خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه؛

مبنای جامعه قرآنی، رضای خدا و تصمیم بر اساس عقل معاد است

حجت الاسلام واضحی آشتیانی عنوان کرد: جامعه ای که بر مبنای رضای خدا و عقل معاد تصمیم می گیرد و نه عقل معاش، در این صورت آن جامعه بهترین جامعه در دنیا و اخرت خواهد بود و در واقع جامعه الهی و قرآنی است.
کد خبر: ۹۴۴۹۴۳۷
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام جعفر واضحی آشتیانی استاد حوزه و دانشگاه در شب هفتم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در آستانه مقدسه امامزاده زبیده خاتون(س) قزوین اظهار کرد: سه گروه در جامعه باید دارای عقل معاد باشند. رهبر جامعه، نخبگان و افراد تاثیر گذار جامعه در عرصه های علمی، سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، ورزشی، هنری و غیره و توده مردم در جامعه باید تصمیم گیری هاشان براساس عقل معاد باشد.

وی گفت: جامعه ای که بر مبنای رضای خدا و عقل معاد تصمیم می گیرد و نه عقل معاش، در این صورت آن جامعه بهترین جامعه در دنیا و اخرت خواهد بود و در واقع جامعه الهی و قرآنی است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: اگر رهبری جامعه دنیا طلب و فاسق باشد آسیبش از هر دو گروه دیگر بیشتر است و آسیب جامعه از رفتار ان بیشتر است و مانع سنگینی برای حرکت در مسیر کمال انسانی است.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی اظهار کرد: اگر در جامعه نبوی ضعفی دیده می شود همچون فساد و فقر که اثرات آن کم شد اما ریشه کن نشد و آن گونه که پیامبر(ص) انتظار داشت نشد، لذا برای بررسی این دلیل که چرا ریشه کن نشد باید سه عامل فوق را بررسی نماییم. بر اساس آیات قرآنی، معصوم بودن پیغمبر(ص) دلیلی است بر رهبری ایشان پس باید به گروه های دیگر رجوع کرد و بررسی نمود.

وی افزود: نخبگان زمان پیامبر و صحابه به سه دسته صادقین، منحرفین و منافیقین تقسیم می شوند. عده ای اهل صدق بودند یعنی آنچه که پیامبر می گفت انجام می دادند و از جانب خود اظهار نظر نمی کردند که نمونه بارز آن حضرت علی(ع) بود که در زمان حیات پیامبر هیچ خطبه و اظهار نظری نمی کرد.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی تصریح کرد: عده ای اهل انحراف هستند. این عده در ظاهر مثل اهل صدق هستند اما همچون اباسفیان و بنی امیه گاهی اظهار نظر و مخالفت های علنی می کنند و نوع رفتار پیامبر با این افراد به گونه ای بود که فرمودند اگر ۴۰ نفر از بنی امیه و ۳۰ نفر از بنی مروان و بنی عاص در اسلام نفوذ کنند ریشه اسلام را می زنند چون قران را به نفع خود تفسیر می کنند مال مردم را مال خود می دانند و از ریختن خون ابایی ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: عده ای اهل نفاق هستند. انهایی که به هیچ وجه در ظاهر با پیامبر مخالفت نمی کردند مثل اهل صدق اما از پشت خنجر می زدند. حتی گاهی جلوتر از متدینین واقعی هستند. مانند عبدالرحمن عوف که در ظاهر مانند عمار بود اما دچار نفاق بود. رفتار پیامبر با این گروه به گونه ای بود که منافق را علنی معرفی نکرد و ویژگی های ان را بیان کرد و حتی به ان پست و مقام می داد به این دلیل که در بین مردم مورد وثوق می باشد.

وی افزود: مردم باید به نشانه ها دقت می کردند که متاسفانه اینکار را نکردند و حکومتی که پیامبر بر مبنای الهی و عدل ایجاد کرده بود سرنگون شد و همین غلفت ها باعث شد بعد از مدتی یزید خلیفه مسلمین و جایگزین پیامبر شد.

حجت الاسلام واضحی آشتیانی گفت: حادثه کربلا ضعف بی عقلی توده مردم و نخبگان بود که عقل معادشان آنقدر تضعیف شده بود که حتی به کودک شیرخواره هم رحم نکردند.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها