رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان عنوان کرد؛

تجهیز 50 درصد اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین

زنجان _ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بیش از ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شده است .
کد خبر: ۹۴۳۹۴۶۳
|
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

به گزارش خبرنگار بسیج زنجان؛ روح الله حسنی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در سطح استان زنجان ۱۰۰ هزار نفر بهره‌بردار کشاورزی وجود دارد که سالانه ۳ میلیون و ۶۵ هزار تن محصولات زراعی، باغی و دامی در استان زنجان تولید می‌شود که ۲.۴۵ درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

تجهیز 50 درصد اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین
وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات کشاورزی استان ۱۸۳ هزار میلیارد ریال است، عنوان کرد: اگر این رقم را به میزان فعالان این عرصه تقسیم کنیم به طور متوسط هر کشاورز سالانه ۱۸۳ میلیون تومان درآمد خواهد داشت.


این مسئول با بیان اینکه استان زنجان در تولید برخی محصولات کشاورزی خودکفا شده است، عنوان کرد:برخی از تولیدات نیز به استان‌های دیگر صادر می‌شود.


حسنی در ادامه تصریح کرد:استان زنجان رتبه اول کشوری در سطح تولید زیتون، رتبه دوم سیر، رتبه سوم عدس و نیز جایگاه چهارم لوبیا و فندق را دارد.



وی با اشاره به مهم‌ترین دستاورد‌های این سازمان، گفت: ژن چندقلوزایی، برگزیدگان ملی در سه سال متوالی، بزرگ‌ترین زنجیره پروژه بوقلمون، تولید جوجه بوقلمون، صدور اولین سند تک‌برگ، ضریب مکانیزاسیون بالاتر نسبت به کشور و ... از جمله اقدامات صورت گرفته است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان کشاورز با بیان اینکه استان زنجان در اجرای طرح‌های حدنگاری و رفع تداخلات اراضی پیشرو است، عنوان کرد: با اجرای این طرح‌ها بسیاری از مشکلاتی که بین کشاورزان و دولت وجود دارد حل خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: در سال جاری کشاورزان اهتمام بیشتری برای تولید محصول گندم داشته‌اند و این امر به دلیل قیمت‌گذاری مناسبی بود که بر روی محصول گندم انجام گرفت.


این مسئول با تاکید بر اینکه در سطح استان در سال جاری ۲۷ پروژه با ۸۱۴ نفر اشتغال به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: مهم‌ترین پروژه مجتمع پرورشی گوسفند ۱۰۰ هزار راسی خدابنده است.


حسنی با اشاره به سه ماموریت مهم این سازمان، خاطرنشان کرد:یکی از این ماموریت‌ها رسیدن به الگوی مناسب تولید که به منظور تولید بیشتر است کاهش هزینه‌های تولید با مصرف نهاده‌های کمتر، افزایش درآمد سرانه کشاورزان، حفظ منابع پایه تولید و تولید محصول سالم است.



وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری نوین تجهیز شده است، اذعان کرد: این استان پتانسیل تولید سالانه ۲۷ هزار تن آبزی را داشته و در معیشت مردم تاثیر قابل توجهی دارد.


رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: در خصوص مصرف آب، آمار و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و حدود یک میلیون مترمکعب استحصال آب در برداشت آب زیرزمینی است که ۳۰۰ هزار مترمکعب آن برداشت غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه به دلیل برداشت زیاد آب در سال‌های گذشته، امروز با بیلان منفی آب روبه‌رو هستیم، افزود: یکی از راهکار‌های احداث گلخانه است.


حسنی خاطرنشان کرد:الگوی کشت کشاورزی هشت محصول اساسی را در برنامه‌های خود داریم که شامل گندم، جو، سویا، پنبه، کلزا، عدس و ذرت‌های دامی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار