یادداشت/

از مشهورترین القاب او که تاریخ ثبت کرده است همان "صادق" است

لقب آن حضرت، صادق بود زیراهرگز جز سخن درست نفرمود. رسول الله(ص) درباره او خبرداد که:" کلمه حق و پیک صدق است". او را فاضل،طاهر و صابر نیز می خواندند ولی ازمشهورترین القاب او که تاریخ ثبت کرده است همان صادق است.
کد خبر: ۹۴۳۵۵۳۶
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، الناز رحمت نژاد در یادداشتی به مناسبت شهادت امام صادق(علیه السلام) آورده است:

امام جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب(ع) که کنیه ایشان ابوعبدالله است، امام ششم از ائمه اثنی عشر و معصوم هشتم در نظر شیعه امامیه است.

تولد آن حضرت در مدینه در سال ۸۳ و وفات ایشان در شوال سال ۱۴۸ هجری و مدفن ایشان در بقیع در کنار پدر و جد بزرگوار و عم بزرگش امام حسن(ع) می باشد.

لقب آن حضرت، صادق بود زیرا هرگز جز سخن درست نفرمود. رسول الله(ص) درباره او خبر داد که:" کلمه حق و پیک صدق است". او را فاضل، طاهر و صابر نیز می خواندند ولی از مشهورترین القاب او که تاریخ ثبت کرده است همان صادق است.

فقه شیعه امامیه که به فقه جعفری مشهور است منسوب به حضرت صادق(ع) است زیرا قسمت عمده احکام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه که از آن حضرت نقل شده است از هیچ یک از اهل بیت(ع) نقل نگردیده است. اصحاب حدیث اسامی راویان ثقه را که از او روایت کرده اند ۴ هزار شخص بالغ دانسته اند.

حضرت صادق(ع) که در میان ائمه(ع) از عمر نسبتا طولانی برخوردار بوده است در عصر خود مرجع دینی شیعیان و معتقدان به اهل بیت(ع) بوده است.خودِ آن حضرت در آشفته بازار حدیث و مدعیان علم و دین و فقه، ابواب علم را بر روی دوستان و معتقدان خود گشود و فقه اهل بیت را به جهانیان شناساند.

دوران امامت حضرت صادق(ع) یکی از ادوار پُر آشوب تاریخ اسلام است.

عصر امام صادق(ع) از متحول ترین اعصار در تاریخ فقه، حدیث، کلام و تصوف اسلامی است. چنانچه می بینیم و خواهیم دید بسیاری از بزرگان و محدثین اهل سنت یا مستقیما شاگرد حضرت صادق(ع) بوده اند، یا از آن حضرت روایت کرده اند.

امام صادق(ع) نه تنها دیگران را دعوت به کار و تلاش می کرد، بلکه خود نیز با وجود مجالس درس، مناظرات و ... در روزهای داغ تابستان، در مزرعه اش کار می کرد.

امام در نهایت علاقه به کار و تلاش، هرگز فریفته درخششِ درهم و دینار نشد و می دانست که بهترین کار از نظر خداوند تقسیم دارایی خود با نیازمندان است. امام خود درباره باغَش می فرمود:" وقتی خرماها می رسد، می گویم دیوارها را بِشکافند تا مردم وارد شوند و بخورند ..."

امام همانند مردم معمولی لباس می پوشید و در زندگی رعایتِ اقتصاد را می کرد. می فرمود:"بهترین لباس در هر زمان، لباس معمول همان زمان است." لذا گاه لباس نو و گاه لباس وصله دار بر تن می کرد.

امام صادق(ع) در برابر ستمگران از هر طایفه و رتبه ای به سختی می ایستاد و این شهامت را داشت که سخن حق را به زبان آورد و اقدام حق طلبانه را انجام دهد، هر چند با عوس العمل تندی رو به رو شود. لذا وفتی منصور از او پرسید:"چرا خداوند مگ را خلق کرد؟" فرمود:" تا جباران را خوار کند." و به این ترتیب منصور را متوجه قدرت الهی کرد.

از روایات شما عاشق آیات شدم
هل اتی بود فقط علت انسان شدنم

مذهب جعفری‌ات داده نجاتم آقا
مکتبت بود سرآغاز مسلمان شدنم...

انتهای پیام/ ر

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار