رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک:

نقش انکارناپذیر رسانه ها در کمک به حفظ سلامت

جمالیان گفت: رسانه ها باید مردم و مسئولین را نسبت به سلامت و چالش های آن آگاه کنند.
کد خبر: ۹۴۳۰۵۵۹
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲

نقش انکارناپذیر رسانه ها در کمک به حفظ سلامت/معضل آلودگی هوای اراک درگیر عادی‌انگاری نشودبه گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سید محمد جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اراکه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سلامت، با اشاره به شعار هفته جهانی بهداشت "سلامتی ما سلامتی سیاره ما"، اظهار کرد: در این راستا عوامل موثر در سلامت بسیار مدنظر قرار گرفته است و متاسفانه آلاینده ها به شدت بر روی سلامت جسم و روانی، سیستم قلبی و عروقی، تنفسی و ... تاثیر دارد.

وی با اشاره به غفلت از تاثیر آلاینده ها در بلندمدت، افزود: زمین با افزایش استفاده از سوخت های فسیلی، آب شدن یخ های قطبی، گرم شدن، ایجاد بحران آب، در خطر قرار گرفتن امنیت غذایی و مهاجرت مردم از بسیاری از مناطق روبروست. برای به تعویق انداختن این تهدیدات، تعهداتی در سطح بین المللی و ملی دیده شده است و مسلما در سطح جهانی باید مانع گسترش صنایع آلاینده شد، همچنین در مباحث ملی و استانی باید توسعه پوشش گیاهی را در دستور کار قرار داد و باید بحث درختکاری به عنوان مطالبه اصلی دنبال شود.

جمالیان تصریح کرد: باید به سمت مصرف انرژی پاک حرکت کرد، برق باید در قالب انرژی خورشیدی و توسط نیروگاه های پاک تولید شود. استان مرکزی از اثرات مخرب نیروگاه های فسیلی رنج می برد و باید پیوست های سلامت در قبال صنایع آلاینده با سختگیری پیگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث حفظ سلامت وظیفه اصلی حوزه بهداشت و درمان است، افزود: افزایش مصرف گوشت باعث توسعه دامداری های صنعتی شده و به تبع آن آلودگی و افزایش مصرف سوخت فسیلی را ایجاد کرده است و این مصرف انرژی، خطر بزرگی برای زمین خواهد بود .

جمالیان با اشاره به اینکه استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل باید به فرهنگ تبدیل شود، افزود: باید به نسل جدید بیاموزیم، مصرف بی رویه گوشت خوب نیست و برای تحقق شعار امسال سازمان بهداشت جهانی، باید همه کمک کنند و مهمترین قشر اصحاب رسانه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه بحرانی که کره زمین را تهدید می کند همه ما را متاثر می کند و همه نسبت به حفظ سلامت کره زمین که بر سلامت زیستمندان خود تاثیر دارد وظیفه مند هستیم، گفت: رسانه ها در آگاه سازی مردم نقش پررنگی دارند، بحران کرونا نشان داد که رسانه ها بازوان توانمند دانشگاه علوم پزشکی در ارتقای سواد جامعه هستند و قطعا در بحث حفظ سلامت زمین و زیستمندان رسانه ها می توانند موثر باشند.

جمالیان با اشاره به اینکه امروز بیست و ششمین روز آلوده را در سال ۱۴۰۱ تجربه می کنیم و انتظار می رود این زیاد شدن روزهای آلوده باعث عادی انگاری در این حوزه نشود، اضافه کرد: اورژانس هوایی استان مرکزی سال گذشته ۲۷۰ ماموریت را به انجام رساند و ۳۸۲ بیمار را جابجا کرد و دو ماموریت به شیراز و اصفهان انجام گرفت. سال گذشته ۱۲ پد هلیکوپتر در شهرستان های استان افتتاح شد و تنها شهرستان آشتیان فاقد پد است. خوشبختانه این اورژانس در حوزه انتقال بیماران کمک شایانی داشته است.

جمالیان تصریح کرد: در طول سه سال اخیر مرگ هیچ مادری در بیمارستان آیت الله طالقانی اراک ثبت نشد که این امر حاصل تلاش کادر درمان است.

 

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار