خبرهای داغ:
قاسمی‌فرزاد تأکید کرد

ضرورت بازنگری اساسی در شیوه تولید و الگوی کشت

همدان- استاندار همدان با بیان اینکه۸۰ تا ۹۰ درصد آب موجود، در بخش کشاورزی صرف می‌شود، گفت: باید بازنگری اساسی در شیوه تولید و الگوی کشت انجام شود.
کد خبر: ۹۴۵۳۹۹۲
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا قاسمی فرزاد در حاشیه بازدید از مجتمع کشت و صنعت خزل نهاوند اظهار کرد: طبق گفته کارشناسان ۸۰ تا ۹۰ درصد آب موجود، در بخش کشاورزی صرف می‌شود بنابراین باید بازنگری اساسی در شیوه تولید و الگوی کشت انجام شود.

وی روش‌های کنونی مصرف آب در بخش کشاورزی و باغداری را موجب تلف شدن آب دانست و بیان کرد: در گام نخست باید نوع کشت را تغییر و از محصولات پر آب بر به سمت کشت محصولات کم آب بر رفت.

استاندار همدان تاکید کرد: کشت سیب زمینی، هندوانه و یونجه در چنین شرایط بی‌آبی صحیح نیست و سازمان جهاد کشاورزی مکلف شده نسبت به ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان برای ممانعت و خودداری از کشت محصولات پر آب بر اقدام کند.

وی گفت: همچنین کشاورزان باید کشت دوم و سوم محصول را در چنین شرایط کم آبی کنار بگذارند و هر کشاورز باید تنها یک نوبت کشت کند چرا که این وضعیت موجب می شود که با سرعت بالا منابع زیرزمینی و مخازن آبی مصرف شده در حالیکه نمی توان آبی را جایگزین یا خلق کرد.

قاسمی فرزاد اضافه کرد: همچنین با توجه به بحران کم آبی میزان برداشت آب باید در هر بخش با استفاده از کنتور هوشمند محدود و مدیریت کرد.

وی افزود: نهاوند پتانسیل‌های زیادی در زمینه های مختلف دارد و باید از این پتانسیل‌ها در راستای خدمت به مردم استفاده کرد.

به گزارش بسیج؛ علاوه بر بازدید از مجتمع کشت و صنعت خزل نهاوند (کارخانه روغن نگین) به منظور رفع موانع تولید، با حضور استاندار همدان و مسئولین شهرستانی روکش آسفالت و جدا کننده مفصلی در محور نهاوند – کرمانشاه که در مسیر عتبات عالیات قرار دارد به بهره‌برداری رسید.

نصب نیوجرسی با اعتبار ۱۰میلیارد تومان در ۷ کیلومتر و روکش آسفالت با ۱۵میلیارد تومان به طول ۴کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۷ واحد گلخانه شهرک گلخانه‌ای علمدار در ۱۴.۷ هکتار مساحت و ۱۸ واحد گلخانه با سرمایه‌گذاری ۱۲۸میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰۰ نفر با تولید سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ تن محصولات سبزی و صیفی از دیگر برنامه‌ها بود.

سپس مخزن بتنی ۲۰۰۰ مترمکعبی شهر گیان با اعتباری به مبلغ ۶ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی با حضور استاندار همدان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

همچنین استاندار همدان از اجرای خط و پست برق مخزن گیان با قراردادی به مبلغ  ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات عمرانی با پیشرفت ۸۰ درصد و اصلاح خط برگشت از مخزن تا شهر گیان به متراژ ۲۳۰۰ متر با قراردادی به مبلغ ۴.۲ میلیارد تومان با پیشرفت ۳۰ درصد بازدید کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات