فتح خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس

سوم خرداد سال ۶۱ یادآور رشادت، رادمردی و جانفشانی مردانی است که با تکیه بر سلاح ایمان، عزت و خودباوری بر دشمن تا دندان مسلح پیروز شدند.
کد خبر: ۹۴۳۴۸۳۱
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،10 روز پس از اتمام عملیات فتح المبین که دستاورد‌های ملموس و تعیین کننده‌ای از جمله بیرون راندن نیرو‌های عراقی از خاک خوزستان داشت، عملیات بیت‌المقدس آغاز شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته عملیات بیت المقدس که به فتح خرمشهر انجامید، حضور چشمگیر نیرو‌های مردمی در این عملیات بواسطه پیروز‌های بدست آمده برای رزمندگان اسلام در عملیات‌های طریق القدس، ثامن الائمه (ع) و فتح المبین بود؛ به نحوی که از مجموع ۱۷۰ گردان مورد نیاز برای عملیات مذکور، شاکله ۱۲۰ گردان را نیرو‌های مردمی تشکیل می‌دادند.

خرمشهر، همان خونین شهری است که شب و روز و هر لحظه التهاب و هراس دژخیمان خانه هایش را ویران می‌کرد و در زیر زنجیر تانک‌ها در و دیوارش به تلی از خاک مبدل می‌شد.

روزهایی که نوجوانان و جوانان از هر کجای این مرز و بوم آمده بودند تا سینه سپر کنند و نهال نوپای انقلاب را در جان‌پناه خویش حراست کنند و برای همیشه خیال خام دست درازی به جای جای این خاک و سرزمین را بر دل دشمن بگذارند.

در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر علاوه بر ایثار و فداکاری‌های بی‌شائبه مردم این شهر سرافراز و رزمندگان اسلام، نقش فرماندهانی همچون شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی، شهید حسن باقری، شهید همت، احمد متوسلیان، مرتضی قربانی، شهید زین الدین، رحیم صفوی، غلامعلی رشید، رضا مجیدی، محسن غرضی، شهید بقایی، مرتضی صفاری و... بسیار تاثیرگذار بود.

آن روز‌های تلخ گذشت، اما قصه شهامت، شجاعت، صبر و استواری مردمان این سرزمین قصه‌ای نیست که تکراری باشد، بلکه یادآور مردمانی است که اوج عزت و شرافت خویش را برای همیشه در تاریخ ثبت کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار