا شد.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود از اختصاص ۱۱۹ تن آرد، ۵۷۲ تن کنسانتره و ۲۷۵ تن جو طی ۶ ماهه امسال خبر داد و گفت: در این بازه زمانی ۱۷ میلیون و ۷۸۸ هزار لیتر آبرسانی سیار به مناطق عشایری شهرستان شاهرود انجام شد.
نقی زاده با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۲۸ طرح تامین آب، مرمت و نگهداری راه‌های عشایر به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: این طرح‌ها با اعتبار افزون بر ۱۱ میلیارد و ۱۹۵ میلیون تومان بهره‌برداری شد.
او با اشاره به اینکه در بخش بهسازی و امور تولید ۱۹ نفر به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند، افزود: هفت نفر از عشایر برای دریافت یک میلیارد تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز از محل ماده ۵۲ و همچنین ۱۲ نفر برای دریافت ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات بسیج سازندگی به منظور تامین علوفه به بانک‌های عامل معرفی شدند.
رئیس اداره امور عشایری شاهرود به برگزاری ۲۶۰ ساعت دوره آموزش خیاطی برای ۱۴ نفر از بانوان عشایر میقان با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران شاهرود اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ ساعت دوره آموزش خیاطی برای ۲۸ نفر از بانوان عشایر رضاآباد خارتوران نیز با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای بیارجمند برگزار شد.
نقی‌زاده ادامه داد: هشت ساعت دوره آموزشی پرورش دام سبک برای ۱۷ نفر از عشایر روستای ابرسج با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد.
او با بیان اینکه اداره امور عشایری شاهرود ۱۰ برنامه را در راستای تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه عشایری دنبال می‌کند، افزود: این برنامه‌ها شامل زنجیره تولید گوشت قرمز، زنجیره تولید شیر، زنجیره تولید صنایع دستی و خانگی، طرح توسعه باغ‌ها و محصولات باغی و زراعی، طرح توسعه گیاهان دارویی، طرح توسعه گردشگری عشایری، طرح توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، تغییرالگوی مصرف علوفه دام از مصرف جو خام به کنسانتره، آموزش و ترویج، طرح اصلاح نژاد دام سبک عشایر در مناطق مستعد در راستای افزایش شیر تولیدی، افزایش تولید گوشت قرمز و چند قلویی‌زایی است.
به گزارش بسیج، جمعیت عشایری شهرستان شاهرود طبق آخرین آمارگیری در سال ۱۳۸۷، ۵۶۴ خانوار معادل ۲ هزار و ۶۷۴ نفر و ۹ طایفه عشایری است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار